«Angelsen Senior».Foto: Frank E. Iversen
«Angelsen Senior».Foto: Frank E. Iversen
«Angelsen Senior».Foto: Frank E. Iversen

Slik har de jobbet for å få nye «Angelsen Senior» grønn og støyfri

Noen av fordelene med nybåten er mindre dieselbruk, spart vedlikehold og en båt som går stille på fiskefeltene.

Det mener Torfinn Hansvik som har vært med på å planlegge båten helt siden starten for tre år siden. Han er teknisk sjef i Moen Marin, verftet som har bygget båten.

- Ulempen er investeringskostnaden. Den er en del høyere enn med en dieselmekanisk løsning, og den må du klare å regne hjem, sier Hansvik i denne podkasten:

Hansvik anslår at merkostnaden for å få båten klimavennlig er på 7 millioner kroner. Enova har bidratt med en støtte på 2,7 millioner kroner.

«Angelsen Senior» er ifølge verftet verdens største fiskebåt med batteri, selv om «Støttfjord», som også har batteri, er en litt lenger båt.

- Begrunnelsen vår er at det er en båt som kan bruke elmotor og batteri som fremdriftskilde, sier Hansvik.

zoomCamilla Aadland intervjuer Torfinn Hansvik på arrangementet Fremtidens fiskeriteknologi i Lofoten.
Camilla Aadland intervjuer Torfinn Hansvik på arrangementet Fremtidens fiskeriteknologi i Lofoten.

Hør mer om hva som må velges vekk for å få plass til batteri og hvordan det har vært å jobbe med et sånt prosjekt. Det gjør du i spilleren over. Du finner også Tekfisk i Itunes og Spotify, og du kan abonnere på podkasten i podkast-appen på telefonen din.

Denne podkasten er spilt inn på vårt arrangement Fremtidens fiskeriteknologi i Svolvær, og er den første av fire podkaster derfra. 

Her er noen tidligere podkaster fra Tekfisk:

( VILKÅR )
 
Del saken