Verdens første LNG Hybrid brønnbåt bestilt av Nordlaks.Foto: NSK Ship Design
Verdens første LNG Hybrid brønnbåt bestilt av Nordlaks.Foto: NSK Ship Design
Verdens første LNG Hybrid brønnbåt bestilt av Nordlaks.Foto: NSK Ship Design

Offshore-oppdrett setter nye krav til båter

Den nye brønnbåten til Nordlaks kommer med en kraftig DP, slik at den kan følge havfarmen som drifter rundt.

NSK Ship Design har designet den nye brønnbåten til Nordlaks.

Båten er på 4100 kubikk, og skal bli verdens første brønnbåt med LNG-fremdrift og batteripakke.

Noe annet som er nytt med båten, er at den kommer med et kraftig DP-system (dynamisk posisjonering) som gjør at den holder seg i ønsket avstand til havfarmen under lossing og lasting av fisk. Havfarmen skal nemlig ligger fortøyd på svai, altså festet på ett punkt, roterende rundt sin egen akse. Den er dermed potensielt konstant i begevelse.

Opp til 20 meter fra havfarmen

Under Tekmar-konferansen i Trondheim denne uken holdt salgssjef Thomas Myhre i NSK Ship Design et foredrag om nettopp dette.

- Brønnbåten får thrustere for å kunne ligge slik den skal. Det blir 2 x 750 kw framme og 2 x 750 kw bak, sa han.

zoom
Salgssjef Thomas Myhre i NSK Ship design i Harstad.

Dynamisk posisjonering, eller DP som det gjerne kalles, er langt fra nytt - det har lenge vært vanlig i oljebransjen. Det er heller ikke helt nytt i havbruk, flere fôrbåter og brønnbåter har det allerede, men ny-båten til Nordlaks får et kraftigere system.

- Båten skal ikke berøre havfarmen, men ligge rundt 15-20 meter fra den, og pumpe fisk gjennom slanger på 2 x 20 tommer, sier Myhre til Tekfisk etter presentasjonen.

- Hvor stor nøyaktighet vil den ha?

- Det kommer an på hvordan vi stiller inn systemet, men vanligvis vil det være en presisjon på rundt en halvmeter, noe som holder i massevis, sier han.

Energiforbruket vil avhenge av presisjon og hastighet, men Myhre anslår at systemet vanligvis vil benytte rundt 30 prosent av thrusternes kapasitet.

Mer utstyr på installasjonene

En annen ting som kan være med å utforme morgensdagens brønnbåter for offshore-bruk er at mer utstyr plasseres på selve oppdrettskonstruksjonen - i motsetning til dagens plastring-baserte merder uten noe utstyr om bord.

- Vi ser at mange av anleggene som har søkt utviklingstillatelser har mer utstyr om bord. Det er vinsjekapasitet, kraner og pumper. Dette vil også redusere behovet for servicebåter, sa Myhre.

Han mener også at det er til dels store avvik på ulike konstruksjoner som kommer.

- Det er nødvendigvis ikke lett å overføre kunnskap fra eksempel Havmerden til Salmar til Nordlaks sin havfarm. Kanskje må vi få et slags system med krav til prekvalifisering før vi går inntil de ulike enhetene.

Den nye brønnbåten til Nordlaks skal bygges i Tyrkia, av verfsgruppen Tersan. Levering er i første kvartal 2020. Brønnbåten skal brukes både til havfarmen og Nordlaks' andre lokaliteter.

Planleggingen av den andre havfarmen til Nordlaks er i gang. Også den skal bruke dynamisk posisjonering. 

Hør mer i denne podkasten:

PS: I en tidligere versjon av denne artikkelen stod det at slangene var på 2 x 20 fot. Det riktige er tommer, og det er rettet opp nå.

( VILKÅR )
 
Del saken