Slik ser den ut, stickeren til Tag Sensors. Her med Knut Nygård.Foto: Anders Furuset
Slik ser den ut, stickeren til Tag Sensors. Her med Knut Nygård.Foto: Anders Furuset
Slik ser den ut, stickeren til Tag Sensors. Her med Knut Nygård.Foto: Anders Furuset

Tag Sensors har investert 40 millioner i etiketter som overvåker temperaturen til varene

Med en egenutviklet teknologi vil Tag Sensors selge billige sensorer som overvåker temperatur i transportkjeder.

- Vi får veldig gode tilbakemeldinger fra sjømatbransjen. Dette er et hull i markedet som vi kan fylle, sier Knut Nygård til IntraFish

Han er grunnlegger og administrerende direktør i Tag Sensors, som har investert rundt 40 millioner kroner i utviklingen av et helt nytt produkt.

Klokke og batteri

Selskapets produkt er etiketter (eller stickere som de selv sier) som klistres på emballasjen til mat eller medisiner, slik at produsent og kjøpere kan forsikre seg om at varene har holdt seg innen akseptabel temperaturintervall hele tiden.

- Det er en etikett med klokke, temperaturmåler og et lite batteri som varer i 18 måneder. Etiketten har såkalt dual interface, og kan kommunisere både med NFC og RFID. Vi er de eneste i verden som kan tilby noe slikt, sier Nygård. 

Med RFID-teknologien kan etiketten leses av på inntil 15 meters avstand. Aktører som ønsker det, kan da installere radiolesere eksempel ved lasteporter, så en får oppdateringer underveis. NFC-teknologien er innebygget i alle nye smarttelefoner, med en app kan kundene lese av historikken.

- Med RFID kan en lese av paller idet de kjøres gjennom lageret ved adkomst. NFC gjør at den enkelte sluttbruker, for eksempel en restaurant, lett kan lese av historikken med mobile sin, uten at det er nødvendig å gjøre noen investeringer, sier Nygård.

40 millioner kroner investert

Tag Sensors har sitt utspring fra et miljø som produserte bankkort på Mo i Rana i Nordland. Selskapet ble etablert 2011.

- Til nå har vi investert rundt 40 millioner kroner. Vi har fått tilskudd og lån fra Innovasjon Norge, samt vi har investorer både i Norge, London og USA.

Selskapet har hentet inn mer - og har penger klare for vekst.

Fabrikk klar til høsten

Etikettene blir nå produsert av et eksternt selskap, men fra september skal selskapets fabrikk i Mo i Rana være klar.

- Den vil ha en kapasitet på 35 millioner stickere i året, sier Nygård.

Tag Sensor selger blanke etiketter til kunder, som har egen printer hvor de merker dem typisk med avsender og mottager og en strekkode - før de klistres på esker. I printeren kan også kunden avgjøre hvor ofte enhetene skal ta målinger, og hvilket temperaturintervall som er akseptable.

- Prisen nå er 2,9 euro stykket, men med økte volumer er målet å selge dem for under 1 dollar stykket.

Etikettene er for engangsbruk, og inneholder ifølge Nygård ingen giftstoffer eller tungmetaller - heller ikke i batteriet.

McDonald's som pilotkunde

- Jeg ønsket fra begynnelsen av å få inn McDonald's som referansekunde - det er et firma alle i hele verden kjenner til.

Nygård sier at McDonald's Norge begynte å teste løsningene deres i 2012.

- I 2017 inngikk vi en treårsavtale med McDonald's Norge. I 2017 testet McDonald's stickerne våre på en forsendelse pommes frites som gikk med fryseskip fra Seattle til Asia. Det var -25 grader, og tok inntil 45 dager - og alle enhetene fungerte perfekt. Dermed besluttet de å gjøre en global roll out, sier Nygård.

Målet han nå er at alle McDonald's 39.000 restauranter tar i bruk teknologien.

- Jeg både håper og tror at vi er der innen 3-4 år, sier Nygård.

- Sjømatnæringen er takknemlig å jobbe med

Tag Sensors er også i samtaler med Unicef for uttesting på deres forsendelser av vaksiner.

- Men jeg ser som sagt stort potensial i sjømatnæringen. De er villige til å prøve, fordi de ser at det er stadig større fokus på matsikkerhet. Med vår teknologi kan både produsent og mottager være sikre på at temperaturen under transport har vært riktig.

Han mener at sjømatnæringen er «takknemlig å jobbe med» - og at de er positive til ny teknologi.

- Det er en innovativ og interessert næring. De har også stor interesse for digitalisering. Når vi får nok data fra våre målere kan vi også være i stand til å analysere dem bedre, og for eksempel finne eventuelle svakheter i ulike transportruter.

Transportselskapet Schenker har kjøpt en printer, og tester ut løsningen på sjømat. En oppdretter som Nygård ikke vil navngi har også kjøpt en printer.

Tag Sensors har i dag 14 ansatte på Mo i Rana, og salgskontorer ulike steder i verden som i USA og England. De har også et salgskontor under etablering i Spania.

Likte du denne artikkelen? Les flere saker fra IntraFish.no:

( VILKÅR )

 
Del saken