«Gåsø Jarl», brønnbåt bygget ved Fiskerstrand Verft og overlevert i april 2017. Cflow har levert skipets utstyr for fiskehåndtering.Foto: Vasco Pinhol
«Gåsø Jarl», brønnbåt bygget ved Fiskerstrand Verft og overlevert i april 2017. Cflow har levert skipets utstyr for fiskehåndtering.Foto: Vasco Pinhol
«Gåsø Jarl», brønnbåt bygget ved Fiskerstrand Verft og overlevert i april 2017. Cflow har levert skipets utstyr for fiskehåndtering.Foto: Vasco Pinhol

Ingen kunne sett for seg veksten brønnbåtene har hatt

I begynnelsen leverte de noen pumper og tanker. I dag utgjør Cflows teknologi mesteparten av brønnbåten. Og nå vil de lenger ut i verden.

Utviklingen av brønnbåter de siste 20 årene har vært helt «ekstrem», mener Gunnar Hoff. Han er markedsdirektør i Cflow, selskapet han var med å starte i 2002. 

Den gangen var en 600 kubikks brønnbåt et stort fartøy, og de leverte kanskje bare en fiskepumpe eller en vakuumtank. 

- Vi kjørte et stort prosjekt i begynnelsen da vi kom med en 1500-2000 kubikks brønnbåt. Da mente de vi var rape gal. Det gikk ikke an å ha så store brønnbåter. I dag har vi vel både 6000 og 7000 og vel så det i størrelse, sier Hoff. 

zoomI produksjonshallen på Sula rett utenfor Ålesund, er det fiskerør, hydroflowpumper og vakuumtanker overalt. Her sages, monteres og sveises det.
I produksjonshallen på Sula rett utenfor Ålesund, er det fiskerør, hydroflowpumper og vakuumtanker overalt. Her sages, monteres og sveises det.

Hva en brønnbåt er

Ikke bare størrelsene på båtene har endret seg. 

- Før var brønnbåt en ting, men nå er ikke en brønnbåt en brønnbåt, sier Hoff.

I dag skal en brønnbåt ikke bare frakte levende fisk. Nå skal fartøyene kunne utføre mange ulike operasjoner. Det er kombinerte båter med slakting, frakt og avlusing.

Cflow leverer alt som har med fiskehåndtering om bord. I skrivende stund har selskapet ni nye båter under bygging i Tyrkia, Kina og Brasil. Mer enn 50 komplette brønnbåtsystemer er i drift. 

- Om du har en båt med baug her og propell der, sier Hoff og holder opp hendene med avstand mellom dem.

- Så leverer vi midtpartiet. Ikke stålet, men alt annet.

Begynner i riktig ende

For Cflow er det viktig å komme inn så tidlig som mulig, helst før designerne er i gang med å tegne. Kundene forteller hva de vil ha, hva båten skal brukes til, hvor stor den skal være, hvor lange distanser den skal gå og så videre. 

Ut fra kundens ønsker tegnes midtpartiet med plass til tanker, rør, pumper, oksygen- og sorteringssystem og alt annet som har med fiskehåndtering å gjøre. Og så kan skrog, baug og propell utformes. 

- Om du begynner i feil ende, lager en fin, smekker båt, så er ikke det nødvendig fint, flott og fantastisk for fiskehåndteringen, sier Hoff.

zoom- Da vi begynte, losset vi kanskje 20-30 tonn fisk i timen. I dag er kapasiteten helt ekstrem. Vi designer båter med lastekapasitet på 600 tonn i timen i dag, sier Gunnar Hoff, markedsdirektør i fiskehåndteringsleverandøren Cflow.
- Da vi begynte, losset vi kanskje 20-30 tonn fisk i timen. I dag er kapasiteten helt ekstrem. Vi designer båter med lastekapasitet på 600 tonn i timen i dag, sier Gunnar Hoff, markedsdirektør i fiskehåndteringsleverandøren Cflow.

Fem minutters reaksjonstid

Nedetid på en brønnbåt går rett og slett ikke an. Ingen vil tape flere hundre tusen dagen. Dermed må folka i Cflow kunne stille opp 24/7.

- Når det er snakk om levende individer, har du kanskje fem minutters reaksjonstid fra sirkulasjonen stopper til det kan gå ille. Hvis en pumpe stopper i oljebransjen, må du kanskje springe litt, men du dreper ikke en last til 10 millioner på et øyeblikk, sier Hoff, og understreker at de også har strenge krav til fiskevelferd. 

Nøye i alle ledd

Intern opplæring er viktig for dem.

- Bitte små unøyaktigheter i rørproduksjon eller systemet vi får inn, er nok til å drepe masse fisk, ikke nødvendigvis der og da, men med mye håndtering kan et fiskeskjell eller to være nok til at den vil dø over tid av infeksjon eller andre ting, sier Hoff. 

Derfor er de nøye, når de produserer utstyret, de spesifiserer ved innkjøp og følger opp montering på verft.

zoomFiskerørene må være store nok og helt glatte, slik at de ikke skader fisken. 
Fiskerørene må være store nok og helt glatte, slik at de ikke skader fisken. 

Industrialisert verden

Hoff tror utviklingen vil fortsette i samme fart fremover, og gjerne enda fortere. Særlig gjelder dette i utlandet. Og dit vil de gjerne. 

- Om du ser på oppdrett i Asia og Middelhavet, er det manuelle operasjoner og små båter. De klarer ikke å holde kvaliteten på det nivået kundene gjerne ønsker, med renhold og fiskevelferd. 

Arbeidskraft koster penger uansett, spesielt når du skal få en stor industri, understreker han. 

- Det er ikke sikkert du kan ta alt fra Norge og putte rett inn, men at det blir en eller annen form for industrialisering som må tilpasses det enkelte marked, er det ikke tvil om.

Ti og ti brønnbåter

Dette er også grunnen til at de må bli større. Utlandet er stort, påpeker Hoff og ler. 

- Den industrien som vi holder på med er gjerne veldig liten og veldig åpen. Men om du skal inn i Kina, der det er mange og store fiskeriselskaper. Når de først skal gjøre noe, er det ikke en og en brønnbåt, det er kanskje ti og ti. 

( VILKÅR )
 
Del saken