Slik blir AquaSjarken. - Fiskeri- og havbruksnæringen har satt seg ned i lag for å finne løsninger som fungerer for begge parter, sier daglig leder Joachim Martinsen i Åkenes Kystfiske. Illustrasjon: NSK Ship Design
Slik blir AquaSjarken. - Fiskeri- og havbruksnæringen har satt seg ned i lag for å finne løsninger som fungerer for begge parter, sier daglig leder Joachim Martinsen i Åkenes Kystfiske. Illustrasjon: NSK Ship Design
Slik blir AquaSjarken. - Fiskeri- og havbruksnæringen har satt seg ned i lag for å finne løsninger som fungerer for begge parter, sier daglig leder Joachim Martinsen i Åkenes Kystfiske. Illustrasjon: NSK Ship Design

Denne båten skal brukes både til fiske og havbruk

AquaSjark blir en helt ny kombinasjonsbåt.

Båten skal både drive effektivt garnfiske og brukes som arbeidsbåt i havbruksnæringen. Den har et nyutviklet skrog med stor bredde som skal gi god plass og stabilitet. 

- Båten er kontrahert. Den er på tegnebordet nå, og så snart tegningen er ferdig, blir aluminiumen skåret, forteller Joakim Martinsen, daglig leder i Åkenes Kystfiske. 

Bred båt

Båten har dekksutrustning som enkelt tilpasses fiskeri eller havbruk, og en brønn for å frakte rognkjeks. Den blir 10,99 meter lang 5,60 meter bred, med en lastekapasitet på 30 kubikkmeter.

NSK Ship Design i Harstad står bak designet. Båten har tre eiere: Åkenes Kystfiske, Odd Lundberg-rederiet og fisker John Einar Engen fra Sommarøy. 

Det er sistemann som skal stå som skipper og høvedsmann på båten. Planen er å fiske torsk på vinteren og blåkveite på sommeren. 

Viktig med samarbeid

Men ni måneder i året skal den brukes til noe helt annet. Fiskerne har nemlig en avtale med Gratanglaks og Kleiva Fiskefarm om å leie båten ut som servicefartøy.

- For å få til gode fremtidige løsninger, tror jeg det er viktig å finne slike samarbeidsflater. Fiskerinæringa er kapitalintensiv og verden beveger seg fort. Samarbeid blir viktig fremover for å få til ting, sier Martinsen. 

Runde former

Skroget bygges ved et verft i Finland, mens den utrustes ved Grovfjord Båtbyggeri. Etter planen skal den være ferdig om et år. 

- Dette er et helt nytt konsept, så vi har brukt ganske mye tid på forarbeidet. Den er veldig brei, og skal bygges med runde former for å få gode sjøegenskaper og så lavt CO2-utslipp som mulig, sier Martinsen. 

Båten får base i Gratangen. Den er også klargjort for å kunne rigges for not i fremtiden. 

- For å drive kystnotfiske etter sild for eksempel, sier Martinsen. 

Også gjenfangst

AquaSjark skal også brukes til beredskap for gjenfangst av rømt oppdrettsfisk. 

- Vi ser et marked for å bistå oppdrettere med planarbeid, øvelser og faktisk gjenfangst. Anleggene blir større og behovet for kompetansen og kapasitet for gjenfangst øker, sier Joakim Martinsen i en pressemelding.

De har fått et flåtelån fra Troms Fylke som bidrar til finansieringen. Omstillingsprogrammet SPIRE Gratangen og Innovasjon Norge har gitt et distriktstilskudd for utvikling av båten.

( VILKÅR )
 
Del saken