- Til tross for tørrfiskens lange historiske betydning for Norge er det få norske forbrukere som har erfaring med tørrfiskprodukter, skriver Nofima, som har gitt 115 personer muligheten til å stifte nærmere bekjentskap med retten.Illustrasjonsfoto: Jørn Mikael Hagen
- Til tross for tørrfiskens lange historiske betydning for Norge er det få norske forbrukere som har erfaring med tørrfiskprodukter, skriver Nofima, som har gitt 115 personer muligheten til å stifte nærmere bekjentskap med retten.Illustrasjonsfoto: Jørn Mikael Hagen
- Til tross for tørrfiskens lange historiske betydning for Norge er det få norske forbrukere som har erfaring med tørrfiskprodukter, skriver Nofima, som har gitt 115 personer muligheten til å stifte nærmere bekjentskap med retten.Illustrasjonsfoto: Jørn Mikael Hagen

Nofima testet hva folk forventer av tørrfisk

Det var raskere og mer lettvint å tilberede utvannet tørrfisk enn de hadde ventet.

Det viser en undersøkelse utført av Nofima. 115 personer fikk utlevert utvannet tørrfisk for å lage middag hjemme. Målet med studien var å avdekke hvilke forventninger de hadde på forhånd og hvilke erfaringer de hadde etter middagen. 

Smak, lukt, tekstur, sunnhet og bekvemmelighet var noe av det forsøkspersonene skulle ta stilling til.

Holdninger til fisk, helse, tradisjonsmat, nostalgi og innovasjonstilbøyelighet er de viktigste individuelle trekkene for å forklare hvilke forventninger forbrukeren har, skriver Nofima i en utgave av Økonomisk fiskeriforskning

Konklusjonen er at for industrien vil det være viktig å tilby utvannet tørrfisk i konsumentvennlig format. De bør også kommunisere kjennetegn ved produksjonsprosessen - for eksempel at produktet er håndlaget - modningsprosessen eller den gode kvaliteten. 

( VILKÅR )
 
Del saken