Teknisk sjef i Lerøy Seafood Group, Harald Sveier, mener det er viktig at lakseoppdrettere bygger opp mikroalgeindustrien og sikre tilgangen til omega-3. Arkivfoto: Kjersti Kvile
Teknisk sjef i Lerøy Seafood Group, Harald Sveier, mener det er viktig at lakseoppdrettere bygger opp mikroalgeindustrien og sikre tilgangen til omega-3. Arkivfoto: Kjersti Kvile
Teknisk sjef i Lerøy Seafood Group, Harald Sveier, mener det er viktig at lakseoppdrettere bygger opp mikroalgeindustrien og sikre tilgangen til omega-3. Arkivfoto: Kjersti Kvile

Lerøy bruker mikroalger i fôr for å redusere fotavtrykk og bygge opp en industri

25 prosent av omega-3-innholdet i Lerøy sitt laksefôr kommer fra mikroalger.

 Slik har det vært i rundt 2,5 år, opplyser Harald Sveier, teknisk sjef i Lerøy Seafood Group. 

- Skal havbruksnæringen vokse, trenger vi flere kilder til omega-3, og en industri som produserer det, sier han til IntraFish

Ifølge Sveier har omega-3-syrene (EPA og DHA) fra alger nøyaktig de samme ernæringsmessige og biologiske egenskaper som de som kommer fra andre kilder - både villfisk og ulike mikroalgeprodusenter.

Fra sukker i Brasil

Lerøys sitt fôr, som hittil hovedsakelig har vært produsert av BioMar, inneholder algemel først og fremst fra produsenten Corbion.

- Algen er produsert gjennom en prosess hvor en fermenterer sukker fra ikke-genmodifiserte sukkerrør i Brasil, sier Sveier.

IntraFish skrev tirsdag at også Cargill Aqua Nutrition tilbyr fôr med algeolje.

Positivt at flere bruker mikroalger

Forrige uke meldte Lingalaks at de har brukt algeolje i fôret siden oktober. Lingalaks bruker algeolje fra Veramaris, i fôr fra Skretting.

- Vi synes at det er veldig flott at andre, som Lingalaks, også bruker mikroalger i fôret. Det styrker opp under arbeidet med å bygge opp en industri. Nå er det tre produsenter av mikroalger; Corbion, Veramaris og Mara, sier Sveier. 

Sikrer tilgang

Ifølge ham er omega-3 fra mikroalger fortsatt noe dyrere enn den fra villfisk.

- Hvorfor kjøper dere den?

- Vi ønsker å redusere vårt fotavtrykk, og bidra til å bygge opp en mikroalgeindustri. Vi gjør det også for å sikre vår egen omega-3-tilgang i fremtiden, sier Sveier.

- Hva sier kundene?

- De kundene som er opptatt av bærekraft og miljø reagerer veldig positivt på det. Så er det også noen som ikke bryr seg noe særlig om det, sier han.

( VILKÅR )
 
Del saken