Gardar skal få ny motor som skal gi store drivstoffbesparelser.Foto: Pressefoto
Gardar skal få ny motor som skal gi store drivstoffbesparelser.Foto: Pressefoto
Gardar skal få ny motor som skal gi store drivstoffbesparelser.Foto: Pressefoto

Nå får «Gardar» ny motor som skal redusere forbruket av diesel

Når ettermonteringen er gjennomført, vil Gardars årlige drivstofforbruk bli redusert med 200.000 liter.

Det melder Wärtsilä, som for første gang skal ettermontere en Wärtsilä 31-motor. 

Fiskebåten har i dag en 18-sylindret, V-konfigurert Wärtsilä 32-motor som skal erstattes av en 10-sylindret motor i V-konfigurasjon. Dette skal være den mest effektive medium-speed dieselmotoren i verden, ifølge Guinness' Rekordbok.

I tillegg skal ringnotfartøyet utrustes med Wärtsilä NOx-reduksjonssystem, samt støyreduksjonsutstyr. Kontrollsystemet for fremdriftsmaskineriet blir også oppgradert, melder Wärtsilä.

NOx-fondet har støttet ombyggingen av fiskefartøyet, som ble bygget i 1998.

- Vi er svært glade for at Gardar nå blir et mer økologisk sunt fartøy. Investeringen i ettermonteringen av fartøyet vil raskt betale seg tilbake på grunn av reduserte drivstoffkostnader og NOx-avgifter, sier Christian Halstensen som eier og leder Gardar AS i meldingen.

Han vurderer nå å installere NOx-reduksjonssystem på to eller flere av fartøyene.

Årlig drivstofforbruk skal med ny motor bli redusert med 200.000 liter og NOx-utslippene redusert med 88 tonn hvert år.

Monteringen av motoren skal skje hos Karstensen Skibsværtft i Danmark.

zoomSlik ser motoren ut.
Slik ser motoren ut.
( VILKÅR )
 
Del saken