Her seiler «Angelsen Senior» ut fra Gibraltar.Foto: Privat
Her seiler «Angelsen Senior» ut fra Gibraltar.Foto: Privat
Her seiler «Angelsen Senior» ut fra Gibraltar.Foto: Privat

Her er verdens største hybride fiskebåt på vei hjem til Lofoten

«Angelsen Senior» er hentet fra verftet i Kroatia, og seiler nå mot Norge.

Garnbåten er verdens første fiskebåt av denne størrelsen som kan gå på batteri. Men på vei hjem fra verftet Tehnomont går «Angelsen Senior» med dieselelektrisk drift.

Nye «Angelsen Senior»

  • Design: Marin Design
  • Lengde: 20,99 m, bredde: 9 m
  • Fartsområde: Havfiske II
  • Fabrikk: Latech as
  • Fart: Ca 10 knop.
  • Lasterom: Ca. 150 m³
  • Batteri hybrid fremdriftssystem: Elmarin AS
  • Generatorer: 2 stk. Scania DI 13 - totalt 1000 hk / 850 kW
  • Hovedmotorer: 2 stk. Asynkron - 2 x 325 kW
  • Batteri: Corvus - 270 kWh.

- Vi får ikke testet hybriddrift før vi kommer hjem og starter driften. Det er lite vi har fått testkjørt selve konseptet, sier Øystein Angelsen i familierederiet Hans Angelsen og Sønner AS.

Innom Gibraltar

Han er en av syv som er om bord på båten i de ukene det tar å komme til Lofoten. To ansatte fra verftet er også med. 

zoomBunkring av «Angelsen Senior» i Gibraltar.
Bunkring av «Angelsen Senior» i Gibraltar.

- Vi har seilt fra Kroatia, gjennom Messinastredet og vestover til Gibraltar. Der hadde vi vestlig liten storm på det verste, og jevnt over sterk kuling, forteller Angelsen til Tekfisk. 

I Gibraltar stoppet for de bunkring, og i skrivende stund er de utenfor Portugal.

- Båten oppfører seg bra i sjøen, sier Angelsen.

Tiden om bord bruker de til å lære båten å kjenne.

- Det er en veldig fin innkjøring for oss, noe som er veldig positivt.

Batteriet om bord skal redusere drivstofforbruket med 25 prosent og kutte årlig CO2-utslipp med 200 tonn. Enova har bidratt med 2,7 millioner kroner, og det er Moen Marin som bygger båten.

Støtte fra Enova

Avreisen fra Kroatia var 25. januar, og planen er at det skal ta rundt tre uker å komme seg hjem.

- Det er det vær og vind som bestemmer. Vi har 2500 nautiske mil igjen, og er halvveis nå, sier Angelsen.

Snart skal de passere Biscayabukten, som er beryktet for bølger, strøm og vind.

- Det ser fint ut, vi har gode værmeldinger, sier fiskeren, som håper båten blir klar for fiske allerede denne sesongen.

Først skal den til Latech i Moskenes for å få montert fabrikken som skal være om bord.

zoomEn del av arbeidsdekket til «Angelsen Senior».
En del av arbeidsdekket til «Angelsen Senior».

Mindre støy

Nybåten skal erstatte den gamle 15-metringen «Angelsen Senior», som er bygget i 1979.

- Vi bygger først og fremst båten ut fra et mål om å få bedre kapasitet og kunne ta vare på fangsten på en best mulig måte. Vi ønsker også å ha en arbeidsplass der folk kan være trygge, og grunnen til at den ble hybrid var et ønske om å få redusert støy og bedre arbeidsmiljø, sier Angelsen.

Planen er at båten skal gå på batteri ved operasjoner hvor dieselmotoren har lavest virkningsgrad, som ved haling av garn. Ved steaming og garnsetting vil båten kjøre dieselelektrisk. Generatorene er dimensjonert for å lade batteriene under garnsett. Under hal vil fartøyet ha fulladet batteri, og kan kjøre på ren batteridrift i et par timer.

Garnbåten er tegnet av Marin Design AS og er 21 meter lang. Kystfartøyet har konsesjon for fiske av torsk, sei og hyse.

zoomFra broen på nye «Angelsen Senior».
Fra broen på nye «Angelsen Senior».
( VILKÅR )
 
Del saken