DRONE: Ideen til den havgående dronen fikk Roald Jonassen da han ikke fikk satt kveitelina på grunn av dårlig vær. - Dårlig vær vil ikke være noe hinder for dronen, og fiskere og andre vil kunne innhente nyttig kunnskap selv på dager med landligge, sier Jonassen.Foto: Kenneth Didriksen
DRONE: Ideen til den havgående dronen fikk Roald Jonassen da han ikke fikk satt kveitelina på grunn av dårlig vær. - Dårlig vær vil ikke være noe hinder for dronen, og fiskere og andre vil kunne innhente nyttig kunnskap selv på dager med landligge, sier Jonassen.Foto: Kenneth Didriksen
DRONE: Ideen til den havgående dronen fikk Roald Jonassen da han ikke fikk satt kveitelina på grunn av dårlig vær. - Dårlig vær vil ikke være noe hinder for dronen, og fiskere og andre vil kunne innhente nyttig kunnskap selv på dager med landligge, sier Jonassen.Foto: Kenneth Didriksen

Roald fikk drone-idé da uvær hindret kveitefiske

I uvær kan dronen til gründer Roald Jonassen være et spesielt nyttig hjelpemiddel både for fiskeflåten og andre som trenger å hente informasjon fra havet.

Det sier Greenfish-gründeren til Fiskeribladet mens det blåser iskalde vindkast over kaikanten på Myken.

Det er over ti år siden ideen først dukket opp. Da den ivrige hobbyfiskeren fra Meløy ble forhindret fra å sette kveitelina på grunn av vær og vind. Han begynte å fundere på hvordan han kunne få satt lina, uten selv å risikere noe ved å gå ut med båten.

- Det endte opp med at jeg utviklet et system for automatisk linesetting fra drone. Og det er droneteknologien fra denne ideen jeg har videreført i Greenfish. Det blir en elektrisk havgående autonom drone som kan spekkes med teknisk utstyr, slik at fiskere eller andre med sitt virke på havet kan innhente informasjon og data fra et gitt område, sier Jonassen.

Bærekraft og miljø

Meløyfjerdingen, som også har base i Myken, der han og kona Lill-Harriet drifter Myken fyr, har gjennom sitt selskap Greenfish utviklet en havgående drone som kan bli et verdifullt hjelpemiddel i framtidens fiskerier. Fiskeren skal kunne sende ut dronen for å sjekke fiskeforekomster og innhente annen nyttig data, uten selv å brenne av masse diesel eller risikere noe i dårlig vær.

- Grunntanken er at de som benytter seg av dronen vil kunne utføre sine oppgaver på en mer bærekraftig måte enn i dag. Våre undersøkelser viser at det vil ha mange positive effekter og scoringspunkt for fiskeren eller andre potensielle kunder. Det vil gi en stor miljøgevinst, siden man vil kunne redusere drivstofforbruket betraktelig, sier Jonassen og legger til at også sikkerheten vil bli bedret - samt at dronen vil virke tidsbesparende for brukerne.

- Man vil kunne drive mer effektivt, spare penger på vedlikehold, og når fiskeren går på havet med fersk info om hvor fisken står og hvor den beveger seg vil det også kunne sikre bedre kvalitet på fisken, gjennom å ha den kortere tid om bord.

Snart klar til demo

Greenfish jobber tett opp mot forskningsinstituttet Norce (tidligere CMR i Bergen), der man i disse dager er i ferd med å ferdigstille den første demodronen. Den skal være ferdig og klar til å vise fram for potensielle kunder allerede våren 2019.

- Når denne er klar vil vi ta den med nordover og kjøre en demonstrasjon i havna i Bodø, der vi får vist noen av de tekniske kapasitetene til Greenfish-dronen. All teknologien er gjennomarbeidet, og det gjenstår stort sett bare å sette dronen sammen og kjøre tester, sier Jonassen. Og når dronen skal utprøves i fiskeriene, er det i samarbeid med en annen meløyfjerding.

- Vi har vært så heldige å få fiskebåtreder Egil Sørheim i Sørheim Holding Havfiske med på å prøve ut dronen, forteller Jonassen.

zoomAUTONOM: Greenfish-dronen blir en autonom torpedoformet elektrisk overflatedrone med et automatisk gps styringssystem. Den skal kunne direkteoverføre data, eller lagre data om bord om det trengs. Til våren skal den første dronen være klar til demonstrasjon i Bodø havn.
AUTONOM: Greenfish-dronen blir en autonom torpedoformet elektrisk overflatedrone med et automatisk gps styringssystem. Den skal kunne direkteoverføre data, eller lagre data om bord om det trengs. Til våren skal den første dronen være klar til demonstrasjon i Bodø havn.

Andre områder

Fiskerinæringen er en bransje som står Jonassen nært, og det er mulighetene innenfor denne næringen som har fått mest oppmerksomhet i denne fasen av prosjektet. Men Jonassen er også i dialog med andre aktører som ser nytten i droneteknologien.

- Jeg har hatt gode møter med Redningsselskapet som ser at en slik teknologi kan være aktuell å satse på i framtiden, og forskning og utviklingsselskapet Akvaplan-niva ønsker også å følge prosjektet videre, og ser at de kan ha stor gevinst i å benytte seg av slike droner til sitt arbeid. Mange av de samme scoringspunktene går igjen også for andre aktører som trenger å innhente info fra havet for å ha et bedre beslutningsgrunnlag, sier Jonassen.

Dronen

Greenfish-dronen blir en autonom torpedoformet elektrisk overflatedrone med et automatisk gps styringssystem. (kartplotter og autopilot-teknologi). Den skal kunne direkteoverføre data, eller lagre data om bord om det trengs. Rekkevidden på de første dronene regner Jonassen med vil være på om lag 100 kilometer per lading, og dronen vil bygges modulbasert, slik at den enkelt kan oppgraderes eller repareres. Den skal operere like under vannskorpa, og være operativ i alle værforhold.

- Den kan fylles med teknologiske løsninger etter hva kunden trenger og ønsker. Mulighetene er mange, sier gründeren fra Engavågen, som ser fram til dagen han får demodronen på havet, og han får vist ipraksis hvilke muligheter den vil kunne gi for fiskere og andre med havet som arbeidsplass.

zoomRoald Jonassen og hans drone vil kunne revolusjonere fiskerinæringen, og også Redningsselskapet og havforskere ser muligheter for å benytte droneteknologien for å innhente informasjon fra havet.
Roald Jonassen og hans drone vil kunne revolusjonere fiskerinæringen, og også Redningsselskapet og havforskere ser muligheter for å benytte droneteknologien for å innhente informasjon fra havet.
( VILKÅR )
 
Del saken