PRØVETUR: Brødrene Bakkens nye «Støttfjord» på prøvetur i snøføyken.Foto: STADYARD
PRØVETUR: Brødrene Bakkens nye «Støttfjord» på prøvetur i snøføyken.Foto: STADYARD
PRØVETUR: Brødrene Bakkens nye «Støttfjord» på prøvetur i snøføyken.Foto: STADYARD

Snart overleveres «Støttfjord» til Brødrene Bakken

Rederne i Brødrene Bakken gleder seg til å få den grønne kystbåten «Støttfjord» overlevert om en uke eller to.

Bygg 42 «Støttfjord» er tilbake til Stadyard på Raudeberg utenfor Måløy, etter å ha blitt malt i rødt, hvitt og blått. Nå er det kaitester og sjøprøver før rederiet Brødrene Bakken overtar båten om en uke eller to. Det mest spennende er kanskje å få testet batterihybridsystemet om bord.

zoomTESTER: Brødrene Bakkens nye «Støttfjord» er ute for tester før den snart leveres til rederiet.
TESTER: Brødrene Bakkens nye «Støttfjord» er ute for tester før den snart leveres til rederiet.

Dåp 2. mars

- Det rykker stadig nærmer, nå testes alt ut og denne uken er det tekniske prøver, sier en fornøyd fiskebåtreder Kjell Bjørnar Bakken fra Støtt i Meløy kommune i Nordland.

- Nå får dere båten?

- Det går en uke eller to til, sier Bakken som har planlagt dåp i Nordland 2. mars.

«Støttfjord»

  • Verft: Stadyard AS 
  • Lengde: 39,70 meter, bredde 9,8 meter
  • Fremdriftssystem: diesel-mekanisk/hybrid
  • Innredning: 12 personer 
  • Tankkapasitet: RSW: 425 kubikk 
  • Hovedmotor: Yanmar 6EY22AW, 1370kW ved 900 rpm 
  • Gir og propell: Brunvoll Volda 
  • Hjelpemotorer: 2 x Scania DI13 074M 
  • Kraner: Triplex
  •  Vinsjer: Rapp 
  •  Notbehandling: Rapp / Triplex
    Kilde: Skipskompetanse

100 millioner kroner

Båten er søsterfartøyet til Oddvar Nes AS’ bygg nummer 41 «Lise Beate» ved samme verft. Kystbåtene koster i overkant av 100 millioner kroner.

De siste årene har de to rederiene slått seg sammen i planleggingen og prosjektert for å finne optimale løsninger i forhold til å spare både driftsutgifter og miljø. 

- Vi må ta det grønne skiftet på alvor, sier Bakken.

Batterihybrid

Skipskompetanse har gjort et forprosjekt for Brødene Bakken forbindelse med skrogoptimalisering, propulsjonsoptimalisering og vurdering av arrangementer i forbindelse med batterihybrid løsninger. Nyvinningene skal gjøre fartøyene rustet for fiske inn i fremtiden med lavt energiforbruk og lave klimagassutslipp. Det er absolutt grønne fartøy Stadyard har bygget.

zoomPÅ TUR: Det blir spennende for rederiet Brødrene Bakken med nye batterihybride «Støttfjord».
PÅ TUR: Det blir spennende for rederiet Brødrene Bakken med nye batterihybride «Støttfjord».

Spare overskuddsstrøm

- Det handler om sparing av overskuddsstrøm. Vi tar i bruk tre tonn batterier, men setter i tillegg av ekstra plass. Selv om batteriene er blitt mindre og sterkere, så er vi fortsatt usikre på kapasiteten, innrømmer «Støttfjord»-rederen. 

I pakken ligger aksegenerator som gjør at man ikke trenger mer turtall på motoren enn det som brukes til fremdrift. Og dynamoer som forventes å redusere dieselforbruket betydelig. Gir, propeller, alt er laget og innrettet for fri bruk av energikilde. 

Båtene er 39 meter lang og 9,8 meter bred. Det er innredet for 11 mann i syv lugarer. RSW-tankene blir på 425 kubikkmeter og bruttotonnasjen er 499 tonn.

( VILKÅR )
 
Del saken