Den islandske tråleren «Engey».Foto: Kristján Maack/HB Grandi
Den islandske tråleren «Engey».Foto: Kristján Maack/HB Grandi
Den islandske tråleren «Engey».Foto: Kristján Maack/HB Grandi

Dette skal til for at fiskeflåten kan redusere utslippene sine

Teknologiske løsninger og fartøyseffektivitet er viktigst for å redusere drivstofforbruk og karbonutslipp i fiskeindustrien.

På Island har eksporten av fisk vært stabil, mens drivstofforbruket har minket dramatisk. Årsaken er optimalisering og store endringer i effektiviteten til fartøyene, skriver IntraFish

Reduserer kostnader

For førti år siden trengtes det mange båter og mange fiskere for å fange 2400 tonn pelagisk fisk på Island. I dag kan ett fartøy fiske 3200 tonn med mye lavere drivstofforbruk.

- Dette er mulig takket være bruken av større og mer kraftfulle propeller enn man tidligere hadde. Dette er basert på islandsk innovasjon, og eksporteres også til andre land, sa Heidrun Lind Marteinsdottir på sjømatkonferansen Nasf i Bergen denne uken. Hun er leder for Fisheries Iceland, som er Fiskebåts søsterorganisasjon på Island.

Reduksjon av drivstofforbruk er prioritert hos fiskeindustrien, ikke bare fordi det har en positiv effekt på miljøet, men også fordi det vil redusere kostnadene. 

zoomHeidrun Lind Marteinsdottir er CEO i Fiskebåts søsterorganisasjon på Island. 
Heidrun Lind Marteinsdottir er CEO i Fiskebåts søsterorganisasjon på Island. 

Gulrot

Ifølge en foreløpig studie som er gjort av Fisheries Iceland er nøytrale klimautslipp i fiskeindustrien et oppnåelig mål, men det trengs investering, og ikke minst insentiver for selskapene.

- Vi må diskutere insentiver. Hvis vi vil gjøre betydelige fremskritt trenger vi insentiver som virker, sa Marteinsdottir.

- Politikernes rolle er viktig. De har edle grunner for bærekraftig utvikling, men et betydelig fremskritt kan ikke gjøres gjennom forbud og høyere skatter, sa hun.

Med riktige insentiver kan drivstofforbruket fra fiskeriene reduseres ytterligere, men tiltakene kan ikke være ensidige.

- Myndighetene kan ikke gjøre all jobben, og myndighetene må ta initiativ. Men insentivene er viktig. Fremskritt er drevet av ytterligere investeringer, forskning og innovasjon. 

( VILKÅR )
 
Del saken