ANKOM SKAGEN: Her er skroget til nye «Odd Lundberg» ankommet Skagen.Foto: Foto: Odd Lundberg AS
ANKOM SKAGEN: Her er skroget til nye «Odd Lundberg» ankommet Skagen.Foto: Foto: Odd Lundberg AS
ANKOM SKAGEN: Her er skroget til nye «Odd Lundberg» ankommet Skagen.Foto: Foto: Odd Lundberg AS

Nå er denne båten klar for utrustning i Skagen - i august blir det dåp

Skroget til «Odd Lundberg» ble denne uken tauet til Skagen. Der skal båten utrustes hos Karstensens Skibsværft. I august er det klart for dåp.

Nye «Odd Lundberg» som nå er på plass i Skagen, blir det fjerde nybygget i Odd Lundberg AS’ 100-årige historie. Båten måler 69,99 meter i lengden og 15,2 meter i bredden, og skal rigges for både trål og not.

- Helt ny hverdag

Skroget er bygget ved Remantowa Shipbuilding S.A. i Polen og tirsdag denne uken var det på plass i Skagen.

- Vi var litt forsinket fra Polen, men alt er under kontroll i Danmark hvor den nå får full utrustning med innredning og elektriske koblinger, sier reder Geir Lundberg til Fiskeribladet.

zoomReder Geir Lundberg eier rederiet Odd Lundberg sammen broren Tore Lundberg.
Reder Geir Lundberg eier rederiet Odd Lundberg sammen broren Tore Lundberg.

I august er det klart for dåp av nybygget som vil kunne laste det dobbelte av hva gamlebåten med samme navn kan. Nybåten har en lastekapasitet på 2100 tonn.

- Det blir en helt ny hverdag for oss å kunne ta med oss mer fisk per tur. Det blir veldig energieffektivt. Og nybåten blir en sikker og trygg arbeidsplass for mannskapet, sier Lundberg.

Han legger til at det er sønnene Mats og Stian som har gått i bresjen for satsingen på  nybygg.

- Vi må støtte opp om neste generasjon, påpeker Lundberg.

«Odd Lundberg»

  • Lengde: 69,99 meter
  • Bredde: 15,20 meter
  • Dybde shelterdekk 9,20 meter
  • Hjelpemaskineri: Cummins, 1 x 992 kW / 2 x 567 kW
  • Vinsjanlegg: Rapp Marine/elektrisk
  • Sidepropeller: 1 x 950 / 1 x 850 kW
  • RSW-anlegg: Johnson Controls, 2 x 1100 kW
  • Vakuumanlegg
  • Båten overleveres i august 2019 fra Karstensens Skibsværft
zoomTAUES: Her geleides skroget inn til Skagen.
TAUES: Her geleides skroget inn til Skagen.

Solgte båten

I 2015 solgte familiebedriften sitt (tredje) nybygg fra 2000, «Odd Lundberg», til et russisk rederi. De kjøpte erstatningsfartøyet «Havstål» og omdøpte båten til «Odd Lundberg». Dette fartøyet ble for halvannet år siden solgt til Troland Havfiske AS - og seiler nå under navnet «Morten Einar». 

- Vi leier båten nå av Troland Havfiske for å få fisket kvotene våre. Det har fungert veldig bra. Vi er akkurat ferdige med kolmulekvoten, så nå skal eierne av båten ha den i drift en stund fremover, forteller Lundberg.

- Ble det grei uttelling prismessig på kolmula?

- Ja, 100 prosent fornøyde blir vi jo aldri, men. Fiskeriet gikk greit til tross for mye dårlig vær. Mannskapet har gjort en veldig god jobb, roser rederen.

Elektrisk drift av vinsjene

Lundberg forteller at med nybåten går de over til elektrisk drift på det som er av vinsjepakker.

- Det er mer effektivt enn hydraulisk drift, og i tillegg genererer vinsjene strømproduksjon til drift av båten. Men det blir ikke eldrift på motor, vi håper likevel at vi har valgt en drivstoffvennlig båt, legger han til.

Rederiet er fullstrukturert på pelagisk trål, men ikke på ringnot.

- Der skulle vi gjerne hatt mer kvoter, men det er veldig høye priser.

zoomLIK «STRAND SENIOR»: Båten er bygget etter samme design som «Strand Senior» - som denne uken ble overlevert Strand Havfiske i Ålesund.
LIK «STRAND SENIOR»: Båten er bygget etter samme design som «Strand Senior» - som denne uken ble overlevert Strand Havfiske i Ålesund.

Lik «Strand Senior»

Lundberg forteller at nybåten er bygget etter et design som er levert til mange rederi - men med småtekniske justeringer.

- Den er veldig lik «Strand Senior». Strand-båten er litt større, men innvendig blir de seende helt likedan ut.

Når dåpen er unnagjort i slutten av august, er det makrellen som står først på tapetet for Odd Lundberg-rederiet.

( VILKÅR )
 
Del saken