Nordlaks har bestilt to brønnbåter med gass-hybrid fremdrift.Foto: NSK Ship Design
Nordlaks har bestilt to brønnbåter med gass-hybrid fremdrift.Foto: NSK Ship Design
Nordlaks har bestilt to brønnbåter med gass-hybrid fremdrift.Foto: NSK Ship Design

Nå har Nordlaks bestilt enda en ny brønnbåt

Også denne brønnbåten får hybrid fremdrift.

I februar bestilte Nordlaks verdens første brønnbåt med LNG-fremdrift og batteripakke. Nå har havbruksselskapet bestilt enda en brønnbåt med gass-hybrid fremdrift.

- Teknologiutviklingen gjør at vi som bedrift på stadig flere områder kan velge løsninger som er gode for miljøet og for bedriften på samme tid, sier påtroppende administrerende direktør Eirik Welde i Nordlaks i en pressemelding.

Mot lakselus

Den pågående debatten rundt badebehandlingsmidler mot lakselus også en del av bakgrunnen for at Nordlaks velger å kjøpe to nye brønnbåter.

- Vi ser en utvikling mot at behandling mot lakselus i fremtiden vil skje lukket i båt, og da er det viktig for oss å både ha tilgang på nødvendig kapasitet og ha kontroll på dette selv. Investeringene gir oss rom for å følge opp føre-var prinsippet, sier Welde i meldingen.

I samarbeid med NSK Ship Design, NOx-fondet og Enova har Nordlaks valgt å satse på flytende naturgass (LNG) som energibærer i brønnbåtene, som også suppleres med en stor batteripakke og landstrømtilkobling.

Enova støtter med 3,1 millioner

Bare med bruk av batteripakke, landstrøm og LED-lys vil hver av de nye brønnbåtene spare miljøet for 1 864 tonn CO22 i året. Statlige Enova støtter prosjektet med i overkant av 3,1 millioner kroner.

- Næringslivets egen støtteordning, NOx-fondet, støtter brønnbåt nummer to med inntil 56 millioner kroner. Den vesentlige støtten er basert på den store NOx-reduksjonen fartøyet oppnår ved omlegging fra diesel til LNG, sier daglig leder Tommy Johnsen i NOx-fondet.

Begge fartøyene er designet av NSK Ship Design i Harstad.

Tirsdag 16. oktober var det stålkutteseremoni for NSK4126/NB1088, den foreløpig kryptiske betegnelsen på den første av Nordlaks sine to nye brønnbåter. Søsterskipet ventes å bli levert i 2021.

PG Flow Solutions skal levere en stor sjøvanns-sirkulasjonspumpe til den første brønnbåten, mens Rolls-Royce leverer fremdriftssystemer.

For å frigjøre penger til byggingen, har Nordlaks solgt brønnbåten «Bjørg Pauline».

zoomKaptein Per Tore Paulsen og maskinsjef Svein Arild Jakobsen fikk æren av å sveise sammen de første skrogdelene til den første av to nye brønnbåter. Stålkutteseremonien var 16. oktober på Tersan Shipyard.
Kaptein Per Tore Paulsen og maskinsjef Svein Arild Jakobsen fikk æren av å sveise sammen de første skrogdelene til den første av to nye brønnbåter. Stålkutteseremonien var 16. oktober på Tersan Shipyard.
( VILKÅR )
 
Del saken