BY: «Fay» fra Kristiansund er klar for fiske i Finnmark etter å ha blitt bygd på Stadyard på Raudeberg.Foto: John Kraakenes
BY: «Fay» fra Kristiansund er klar for fiske i Finnmark etter å ha blitt bygd på Stadyard på Raudeberg.Foto: John Kraakenes
BY: «Fay» fra Kristiansund er klar for fiske i Finnmark etter å ha blitt bygd på Stadyard på Raudeberg.Foto: John Kraakenes

En slik fiskebåt har du neppe sett før

Nye «Fay» har mål og innhold som skal gjøre den til en ferskfiskgarantist.

«Fay» ble døpt med en seremoni i hjembyen Kristiansund torsdag, men skal bli en fiskebåt i hovedsak for Finnmark. Det er Stadyard på Raudeberg som har bygget båten, designet av Seacon i Måløy med betegnelsen SC21 «MAX».

Seks plan

Og det er på alle måter en «max» båt. Lengden på 20,99 meter er ikke så spesiell som bredden på ti meter og en høyde som kommer fra seks plan fra bunn til rorhus. Det er en kombinert line- og garnbåt hvor det legges opp til svært skånsom behandling av fangsten i en nøye planlagt prosess med sløying og logistikk for fisken til den ferske havner på is i kasser. Den er da klargjort for kjøring til markedet ved landing på rederiets anlegg på Svartnes ved Vardø. 

zoomMESSA: Stil og komfort på nye «Fay».
MESSA: Stil og komfort på nye «Fay».

Sprenger grenser

Det er andre gang på kort tid kombinasjonen Stadyard og Seacon i samarbeid med rederier, strekker grensene for bredde, høyde og innhold på kystfiskebåter. Den forrige lignende grensesprengingen kom med 15-meteringen « T.A. Senior» til et rederi i Finnmark for ikke lenge siden.

Det er selskapet Kenfish AS som eier båten. Eierne her er Klen Åke Grahn (51 prosent) og Leif Inge Karlsen (49 prosent). Grahn er fiskeren og Karlsen investerer suksesspenger og markedskompetanse fra havbrukssektoren i dette og flere fiskeriprosjekt i Kenfish. Rederiet er kjent for å ha bygd seg opp til stordrift med seks leppefiskbåter i tillegg til den store fiskerisatsningen som kommer nå.

zoomMannskapet: For Leif Ingen Karlsen (fra venstre) og skipper Johannes Ormset har Bjørn Kristiansen, Øyvind Stavseth og Gunnar Hole vært viktige bidragsytere for å bringe båtprosjektet i havn.
Mannskapet: For Leif Ingen Karlsen (fra venstre) og skipper Johannes Ormset har Bjørn Kristiansen, Øyvind Stavseth og Gunnar Hole vært viktige bidragsytere for å bringe båtprosjektet i havn.

«Fay»

Design: SC21 «MAX» fra Seacon.

Byggeverft: Stadyard.

Rigges for: Garn og autoline.

Lengde: 20,99 m

Bredde: 10,00 m

Dybde til shelterdekk: 6,80 m

Fryserom: 190 m³

Ensilasjetanker: 25 m³

Ferskfiskløft

«Fay» er blant mange prosjekt som nå satser på å få løfte ferskfisken opp på en høyere prisnivå gjennom topp kvalitet fra fangst til marked. Fra fiskere har det lenge vært et ankepunkt at den høyeste kvaliteten på ferskfisk ikke er blitt belønnet med høyere priser, men havnet i samme kategori som all annen ferskfisk med ulike kvaliteter ut fra redskap, fangst- og bearbeidingskvalitet om bord.

For «Fay»-rederiet med kontroll på hele verdikjeden fra fisken biter på en av de 60.000 linekrokene til den når ut i markedet med kvalitetsgaranti som følge av behandlingen fisken får i hele prosessen.

zoomBRUA: God plass på den velutstyrte brua.
BRUA: God plass på den velutstyrte brua.

Høyt nivå

Det er gjennomgående høyt nivå både på innhold, stil, komfort og arbeidsbetingelser på nye «Fay». Totalprisen på båten er ikke kjent, men Fiskeribladet har anslått prisen til minst 50 millioner kroner. Stadyard har tidligere opplyst at de ikke kan bygge en tilsvarende båt til samme pris.

«Fay» skulle etter den opprinnelige planen stå ferdig til fiskerimessa i august, men ble forsinket, blant annet på grunn av vanskelige stabilitetsberegninger for en båttype som med mål og bruttotonn som ikke har vært bygd før.

zoomFISKERI: Alt på plass for et effektivt fiske og god behandlingen av fangsten i satsingen mot ferskfiskmarkedet med høy kvalitet.
FISKERI: Alt på plass for et effektivt fiske og god behandlingen av fangsten i satsingen mot ferskfiskmarkedet med høy kvalitet.
( VILKÅR )
 
Del saken