NY «FRØYHAV»: Frøybas AS har inngått kontrakt med Barents Solutions om bygging av en 14,99 meters snurper/snurrevadbåt.Foto: Barents Solutions
NY «FRØYHAV»: Frøybas AS har inngått kontrakt med Barents Solutions om bygging av en 14,99 meters snurper/snurrevadbåt.Foto: Barents Solutions
NY «FRØYHAV»: Frøybas AS har inngått kontrakt med Barents Solutions om bygging av en 14,99 meters snurper/snurrevadbåt.Foto: Barents Solutions

Målt i lasteromsvolum blir dette trolig Norges største not- og snurrevadbåt under 15 meter

Rederiet Frøybas AS i Kalvåg bygger ny båt. Nye «Frøyhav» blir en kombinert snurper/snurrevadbåt på 14,99 meter.

Rederiet Frøybas AS i Kalvåg, i Bremanger, i Sogn og Fjordane, har signert kontrakt med verftet Barents Solutions i Vannylven på Sunnmøre. Fartøyet på 14,99x8 meter, som blir bygget i aluminium, skal etter planen overleveres februar 2020.

- Tar jeg ikke feil, blir dette sikkert Norges største fiskebåt når det gjelder lasteromsvolum i flåten under 15 meter. Lasteromsvolumet blir på 146 kubikk, sier reder og daglig leder i Frøybas AS, Ronny Larsen til Fiskeribladet.

zoomReder Ronny Larsen i Frøybas AS
Reder Ronny Larsen i Frøybas AS

Solgte to båter

Det er ikke mer enn omlag to år siden at både «Frøyhav» og «Frøybas» ble solgt. «Frøybas» ble solgt til Vibeke Helen AS på Byrknesøy i Sogn og Fjordane, mens «Frøyhav» ble solgt til Ny- Viking AS på Smøla.

- Da vi solgte båtene gikk tre aksjonærer ut av selskapet, mens jeg, min bror og en svoger fortsatte med fiskeri. Dette er en betydelig investering for oss, men jeg tror dette blir en kjempebåt, sier han.

To nybygg

I dag er det Ronny Larsen, Eivind Larsen og Odd Tore Frøyen som er aksjonærer i rederiet Frøybas AS. Brødrene Larsen eier 49 prosent hver, mens Odd Tore Frøyen har 2 prosent eierandel i rederiet. 

De drifter i dag med notbåten «Hasting» på 20, 99 meter. Og i tillegg til at de har signert kontrakt på bygging av «Frøyhav», har de også en 12,99x5.30 metring under bygging hos Sotra Martec vest for Bergen. Sistnevnte skal overleveres 20. juni.

zoomREDERE BYGGER NYTT: Odd Tore Frøyen, Ronny Larsen og Eivind Larsen får nye «Frøyhav» overlevert februar 2020.
REDERE BYGGER NYTT: Odd Tore Frøyen, Ronny Larsen og Eivind Larsen får nye «Frøyhav» overlevert februar 2020.

- Skape arbeidsplasser

- Da vi solgte gamle «Frøyhav» og «Frøybas», solgte vi også en del kvoter. Men vi hadde noen kvoter som ble overført til «Hasting», og i tillegg har vi kjøpt oss både sild- og makrellkvote. Og vi har en torskekvote på 104 tonn, forteller Larsen.

- Fiskeri kan vi. Og det er litt viktig at vi skaper arbeidsplasser, slik at folk kan bo her, legger han til.

Nybåten får et mannskap på fire, pluss lærling. Det blir fire lugarer om bord.

I en pressemelding fra verftet Barents Solutions som ble sendt ut torsdag, opplyses det at båten får tre isolerte lasterom og moderne innredning med høy standard. Videre er båten utrustet med thrustere, hydraulikksystem, RSW-system, asdic, vacuumsystem og annet essensielt utstyr «for å drive effektivt fiskeri har svært høy spesifikasjon», heter det i meldingen.

Fiske på begge sider av fjordlinjene

Den nye båten skal rigges for både not- og snurrevadfiske. Den har et fremdriftsmaskineri som yter 750 HK, sidepropellene bak 300 HK, mens propellene fremme yter 160 HK. Båten blir videre rigget med Furuno-sonarer.

- Hvorfor akkurat en båt på 14,99 meter?

- Da kan vi fiske både innenfor og utenfor fjordlinjene. Der er det det går på. Men det er tre ting vi har vektlagt når vi har designet båten, og det er å ivarta kvaliteten på fisken, lastekapsitet og så er det krefter. At vi kan være i fiskeri selv om det er dårlig vær. Det er derfor det er store sidepropeller på båten, sier Larsen.

Båten blir bygget i Kroatia.

Nytt verft

Barents Solutions, som skal bygge båten, ble etablert av Harald Bigset i februar 2018. Verftet som er lokalisert i Fiskåholmen i de gamle lokalene til Ulstein Verft, satser på bygging av båter  mellom 8 og 24 meter i stål eller aluminium, til fiskeri- og oppdrettsnæringen.

- Jeg håper og tror dette skal bli veldig bra. Og så håper jeg vi når torsken neste år med nybåten. Med båten kan vi drive fiske hele året, i nord på torsken, i nordsjøen på sild, makrell og kystbrisling, avslutter Larsen.

I pressemeldingen fra Barents Solutions vises det til at det er vist interesse for båttypen som nå skal bygges. 

- For dette prosjektet vil deler av båten bli bygd i utlandet. Vi hadde et ønske om å bygge den på Fiskå der vi bygde forrige båten, men av forskjellige grunner så gikk det ikke slik. Det er synd, vi sender rundt 20 årsverk ut av landet bare for dette ene prosjektet, sier Bigset i pressemeldingen. Han legger til at det er et stort innhold av norsk utstyr på båten. 

- Når det er mulig så velger vi utstyr og tjenester fra lokale virksomheter.

zoomKROATIA: Nye «Frøyhav» bygges i Kroatia.
KROATIA: Nye «Frøyhav» bygges i Kroatia.
( VILKÅR )
 
Del saken