Slik ser «vingene» som kan monteres på båten ut.Foto: Wavefoil
Slik ser «vingene» som kan monteres på båten ut.Foto: Wavefoil
Slik ser «vingene» som kan monteres på båten ut.Foto: Wavefoil

En slik «vinge» på båten skal gi mindre sjøsyke og spare drivstoff

Første båt som skal teste dette er en ferge. Men Wavefoil er klar for å levere til fiskebåter.

Vingene stikker ut ved bunnen av skroget, langt fremme i baugen, og demper skipsbevegelsen i bølgene. 

- Det gjør det mer behagelig å være om bord, og gir fremdriftskraft i bølger. Dermed sparer man drivstoff, sier daglig leder Eirik Bøckmann i Wavefoil til Tekfisk.

Forrige uke ble den første fullskala vingemodulen avduket i Trondheim. Eller foilmodul, som Bøckmann foretrekker å si.

zoomIllustrasjon av hvordan foilene vil se ut på en båt.
Illustrasjon av hvordan foilene vil se ut på en båt.

Har kommet i sjøen

Han har jobbet med ideen om bølgedrevne skip i mange år, og startet Wavefoil med Audun Yrke. Med-gründeren har utviklet en metode å trekke vingene inn og ut på.

Den ferdige modulen skal om bord på den færøyske fergen «Teistin» i høst. Men først skal den testes i sjøvann på Fosen Yard.

- Der skal den stå ut juli måned, slik at vi kan lære konstruksjonen å kjenne, og finne ut mer om korrosjon, groe, slitasje og gjøre alt vi kan for å minimere tekniske problemer, sier Bøckmann.

zoomEirik Bøckmann, daglig leder i Wavefoil.
Eirik Bøckmann, daglig leder i Wavefoil.

Kan passe for linebåter

I august fraktes vingene til Færøyene og måneden etter er de på plass på fergen, som seiler i ganske utsatt farvann.

Beregninger Wavefoil har gjort, viser at båter kan spare opp til 15 prosent drivstoff med foiler.

Bøckmann ser for seg at vingene kan passe både i passasjerskip, små cruiseskip, fiskebåter og hurtigbåter.

Den første store innsatsen mot fiskere og redere gjøres på Lofotfishing til helgen. 

- Jeg tror dette kan være interessant, særlig for linebåter. De har mye transitt, og når de setter ut linen, går de i en hastighet som kan være passelig for dette, sier Bøckmann.

Bøckmann er en av gjestene på vårt arrangement Fremtidens fiskeriteknologi i Svolvær på lørdag. Her kan du lese mer og melde deg på hvis du vil høre mer om grønnere båter og nye fiskeredskaper.

Mindre sjøsyke?

Når bølgene løfter båten opp og ned får foilene en bevegelse i vannet som gir fremdrift. Dermed utnyttes kraften fra bølgene til å drive båten fremover. Foilene demper også motstanden fra bølgene, slik at det går mindre drivstoff.

Allerede i 2015 ble det gjort tester i bølgetank hos NTNU. Da var Eirik Bøckmann postdoktor ved Institutt for marin teknikk ved NTNU, og testene ble støttet av Rolls-Royce og de britiske firmaene Seaspeed og MOST.

Nå er Wavefoil klar for å teste hvordan vingene faktisk virker på en båt i drift.

- Dette er noe som kan gi bedre arbeidsforhold. Det vil bli mindre sjøsyke og mer behagelig å være om bord på grunn av mindre skipsbevegelse. I tillegg kommer drivstoffbesparelsen, sier Bøckmann.

Neste blir billigere

Han håper og tror teknologien kan gi støtte fra Enova. Da kan investeringen nedbetales på fire-fem år, ifølge Bøckmann. Men nøyaktig hva prisen er, kan han ennå ikke si.

- Vi vet hva den første pilotmodulen kostet i produksjon, og nummer to blir garantert billigere. Nå har vi funnet tekniske måter å gjøre det rimeligere på, sier gründeren.

zoomEn egen mekanisme trekker «vingene» inn og ut.
En egen mekanisme trekker «vingene» inn og ut.

Først og fremst batteri

Enova har støttet en rekke fiskebåter når de skal investere i grønn teknologi.

Seniorrådgiver Ingrid Aune i Enova kan ikke si om teknologien til Wavefoil vil kvalifisere til støtte. Hun viser til at de har ulike programmer for støtte til energi- og klimatiltak. Det mest brukte er «Elektrifisering av sjøtransport».

- Som navnet tilsier, handler dette støtteprogrammet om å få inn batteri som en vesentlig del av enten fremdrift og/eller lasthåndtering i båtene. Man kan ikke lenger søke støtte til energieffektivisering uten at det er et batteri med i prosjektet, skriver hun i en epost.

Samtidig legger hun til at ved installasjon av batterier kan det også søkes om støtte til energieffektivisering. 

- For programmet «Fullskala innovativ energi- og klimateknologi» er det ikke krav om batteri. Men her er det snakk om svært innovative prosjekter som står for en første kommersialisering av teknologien, skriver Aune.

Fikk fire millioner på seks timer

Pilottestingen er gjennomført med støtte fra Innovasjon Norge og 163 aksjonærer som Wavefoil fikk gjennom folkefinansiering i fjor.

- Vi fikk inn fire millioner på seks timer. Flere av dem var med på avdukingen, og fikk se at pengene er vel anvendt, sier Bøckmann. 

- Når har dere første foil på en fiskebåt?

- Det kommer an på rederne. I prinsippet er vi klare til å lage en til fiskebåt ganske kjapt.

Her kan du se Wavefoils film fra avdukingen:

( VILKÅR )
 
Del saken