PAKKEHJELP: Råstoff- og logistikksjef i Primex, Fredrik Olsen, sammen med Karvel Hreidarsson og Hans Marius Martinsen i Marel ved pakkeroboten som den islandske utstyrsprodusenten har levert. Primex er første sjømataktør i verden som tar roboten i bruk. Tidligere er den bruk i kyllingindustrien. Foto: Silje Helene Nilsen
PAKKEHJELP: Råstoff- og logistikksjef i Primex, Fredrik Olsen, sammen med Karvel Hreidarsson og Hans Marius Martinsen i Marel ved pakkeroboten som den islandske utstyrsprodusenten har levert. Primex er første sjømataktør i verden som tar roboten i bruk. Tidligere er den bruk i kyllingindustrien. Foto: Silje Helene Nilsen
PAKKEHJELP: Råstoff- og logistikksjef i Primex, Fredrik Olsen, sammen med Karvel Hreidarsson og Hans Marius Martinsen i Marel ved pakkeroboten som den islandske utstyrsprodusenten har levert. Primex er første sjømataktør i verden som tar roboten i bruk. Tidligere er den bruk i kyllingindustrien. Foto: Silje Helene Nilsen

Tar filetproduksjon til nye høyder i Vesterålen

For Marel har filetfabrikken til Primex Norway i Vesterålen vært et grensesprengende prosjekt.

- Dette er et prosjekt som ikke bare flytter oss som selskap, det flytter hele industrien, sier Kravel Hreidarsson mens en toarmet robot flytter porsjonsbiter av hyse i høy hastighet mellom transportbånd og plastskåler. 

70 ansatte

Hreidarsson, som er selger for Marel, står i produksjonshallen til Primex Norway. Marel er en av utstyrsleverandørene til den franskeide filetfabrikken, et prosjekt til over 300 millioner kroner som er blitt realisert på rekordtid i Myre havn i Vesterålen. For halvannet år siden hadde de ei tomt og en fabrikksjef. I dag er 70 ansatte i full produksjon i en 5700 kvadratmeter stor filetfabrikk utrustet med mye det siste på markedet innen teknologiske løsninger. 

Satsingen på Myre er et prestisjeprosjekt for Marel, som sier de har pushet egne grenser i samarbeid med vesterålingene og de franske eierne.

- Dette er startskuddet for en ny generasjon filetfabrikker. Det et symbolprosjekt for oss, som vi har lagt mye ressurser og utvikling i. Mange vil komme hit for å se hvordan ting er gjort, så vi er avhengig av at dette går bra, sier selger Hans Marius Martinsen.

Primex Norway

  • Filetfabrikk i Myre havn i Vesterålen, sto ferdig våren 2018.
  • Hovedproduktet er ulike porsjonspakninger med torsk, sei og hyse, vakuumpakket og frosset, i flere prisklasser. En stor del av kundene befinner seg i «high end-markedet» ute i Europa.

  • Eies av franske Primex International,? en fransk grossist som eies av butikkjeden Picard og den franske Lebaron-familien.
zoomFabrikken har et konsept som gir dem stor fleksibilitet i hva de kan produsere av produkter. - Vi må levere det kundene etterspør, ikke det som passer fabrikken å produsere. Vi er rigget for å snu oss raskt, sier salgssjef Julie Steffensen.
Fabrikken har et konsept som gir dem stor fleksibilitet i hva de kan produsere av produkter. - Vi må levere det kundene etterspør, ikke det som passer fabrikken å produsere. Vi er rigget for å snu oss raskt, sier salgssjef Julie Steffensen.

Kundene bestemmer

Fabrikken, som har høy grad av automasjon, er bygget for å ta unna store volum i vintersesongen når fisken er stor og kvaliteten på topp. Planen for kommende vinter er å kjøre 18-20 timers drift syv dager i uka, og fabrikken er designet for å kunne vaskes ned på få timer. Primex har stor frysekapasitet og kan legge fisk på lager når markedene er mettet. De har også et konsept som gir dem stor fleksibilitet i hva de kan produsere av produkter.

- Vi må levere det kundene etterspør, ikke det som passer fabrikken å produsere. Vi er rigget for å snu oss raskt, sier salgssjef Julie Steffensen.

Marel har levert både trimmelinje, vannskjæreroboter, distribusjonssystem, robotpakkere og programvare for å overvåke og optimalisere produksjonen. De to selgerne mener Primex er i front i hvitfiskindustrien når det gjelder sporbarhet. De har mer enn 40 registreringspunkter i produksjonen. 

- Bransjen har snakket om sporbarhet i mange år, først nå tror jeg at vi begynner å nærme oss et punkt hvor dette kan bli et markedskrav. Det har Primex rigget seg for. De har ikke implementert det, men om de selv ønsker kan de plassere en QR-kode på produktene og tilgjengeliggjøre informasjon om fiskens ferd fra fiskefelt til butikkhylle, sier Martinsen.

