En av to sensorer som CreateView har utviklet.Foto: CreateView
En av to sensorer som CreateView har utviklet.Foto: CreateView
En av to sensorer som CreateView har utviklet.Foto: CreateView

Dette er en intelligent sensor som skal hindre lakselus

Gründerselskapet CreateView bruker blant annet maskinlæring og kunstig intelligens for å oppdage lakselus.

På sikt skal sensorer i merdene kunne si noe om vekt og størrelse og hvordan fiskevelferden er.

- Vi har to ulike pilotsensorer vi tester ut, en ring som fisken svømmer gjennom, og en frittstående som fisken svømmer forbi, sier daglig leder Liv-Helge Seglsten i CreateView, som holder til i Molde.

zoomLiv-Hege Seglsten og Even Bringsdal er gründere i CreateView.
Liv-Hege Seglsten og Even Bringsdal er gründere i CreateView.

Store datamengder

Testingen skjer foreløpig i samarbeid med avlsselskapet Aquagen.

- Vi trenger en eller to pilotkunder til. Vi vil ha ti sensorer i sjøen for å få en viss mengde data. Deep learning handler om treningsmengde, sier Seglsten.

Dataene sensorene samler inn om fisken skal nemlig brukes til å hjelpe oppdretterne til å ta riktige valg. Ved bruk av datakraft og en egenutviklet algoritme, skal lus og sykdom stoppes.

Alle velferdsparametrene som er utviklet gjennom prosjektet Fishwell er lagt inn, og brukes for å si noe om hvordan fisken har det.

- I dag vet ikke oppdretterne hvorfor det av og til tar 12 måneder å få slakteklar fisk, og av og til 18 måneder. Med en så stor mengde data som sensorene gir, kan vi se på hva som kan gjøres med forebygging, strategier for fôring og slakt og se sammenheng mellom lus og hudkvalitet, blant annet, sier Seglsten.

zoomDen andre sensoren til CreateView.
Den andre sensoren til CreateView.

Tok jobben selv

Ideen kom fra Seglstens medeier i selskapet, Even Bringsdal. Han har tidligere utviklet en biomassemåler som ble solgt videre til et annet selskap og har mønstergjenkjenning og sensorikk som spesialfelt.

Seglsten ble hyret inn som konsulent, og skulle utvikle forretningsmodell, strategiplan og ansette daglig leder. Det endte med at hun tok jobben selv.

- Jeg syntes det var utrolig spennende, og har gått inn hundre prosent i selskapet, forteller hun.

Begge pilotsensorene er testet ut i samarbeid med Aquagen. Den ene ble 3D-printet rett før testingen.

- Vi selger ikke sensorer, men lager en abonnementspakke hvor kunden får mulighet til å få tilpassede analyseverktøy etter behov, sier gründeren.

Nominert til grønn pris

Målet er å drive bærekraftig, både når det gjelder forretningsmodellen og materialene selskapet bruker.

Dette gjør at CreateView er en av ti norske bedrifter som er nominert til den internasjonale prisen Green Awards, som er verdens største prisutdeling for grønn teknologi. Selskapet er nominert til en egen spesialpris for Norge, sammen med blant andre Bergen Carbon Solutions og Yara Birkeland.

- Det var litt stas. Vi hadde ikke tenkt å satse internasjonalt ennå, selv om vi har fått flere henvendelser fra Canada og Skottland, sier Seglsten.

Hun er glad for nominasjonen.

- Det er en anerkjennelse at vi blir lagt merke til med grønn teknologi. Det er en viktig drivkraft for oss, og betyr at vi har riktig strategi, sier den daglige lederen.

zoomEven Bringsdal i CreateView (til h.) sammen med Asle Hammerdal i Aquagen.
Even Bringsdal i CreateView (til h.) sammen med Asle Hammerdal i Aquagen.

Løsning og ikke sensor

Flere selskaper jobber nå med automatisert lusetelling, blant annet Stingray og Fishency.

- Hva skiller dere fra andre som jobber med dette?

- Vi selger ikke bare en sensor, men en tjenestebasert løsning, og vi kobler på forskning og utvikling for å finne rett måte å bruke sensoren. Det nytter ikke bare å putte en sensor i merden og måle individene selv, hvis ikke oppdretterne skjønner sammenhengen mellom hudkvalitet og lus og alle andre velferdsparametre. Vi vil sørge for faktisk å løse problemet, sier Seglsten.

Et kappløp

Aquagen har stilt fisk, mannskap, utstyr og kompetanse til disposisjon for at utstyret skal kunne testes.

- Vi startet med en prototype, og det har vært en bratt kurve til nå. Vi ser at systemet ser veldig lovende ut, sier Asle Hammerdal, prosjektleder FoU i Aquagen. 

- Det er første gang i Aquagens historie vi har automatisk lusetelling, noe som er veldig spennende, fortsetter han.

Aquagen er et avlsselskap som utvikler, fremstiller og leverer genetisk materiale, som rogn og stamfisk, til havbruksnæringen. 

- Det er et kappløp med mange som prøver å løse det samme problemet, men jeg har tro på at CreateViews løsning kan være prisdyktig, sier Hammerdal.

Klar for mer

Årsaken til det er programvaren.

- Det meste av magien hos dem skjer i softwaren, og de er ikke avhengig av kjempedyrt utstyr, sier prosjektlederen. 

Han tror Aquagen kan ha nytte av løsningen i avlsarbeidet.

- Vi jobber med å få mer robust fisk både når det gjelder fysiske parametre, deformitet og mot lus, sier Hammerdal.

Foreløpig kan automatisert lusetelling skje på dispensasjon fra Mattilsynet.

- Vi kunne gjerne tenkt oss dette i hver merd allerede nå, men det kommer litt an på myndighetene, De må åpne for at automatisert lusetelling blir den nye standarden, sier Hammerdal. 

Vi ønsker å finne ut mer om deg som leser Tekfisk, og håper du kan sette av noen minutter til å svare på denne korte leserundersøkelsen.

( VILKÅR )
 
Del saken