PÅ DEKK: Her plasseres det aluminiumsferdige skroget på dekket av fraktebåten «Kvitnos».Foto: Dennis/Frank Einar Iversen
PÅ DEKK: Her plasseres det aluminiumsferdige skroget på dekket av fraktebåten «Kvitnos».Foto: Dennis/Frank Einar Iversen
PÅ DEKK: Her plasseres det aluminiumsferdige skroget på dekket av fraktebåten «Kvitnos».Foto: Dennis/Frank Einar Iversen

Kina-skrog på plass i Grovfjord

Kortreist var definitivt ingen riktig beskrivelse da Grovfjord Båtbyggeri natt til torsdag tok imot skroget til verftets neste kystfiskebåt.

Den ferdigsveisede aluminiumskonstruksjonen er produsert i Kina og hadde lagt mange mil bak seg da den endelig kunne settes på sjøen utenfor Sør-Troms-verftet av fraktebåten «Kvitnos». Innen et døgn er skroget trygt innenfor dørene i slipphallen, og arbeidsstokken går i gang med sluttspurten på det som skal bli rederne Stig og Liv Meyer i Havøysunds nye kystfiskebåt «Meybell» på 13 meter.

Tradisjonell linedrift

Prosjektet er noen uker forsinket etter de opprinnelige planene, men med full innsats tror daglig leder Vidar Sjøvoll ved Grovfjord Båtbyggeri at det skal bli overlevering av ny båt rundt månedsskiftet april/mai.

Stig Meyer fortalte nylig i Fiskeribladet om planene for «Meybell», der tradisjonell linedrift har første prioritet, og der rederiet har trappet ned i båtstørrelse fra gammelbåten «Steinryggen» på 15 meter. 

Meyer nevnte også de runde skrogformene som et pluss da han valgte båttype og byggeverft, og dette var også et poeng da NSK Ship Design tegnet det første fartøyet av denne typen, snurrevadbåten «Sofie».

En lang reise

Men det var ikke gitt for hvem som helst å sveise sammen et slikt aluminiumsskrog, og de involverte endte for «Sofie» sin del opp i Finland. Planen var å gjøre det samme denne gangen, men av kapasitetsproblemer valgte finnene å betro oppdraget til et verft de eier og samarbeider med i Kina. Derfor den lange reisen. Skroget hadde ved ankomsten vært underveis på «lånt kjøl» siden begynnelsen av november. Første møte med saltvann ble derfor på Grovfjorden torsdag.

Kina er ellers ikke ukjent som båtprodusent for norske kystfiskere fra før av, og etter besøk hos produsenten underveis kan Vidar Sjøvoll ved Grovfjord-verftet bekrefte at kineserne kan det de holder på med.

 Grovfjord Båtbyggeri vil gjerne videreutvikle konseptet sammen med NSK Ship Design, og etter det Fiskeribladet får høre forhandles det om konkrete prosjekter på både større og mindre utgaver av båttypen.

zoomSJØSETTING: Skroget til den nye kystfiskebåten «Meybell» losses fra fraktebåten «Kvitnos» etter den siste strekningen på veien fra Kina til Grovfjord Båtbyggeri.
SJØSETTING: Skroget til den nye kystfiskebåten «Meybell» losses fra fraktebåten «Kvitnos» etter den siste strekningen på veien fra Kina til Grovfjord Båtbyggeri.
( VILKÅR )
 
Del saken