Bløggebåten «Hordabas» er et prosjekt mellom Blom Fiskeoppdrett og Kobbevik og Furuholmen Oppdrett. Båten eies av et felles datterselskap og rederi, Thermoservice, der partnerne har halvparten hver.Pressefoto
Bløggebåten «Hordabas» er et prosjekt mellom Blom Fiskeoppdrett og Kobbevik og Furuholmen Oppdrett. Båten eies av et felles datterselskap og rederi, Thermoservice, der partnerne har halvparten hver.Pressefoto
Bløggebåten «Hordabas» er et prosjekt mellom Blom Fiskeoppdrett og Kobbevik og Furuholmen Oppdrett. Båten eies av et felles datterselskap og rederi, Thermoservice, der partnerne har halvparten hver.Pressefoto

Denne bløggebåten minsker svinnet for oppdretterne

Med RSV-anlegg, UV-filter, to lastetanker og fabrikk er båten et komplett minislakteri.

Blom Fiskeoppdretts erfaringer er gode etter tre uker med den nye bløggebåten «Hordabas».

- Så langt virker dette veldig bra, og kvaliteten på fisken er i toppklasse. Det er viktig med den raske nedkjølingen til 0,5 grader i lagringstankene om bord, kombinert med hurtig bedøving og avliving, skriver daglig leder Øyvind Blom i en epost som svar på spørsmål fra IntraFish.

Han poengterer også at svinnet må ned.

- Dette er et verktøy som gjør at vi kan slakte fisken direkte ved merdkanten og levere et høykvalitetsprodukt direkte til pakkeri, skriver han.

Blom Fiskeoppdrett

  • . er en lakse- og ørretprodusent i Hordaland, i området like vest og nord for Bergen
  • . har sju ordinære matfisk-konsesjoner samt én visningskonsesjon (på 500 tonn MTB).
  • . har tre settefiskkonsesjoner i kommunene Askøy, Sund og Fjell i Hordaland
  • . har hovedkontor i Blomvågen i Øygarden kommune, en times kjøretur fra Bergen sentrum
  • . er familieeid og drives av andre og tredje generasjon. Bedriften ble grunnlagt av Andreas Blom i 1971. Han var én av de første oppdretterne av laks og ørret i Norge

Samarbeider om flere prosjekter

Første leveranse gikk første hele uke i februar til Firda Seafoods slakteri på Byrknesøy i Gulen kommune i Sogn og Fjordane.

Blom omtaler bløggebåten konsekvent som slaktebåt.

«Hordabas» som er 14,9 meter lang, er bygd i fellesskap med Kobbevik og Furuholmen Oppdrett i Austevoll kommune lenger sør. Båten eies av et felles datterselskap og rederi, Thermoservice. Partnerne har halvparten hver.

De to selskapene samarbeider også om andre prosjekter, blant annet når det gjelder brønnbåt.

45 tonns lastekapasitet

Ingebrigt Landa er daglig leder i rederiet Thermoservice. Øyvind Blom er styreleder. Brødrene Birkeland Fiskebåtrederi har managementet på båten.

Båten er bygd ved Fitjar Mekaniske Verksted sør for Bergen.

Den er en komplett slaktebåt som kan laste cirka 45 tonn med bløgget fisk. Båten er komplett utrustet som slakteri med eget pakkenummer, H 805, og godkjenning fra Mattilsynet for å slakte fisk og levere den nedkjølt til pakkeri.

zoom«Hordabas» kostet rundt 30 millioner kroner. 
«Hordabas» kostet rundt 30 millioner kroner. 

Komplett minislakteri

Båten er utrustet med RSV-anlegg, UV-filter, to lastetanker og fabrikk levert av Baader og Stranda Prolog basert på «stun and bleed»-prinsippet. Båten har automatisk Zip vaskeanlegg og ozoneringssystem. Den er utrustet som et komplett minislakteri.

Fisken blir lastet med fiskepumpe, via avsiling og direkte inn på «stun and bleed»-linja via Stranda skrutank for utblødning og lagring i RSV-tankene. Blodvann samles opp på egne tanker og leveres til slakteriet under lossing. Alt skjer lukket og der er ingen utslipp til sjø.

Utviklingen går sin gang

Det er tre ansatte om bord til enhver tid, og båten koster cirka 30 millioner kroner, opplyser Blom.

- Hva mener du om slaktebåter som «Norwegian Gannet» som går direkte fra norsk merd til Danmark? Kan de gjøre Norge til en rein råstoffleverandør?

- Hva som er framtida for brønnbåter, slaktebåter og diskusjonen rundet «Norwegian Gannet» har jeg ikke så sterke formeninger om. Innovasjonene og utviklingen går sin gang, og for oppdretterne handler det om å ta vare på verdiene våre og sikre at vi får solgt fisken vår, sier han.

Lavere smittefare

Blom poengterer at det smittemessig er en fordel å slakte fisken ved merd dersom det er sykdom som PD.

- Vi kan enkelt slakte svak fisk og ta ut grupper når det gjelder fiskevelferd. Det overordnede må være at vi fokuserer på smittevern, dyrevelferd og redusert svinn. Da vil slaktebåter være gunstig, men det må gjøres skikkelig, sier han.

Blom tror for egen del at vi vil se mer slaktebåter i framtida, og at de vil ta deler av slaktefisken i stedet for brønnbåter og ventemerd.

- Men det ene utelukker ikke det andre, sier han.

Best kompetanse

Blom Fiskeoppdrett har jobbet tett sammen med Fitjar Mekaniske Verksted og Napier som driver båtene «Tauranga» og «Taupo».

- Dette er etter vår mening de som har lengst erfaring og best kompetanse på dette feltet i dag. Dette har vært avgjørende for oss å sikre kvaliteten på båten og de tekniske løsningene som er valgt, sier han. 

( VILKÅR )
 
Del saken