På lerretet bak kan vi se hva utvikler Robin Fosse i Nagelld ser i VR-hjelmen sin. I hver hånd holder han kontroller han kan peke og "skyte" med for å forflytte seg i den virtuelle verdenen - om det er for langt å gå.Foto: Anders Furuset
På lerretet bak kan vi se hva utvikler Robin Fosse i Nagelld ser i VR-hjelmen sin. I hver hånd holder han kontroller han kan peke og "skyte" med for å forflytte seg i den virtuelle verdenen - om det er for langt å gå.Foto: Anders Furuset
På lerretet bak kan vi se hva utvikler Robin Fosse i Nagelld ser i VR-hjelmen sin. I hver hånd holder han kontroller han kan peke og "skyte" med for å forflytte seg i den virtuelle verdenen - om det er for langt å gå.Foto: Anders Furuset

Havbruksnæringen tar i bruk VR-teknologi

Virtual reality (VR) har for lengst tatt steget ut av data-spillverden. Havbruksnæringen bruker allerede teknologien til visningssentre og design-prosesser.

Bølgeskvulp, måkeskrik og fisk som svømmer i merden. Vi forflytter oss raskt mellom dekket på en fôrflåte, merdkanten og kontrollrommet. Til tross for at vi er fire etasjer under jorden, i det underjordiske konferansesenteret Felix på Aker Brygge, føles det som vi er ute på et anlegg.

Visning og opplæring

Utstyrt med fullt VR-kit, det vil si en kraftig datamaskin på ryggen, «hjelm» på hodet og to håndkontrollere, er vi i en helt annen verden. Utstyret har en rekke sensorer som merker hvor vi går, ser og peker. Tilsvarende utstyr er i bruk ved Lingalaks sitt visningssenter.

- VR-teknologien egner seg godt til bruk i visningssenter, men kan også ha flere bruksområder for havbruksnæringen, som for eksempel til opplæring, sier Robin Fosse. Han er utvikler i visualiseringsselskapet Nagelld som lager innholdet til systemet.

Nagelld har syv ansatte, og holder til rett utenfor Bergen. De har kunder i flere bransjer, blant annet havbruk.

- Vi lager ulike illustrasjoner, filmer, og mer. Lerøy brukte oss til å lage prototype av Pipefarmen sin, og vi har også bidratt i prosessen hvor de designet ny arbeidsbåt, sier Fosse.

Tekfisk har tidligere omtalt bruk av VR i designprosessen til Lerøy.

- Det er en måte å kvalitetssikre at tegningene som er laget virkelig er slik vi ønsker dem. For folk som ikke ser slike tegninger daglig, kan det være utfordrende å lese, sa Lerøys Harald Sveier da til Tekfisk.

zoomVR-modell av Lerøys nye arbeidsbåt.
VR-modell av Lerøys nye arbeidsbåt.

- Vi kan vise det

Helge Bjordal startet Nagelld. Han presenterte selskapet under Norsk Stålforenings havbrukskonferanse i Oslo forrige uke.

- Jeg er nok den eneste i selskapet som ikke ville ha fått jobb her. Jeg er så gammel at det ikke fantes noe slik utdanning da jeg var ung, og jeg lever etter mottoet om å ansette folk som er flinkere enn meg selv, sa Bjordal med et smil om munnen. Selv har han jobbet med teknisk tegning siden 1986.

Bjordal mener at det er lett å lage et pent bilde eller en pen film, men er opptatt av at de skal lage noen kundene faktisk trenger.

- Vi spør alltid om hvorfor de vil ha en animasjon eller video - hva er poenget? Hva skal det brukes til? Vi jobber med kundene for å finne ut hvordan de kan nå sine kunder best. Og med deres kunder mener vi brukere, det kan også være egne ansatte, om det er materiell som skal brukes i internopplæring, sa han.

Han omtalte et kjent sitat av Walt Disney, som han har omgjort.

- If you can dream it, we can show it.

- Lettere å se for seg

Bruk av VR i designprosesser er ikke bare noe selskapet gjør i havbruk - de har også mange kunder i oljenæringen. Pumpeprodusenten Framo er en stor kunde.

- Vi jobber mye med skipsmiljø. Det er egentlig en veldig konservativ bransje, men å kunne virtuelt gå rundt på en FPSO (et flytende produksjonsanlegg, red.anm), se hvordan ting er konstruert og kunne gjøre endringer, har vist seg å være en stor suksess, sa Bjordal.

Nagelld-sjefen er opptatt av at de ikke er opphengt i en spesiell teknologi, men jobber med flere typer presentasjon, og velger det som passer kunden best.

- Vi har også laget en interaktiv 3D-presentasjon av laks og dens indre organer. Her kan publikum i visningssentre rotere, peke og få mer informasjon om laksens anatomi.

Selskapet jobber også med AR (augmented reality) - teknologien som er kjent fra Pokeman GO - hvor objekter legges over hva du ser. De har også såkalt mixed reality - hvor en kan sprette en virtuell 3D-ball.

- Med denne teknologien kan en ta med seg en 3D-modell av en komponent som skal monteres i et skip, gå inn og se om den passer, før en gjør installasjonen.

zoomTeknologirådgiver Tore Petter Abrahamsen i HP Norge viser frem PCen som brukes til VR-opplegget. Med maskinen på ryggen to batterier i beltet, har den nok kraft til å holde det gående i 2-3 timer.
Teknologirådgiver Tore Petter Abrahamsen i HP Norge viser frem PCen som brukes til VR-opplegget. Med maskinen på ryggen to batterier i beltet, har den nok kraft til å holde det gående i 2-3 timer.

- En fullblods PC

Det er HP Norge som leverer hardwaren i VR-systemet som ble vist frem under konferansen forrige uke.

- Utstyret her koster rundt 50.000 kroner. Da får du en kraftig maskin hvor det særlig er sterke grafikkort, sier teknologirådgiver Tore Petter Abrahamsen i HP Norge til Tekfisk.

Han omtaler PCen som «en fullblods PC».

- Når den ikke brukes til VR, kan den settes i en docking og være arbeidsmaskinen til designeren. Dermed kan han modellere og designe på den, før han rett og slett tar den ut av dockingen, setter den i ryggsekken og «går seg en tur» og ser på modellene sine, sier Abrahamsen.

( VILKÅR )
 
Del saken