Jan-Kjetil Karlsen (til v.) i Arnøytind og Andreas Kongsvik i Naval Consult henger opp tegning av nye «Arnøytind" på Lofotfishing fredag.Foto: Camilla Aadland
Jan-Kjetil Karlsen (til v.) i Arnøytind og Andreas Kongsvik i Naval Consult henger opp tegning av nye «Arnøytind" på Lofotfishing fredag.Foto: Camilla Aadland
Jan-Kjetil Karlsen (til v.) i Arnøytind og Andreas Kongsvik i Naval Consult henger opp tegning av nye «Arnøytind" på Lofotfishing fredag.Foto: Camilla Aadland

Her viser de frem nye «Arnøytind» for første gang

Gamlebåten har gjort jobben, nå blir det ny båt for familierederiet.

Den skal designes av Naval Consult, som også tegnet nåværende «Arnøytind» for rundt 20 år siden.

Nyheten ble sluppet på Lofotfishing fredag ettermiddag.

- Vi har lenge jobbet med planene om å bygge ny båt, og det ble mulig nå, sier daglig leder Svein Roger Karlsen i rederiet Arnøytind.

Fra tre båter til én

Sammen med broren Jan-Kjetil Karlsen og sønnen Martin Karlsen viste han frem tegningene på Naval Consults stand.

zoomAndreas Kongsvik, Svein Roger Karlsen, Martin Karlsen, Jan-Kjetil Karlsen og Erlend Hagen.
Andreas Kongsvik, Svein Roger Karlsen, Martin Karlsen, Jan-Kjetil Karlsen og Erlend Hagen.

Nybåten blir på cirka 50 ganger 12 meter, og blir en kystbåt rigget for trål, snurrevad og not.

- Vi har tre båter nå, men målet er å samle alle kvotene på den nye båten, sier Svein Roger Karlsen. 

Et stort løft

Rederiet har kvote på sei, torsk, hyse og reke. I 2015 fikk de overlevert reketråleren Skartind.

- Arbeidsmiljø, kvalitet på fisken og miljøkrav er viktig for oss når vi nå skal ha en ny båt, sier den daglige lederen. 

- Hvordan føles det å gå til det skrittet å bestemme seg for å bygge nytt?

- Jeg er veldig spent. Den skal tegnes og ordnes, dette er bare starten. Det er en lang prosess før vi vet hva den endelige kostnaden blir og hvem som skal bygge, sier Svein Roger Karlsen.

Hvor mye de regner med å investere kan han ikke si, men svarer:

- Det er et stort løft for et lite familierederi.

Stort fabrikkdekk

Går alt etter planen, vil båten bli bygget i Norge.

- Den vil få 500 kubikkmeter lastekapasitet og et stort og gjennomtenkt fabrikkdekk. Og så skal vi utforme slik at den får så god drivstofføkonomi som mulig, sier daglig leder Erlend Hagen i Naval Consult.

Hybrid fremdrift er noe som vil bli vurdert, men ingen avgjørelser om fremdriften er tatt så langt. 

Yngstemann, Martin Karlsen, er også spent på båten, men benekter at det er han som har presset på for å få ny båt. 

- Nei, det er nå de her to som bestemmer, sier han og viser til onkelen og faren.

Han er styrmann i familierederiet.

- Det øker lysten til å investere når neste generasjon er interessert, sier Jan-Kjetil Karlsen.

- Ja, rekrutteringen vil komme av seg selv med en sånn ny båt, istemmer broren. 

Klar om tre år

De har jobbet med planene om ny båt siden 2011, tidvis lagt dem på is og tatt dem opp igjen nå.

Hagen er glad designvalget falt på dem.

- Vi er særlig glade for at en god og gammel kunde kommer til oss med et sånt prosjekt. Særlig med så mange nye konkurrenter er det viktig for oss. Det viser at vi fortsatt er i tet, sier han til Tekfisk. 

Andreas Kongsvik i Naval Consult har tegnet og designet båten.

- Jeg har lagt vekt på at det skal være enkelt å arbeide på den. Det blir også en stor fabrikk på 200 kvadratmeter, sier han. 

Skipsdesignerne i Naval Consult har spesialisert seg på kystfiskefartøy og har blant annet stått for designet på Gunnar K og Sander Andre. Håpet er at nye Arnøytind skal kunne leveres i 2021.

( VILKÅR )
 
Del saken