Vi må levere det kundene etterspør, ikke det som passer fabrikken å produsere

Julie Steffensen, salgssjef i Primex

Kyllingrobot

Primex er også den første sjømataktøren i verden som tar i bruk Marels pakkerobot i sin produksjon. Roboten har to armer som forflytter fisk fra transportbånd til vakuumskål, med en kapasitet på 100 biter i minuttet. Teknologien er tidligere brukt i kyllingindustrien, men aldri på fisk. Hreidarsson sier dette er et gigantisk skritt for Marel, og det har vist seg å fungere bra.

- Samtidig som roboten plasserer produktet på rett sted, sørger den også for å sette sammen de riktige porsjonsstykkene slik at vekta på sluttproduktet blir helt rett. Du fjerner såkalt «giveaways», hvor du pakker litt i overkant for å sikre at kunden ikke blir snytt, forklarer Hreidarsson.

I en testfase har Primex også en manuell pakkelinje i drift. Denne vil de erstatte med enda en pakkerobot dersom alt fungerer som det skal.

- Vi trodde laksenæringa skulle hoppe på denne teknologien først, men der tok vi feil. Men både de og andre hvitfiskaktører kommer nå etter for fullt. Jeg tror ikke vi jobber med noen løsninger nå som ikke inkluderer robotpakker, sier Hreidarsson.

Automatisering til nytt nivå

De to selgerne fra Marel tror filetproduksjonen om noen få år er helautomatisert, noe de mener er nødvendig om Norge skal oppnå målet om økt foredling av fisken innenlands. Ny teknologi gjør det mulig å fjerne stadig flere operatører i produksjonen og redusere kostnadsnivået. 

Deres spådom er dermed at arbeidsplassene i selve filetproduksjonen vil forsvinne på sikt. Til gjengjeld tror de det vil komme flere helårige kompetansearbeidsplasser knyttet til teknisk drift, økonomi, ledelse, HR, salg og markedsføring - som kan trekke høyt utdanna folk til distriktene.

- Den våte drømmen som bransjen jobber mot nå er at alle de operasjonene som i dag er manuelle og krever folk, som å mate maskiner med råstoff, kvalitetssortering, trimming, håndtering av defekter i produksjonen og pakking av produkter, forsvinner, sier Martinsen.

- Er det noen vei utenom en slik utvikling?

- Ja, for aktører som satser stikk motsatt som Primex. Du kan gå ned på kvantum, opp på bearbeiding og selge et luksusprodukt til en høyere pris i markedet. Men med de kvotene og råstoffet som Norge har tilgjengelig, vil du aldri kunne gjøre det med alt, sier Martinsen.

zoomROBOTPAKKER: To robotarmer flytter 100 porsjonsstykker fisk i minuttet fra transportbånd til vakuumskål. Roboten passer samtidig på å sette sammen de riktige stykkene med fisk, slik at vekta på sluttproduktet blir korrekt.
ROBOTPAKKER: To robotarmer flytter 100 porsjonsstykker fisk i minuttet fra transportbånd til vakuumskål. Roboten passer samtidig på å sette sammen de riktige stykkene med fisk, slik at vekta på sluttproduktet blir korrekt.

Slik foregår filetproduksjonen hos Primex:

  • Sløyd fisk kommer på bil fra råstoffleverandør og kjøles ned til nesten én minusgrad før produksjon.
  • Fisken sorteres etter størrelse, før den går videre til fire hode- og nakkekuttere fra Baader.
  • Deretter går den videre til fire skjære- og to skinnemaskiner fra Curio som skiller filet fra ryggbein og fjerner skinn. 
  • På precut-linja fra Marel, med 22 plasser, inspiseres filetene for blodflekker, parasitter og feil. I to vannskjærere fra samme leverandør fjernes ben, og fisken deles opp forhåndsprogrammerte stykker. Marels Flexisort-system sender fiskebitene automatisk videre dit de skal, til blokkpakking, farsemaskin, ferskpakkelinje, vakuumpakking eller sigelfrysing.

Det er fortsatt rom for forbedring, og Primex er bare starten

Hans Marius Martinsen, selger Marel

- Primex bare starten

- Hvordan jobber Marel med denne utviklinga?

- Vi tar utgangspunkt i løsningene vi har levert til Primex, og jobber med å utvide deres funksjoner og kapabilitet. Vi kommer også til å utvikle nye produkter som løser oppgaver i forkant og etterkant av eksisterende løsninger. Det er fortsatt rom for forbedring, og Primex er bare starten. Vi håper å få dem med videre som en samarbeidspartner, sier Martinsen. 

Han forteller at Marel jobber med et nytt fileteringskonsept som skal redusere defekter og øke utbyttet. En scanner som sorterer fileten etter kvalitet, utviklet for laksenæringa, tilpasses nå for hvitfisk. På sikt ønsker de være med på utviklinga av løsninger for blant annet automatisk kvalitetssortering av helfisken og eliminering av manuell trimming.

- Vi snakker nok 5-8 år før alt er automatisert. Samtidig har vi konkrete planer for hvordan det skal skje allerede i dag. Vi må knytte til oss de aktørene som vil være med på utviklinga, sier Martinsen. 

( VILKÅR )
 
Del saken