- En stor ære å bli spurt,  sa gudmor Alexandra Shackleton til Tekfisk før Røkkes nye milliardbåt, «Antarctic Endurance» skulle døpes på kaia i Ålesund. Og døpt ble den.Foto: Fridgeir Walderhaug
- En stor ære å bli spurt,  sa gudmor Alexandra Shackleton til Tekfisk før Røkkes nye milliardbåt, «Antarctic Endurance» skulle døpes på kaia i Ålesund. Og døpt ble den.Foto: Fridgeir Walderhaug
- En stor ære å bli spurt,  sa gudmor Alexandra Shackleton til Tekfisk før Røkkes nye milliardbåt, «Antarctic Endurance» skulle døpes på kaia i Ålesund. Og døpt ble den.Foto: Fridgeir Walderhaug

Dette skipet koster 1,1 milliarder og er fullastet med teknologi

«Antarctic Endurance» ble døpt fredag denne uken.

På kaia forberedte Vard Brattvåg sine folk til dåpsfest i snødrevet. Om bord på «Antarctic Endurance» ble pressen invitert til rundtur sammen med Aker Biomarine og gudmor Alexandra Shackleton, barnebarnet til den legendariske Sir Ernest Shackleton.

Se video fra innsiden av båten nederst i denne saken.

- Mangler et tog

Bestefar Shackleton var en høyt dekorert oppdager som ga sin egen skute navnet «Endurance», derav også navnet på «Antarctic Endurance», som er en hyllest til gudmorens bestefar.

For øvrig er han også å finne på halen til et av flyene til flyselskapet Norwegian.

- Nå har vi både fly og båt, og da mangler vi bare tog, sa den britiske gudmoren. 

Unikt system

Og båten til 1,1 milliarder norske kroner er spekket med teknologi både i fabrikk og for sjø.

- Vi har et unikt system med tanker og store ventiler for å gjøre sjøgangen mindre voldsom. Tankene fylles og tømmes raskt og gir mer stabilitet, fortalte skipper Arnljot Wågsholm fra Fosnavåg. 

Han er en av tre kapteiner om bord i «Antarctic Endurance», og er første av de tre som skal ta skuta til Sørishavet. 

zoom«Antarctic Endurance» ble døpt i tett snøvær, før den settes inn i krillfangst i Sørishavet.
«Antarctic Endurance» ble døpt i tett snøvær, før den settes inn i krillfangst i Sørishavet.

Brutalt og vakkert

«Antarctic Endurance» er Vard Brattvåg sitt bygg nr 883, med en lengde på 129,6 meter, og en bredde på 23 meter.

- Vi skal jo i et område som kan være brutalt værmessig, men også ekstremt vakkert.

Derfor er det en skylounge på toppen der mannskapet kan gå for å nyte utsikten, forteller Wågsholm, og med selvsyn kan Fiskeribladet fortelle om en skylounge, beliggende over brua, som et sted hvor en kan sitte i de nyeste møblene fra Ekornes, og samtidig ha utsyn i alle retninger. 

zoomKaptein Arnljot Wågsholm er med på krillfartøyets første reise.
Kaptein Arnljot Wågsholm er med på krillfartøyets første reise.

Alle fasiliteter

Vi snakker selvfølgelig trimrom, kino, konferanserom, avansert sykestue, fritidsrom, stor messe og bysse, og lyse fine lugarer.

Skipet kan ha trålen i havet i ukevis, og slipper å gå til land for å losse eller bunkre. Og med turer som går over et år om gangen, er fasiliteter viktig. 

Tre produksjonslinjer

Prosjektleder i Aker Biomarin, Eldar Vindvik forteller om en båt stappet av ny teknologi rundt fangst og behandling av krill.

- Krillen kommer om bord via rør som settes i trålen. Det gjør at vi slipper å ta opp trålen, men la den gå i sjøen i opp til tre uker.

I fabrikken har vi de produksjonslinjer der krillen blir kokt og behandlet videre.

Nå skal «Antarctic Endurance» på prøvetur, før skipet, med en lastekapasitet på 3000 tonn setter kursen for Sørishavet for å fiske krill, alt under tak.

For når Alexandra Shackleton sendte flasken med det musserende innholdet, ble det klaff på første forsøk.  

zoomFra skyloungen kan mannskapet ta inn utsikten. 
Fra skyloungen kan mannskapet ta inn utsikten. 
( VILKÅR )
 
Del saken