Bunnstoffet på den nye ringnotbåten «Odd Lundberg» skal gi et glattere og jevnere undervannskrog som kan gi bedre drivstofføkonomi. Foto: Odd Lundberg
Bunnstoffet på den nye ringnotbåten «Odd Lundberg» skal gi et glattere og jevnere undervannskrog som kan gi bedre drivstofføkonomi. Foto: Odd Lundberg
Bunnstoffet på den nye ringnotbåten «Odd Lundberg» skal gi et glattere og jevnere undervannskrog som kan gi bedre drivstofføkonomi. Foto: Odd Lundberg

Flere båter får dyrere maling. Nye «Odd Lundberg» er en av dem.

Da rederiet skulle bygge nytt, gikk de for et bunnstoff som sparer drivstoff og er bedre for miljøet.

Sammen med nye «Strand Senior» er rederiet Odd Lundberg de første til å prøve ut bunnstoffet på den nye ringnotbåten sin. Med det håper de å spare kostnader og miljøet for giftstoffer. 

Bunnstoffet de har brukt, altså malingen på undervannsdelen av båten, heter Intersleek 1100SR. Det spesielle med den er at den ikke inneholder noen giftstoffer, og gir et glatt skrog. 

Verdt å ta sjansen

Tidligere har Lundberg-rederiet brukt tradisjonelt bunnstoff på båtene sine. 

- Kanskje mest fordi vi har hatt for lite kunnskap om det nye og har vært litt betenkt når det gjelder å prøve det på den type drift vi har, skriver skipper Mats Lundberg i en epost til Tekfisk.

Det nye stoffet er litt mer ømfintlig for mekanisk slitasje, noe ringnotbåter har en del av på styrbord side spesielt, opplyser Lundberg. De syntes likevel at Intersleek hadde så mange fordeler, og valgte derfor å ta sjansen. 

zoomBunnstoffets primære funksjon er å hindre korrosjon og beskytte mot groe.
Bunnstoffets primære funksjon er å hindre korrosjon og beskytte mot groe.

Stadig mer interessant

Leverandøren av bunnstoffet i Norge er Westing AS i Fosnavåg. Daglig leder John Knutsen kan fortelle at de opplever stadig større etterspørsel, også fra fiskebåtredere, som tidligere i stor grad har brukt konvensjonelle bunnstoffer.

- Fiskeflåten har gått for det de vet fungerer, og det er ikke noe galt i det. Men jeg føler at de blir mye mer interesserte i å se på ny teknologi og være med i fremste rekke på utvikling og forbedring, sier Knutsen. 

Ikke klare for batteri ennå

Nye «Odd Lundberg» er i skrivende stund på plass i Danmark for full utrusting etter at skroget ble bygget i Polen. Det nær 70 meter lange nybygget har blant annet elektrisk drift på vinsjene, som i tillegg genererer strømproduksjon til drift av båten. 

- Vi har litt andre tanker om hvordan miljøet kan skånes og vi tror ikke batteri og den type tiltak er veien å gå på den båten og driften som vi har, i hvert fall ikke på nåværende tidspunkt og med den teknologien vi har, skriver Mats Lundberg. 

Derfor har de gjort en del andre tiltak om bord for å spare miljøet. Bunnstoffet var ett av disse.

Kobber mot begroing

Intersleek er utviklet av Akzo Nobel Coatings og har eksistert siden 1980-tallet, men det var først i tiåret etter at det fikk kommersiell suksess. I dag blir det stadig mer utbredt, og John Knutsen gir «det grønne skiftet» en del av æren.

Alternativet er produkter som inneholder giftstoffer som for eksempel kobber og andre tilsetninger som skal hindre begroing.

- Disse produktene er basert på en konstant poleringseffekt og frigjøring av giftstoffer til sjøen, ellers virker de ikke. Intersleek virker ved at et den har en mye lavere overflateprofil som skaper mindre motstand i sjøen. Den polerer ikke og inneholder heller ingen giftstoffer, forteller Knutsen.

