Aker BioMarines nye fartøy vil designes for å ha minimal innvirkning på miljøet og tilfredsstille de marine miljøkravene til Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen - IMO Polar Code.Illustrasjon: Wärtsilä
Aker BioMarines nye fartøy vil designes for å ha minimal innvirkning på miljøet og tilfredsstille de marine miljøkravene til Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen - IMO Polar Code.Illustrasjon: Wärtsilä
Aker BioMarines nye fartøy vil designes for å ha minimal innvirkning på miljøet og tilfredsstille de marine miljøkravene til Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen - IMO Polar Code.Illustrasjon: Wärtsilä

Slik blir Aker Biomarines nye forsyningsfartøy

Norske utstyrsleverandører er involvert i byggingen, som skjer ved det kinesiske verftet CIMC Raffles.

Aker BioMarine skal erstatte forsyningsfartøyet «La Manche». Nå er det klar at det 168 meter lange fartøyet, med en prislapp på 65 millioner dollar, skal bygges ved verftet CIMC Raffles i Yantai i Kina. Forsyningsfartøyet som skal seile under norsk flagg ventes å være operativt i 2021.

Miljøvennlige løsninger

I en pressemelding skriver selskapet at fartøyet skal bli energieffektivt og utstyrt med miljøvennlige løsninger og teknologier. 

- Å ta vare på miljøet er helt essensielt for alle våre operasjoner. I arbeidet med dette fartøyet har bærekraft vært fokuset siden oppstarten av designprosessen, sier Eldar Vindvik, direktør for flåtefornyelse i Aker BioMarine, i meldingen. 

Skipet blir blant annet utstyrt med et hybrid propellsystem og et avansert system for gjenbruk av varme. 

De siste årene har selskapet investert tungt i energieffektive løsninger for å optimalisere flåten i Antarktis, blant annet under byggingen av selskapets siste skip, Antarctic Endurance.

Kommersiell krillfangst

Wärtsilä Norway er blitt tildelt kontrakten for å designe fartøyet, og båten utstyres med Wärtsilä 31-motoren. Den firetakts dieselmotoren setter en ny standard for utslipp, og har en registrert Guinness-verdensrekord når det kommer til drivstofforbruk og effektivitet, står det i meldingen. 

Designkontrakten med Wärtsilä ble signert i desember 2018, mens utstyrsordren ble signert i mars i år.

Skipet er designet, bygget og utrustet for å kunne håndtere de krevende forholdene i Antarktis, i tillegg til å møte de spesifikke kravene som stilles til kommersiell krillfangst. 

Sikrer drift for Aukra Maritime

Aukra Maritime er blitt valgt som leverandør for et spesialkonstruert og automatisert lastehåndteringssystem. Denne løsningen halverer tiden skipet bruker på lasting og lossing av ferdigpakket og prosessert krill.

- En slik kontrakt har stor betydning for oss ved Aukra Maritime, og vil sikre drift for rundt 30 ansatte i nærmere to år, sier Per Arne Rindarøy i Aukra Maritime i meldingen. 

«La Manche» som Aker BioMarine skal bytte ut, ble bygget i 1983. Fartøyet måler 171 meter i lengden og 23 meter i bredden - og har en lastekapasitet på 4500 tonn. 

( VILKÅR )
 
Del saken