Westing leverer produktet fordi de er Akzo Nobels distributør i Norge.

zoom- Norske fiskebåtredere er i fremsetet når det gjelder å ta vare på verdiene sine. Der prøver vi å hjelpe til så godt vi kan, sier daglig leder John Knutsen i Westing AS.
- Norske fiskebåtredere er i fremsetet når det gjelder å ta vare på verdiene sine. Der prøver vi å hjelpe til så godt vi kan, sier daglig leder John Knutsen i Westing AS.

Sparer drivstoff

Knutsen forteller at for ferger har de sett en besparelse på drivstofforbruket fordi skroget er glattere. På fiskebåter er effekten vanskeligere å måle, siden det er vanskelig å finne referansepunkter å sammenligne med.

- Men vi forventer det samme som på offshorefartøy og ferger, sier Knutsen.

Rederiet gjorde grundige undersøkelser før de gikk for Intersleek, understreker Mats Lundberg.

- De resultater og besparelser vi ser fra andre fartøygrupper er veldig lovende. Oppnår vi litt av de besparelser som det er oppnådd påandre fartøy, så synes vi det var regningssvarende å ta ekstrakostnaden med dette bunnstoffet. 

zoomNye «Strand Senior» til rederiet Strand Havfiske i Ålesund ble døpt tidligere i mars.
Nye «Strand Senior» til rederiet Strand Havfiske i Ålesund ble døpt tidligere i mars.

Dobbelt så dyrt

Det er nemlig ikke en rimelig løsning de har gått for. Ifølge John Knutsen i Westing er Intersleek på en gjennomsnittlig fiskebåt omtrent dobbelt så dyrt som konvensjonelle bunnstoffer, avhengig av produktet som bruke som alternativ. Han mener imidlertid at dette er en investering rederne får igjen for. 

- Konvensjonelle bunnstoff fungerer fordi det polerer, og det betyr ta det blir mindre og mindre igjen. Da må du legge på mer ved neste dokking, og det tilsier samme kostnader som ved forrige dokking. Om du ser på en ti eller femten års periode har du tjent det inn igjen mange ganger, sier han. 

Besparelser i det lengre løp

Mats Lundberg ser også en fordel i at stoffet ikke har en forhåndsbestemt begrenset leveperiode.

- Det er båter som har driftet både sju og ti år uten å påføre nytt stoff. Det reduserer behovet for nytt bunnstoff, som med tradisjonell maling legges med to eller fem års intervall. I vårt tilfelle reduserer det behovet for slipp/dokking og bunnbesiktigelse til hvert femte år, ettersom vi har klassenotasjon som gir oss mulighet til å ta mellombesiktigelse mens vi ligger på sjøen, skriver han.

Mats Lundberg mener at et glattere og jevnere undervannsskrog kan bidra til at de kan seile lettere gjennom sjøen, som igjen gir de beste forutsetningene for fart og drivstofføkonomi. Dette gir en miljøgevinst med mindre forbruk av gassolje. 

- Det er betydelig dyrere å påføre, så det er i det lengre løp vi ser besparelsen både i kroner og øre, og for miljøet i form av nullutslipp av skadelige stoffer, skriver Lundberg. 

Kampen mot slimet

SR i navnet Intersleek 1100SR står for «slime release». I de tidlige versjonene av stoffet, ofte omtalt som silikonmalinger, så de at slim hadde en mye større effekt og at man ikke fikk den gevinsten som var forventet.

Siden 2014 har Akzo Nobel Coatings vært Westings hovedleverandør av maling, og det var dette selskapet som tok opp kampen mot slimet. På laboratoriet deres i Newcastle fikk de bygd en slim-farm for å finne ut hvordan det oppsto og hvordan det påvirka friksjon under vann.

- Da fant de en løsning som fungerer i den siste versjonen. Produktet er patentert. Så det er ingen andre per i dag som kan tilby det samme produktet, sier Knutsen. 

zoomWesting er en del av konsernet Kaston, som også eier og driver to ringnotbåter: «Sjøbris» og «Leikvin», tidligere «Haugagut» (bildet). Disse båtene skal også konverteres over på Intersleek
Westing er en del av konsernet Kaston, som også eier og driver to ringnotbåter: «Sjøbris» og «Leikvin», tidligere «Haugagut» (bildet). Disse båtene skal også konverteres over på Intersleek
( VILKÅR )
 
Del saken