- Jeg døper deg Kronprins Haakon. Måtte hell og lykke følge deg, ditt mannskap og alle ombord på alle oppdrag i nord og sør, sa prinsesse Ingrid Alexandra i det hun døpte skipet med en en iskjerneprøve fra Arktis.Foto: Jørn Berger-Nyvoll, UiT
- Jeg døper deg Kronprins Haakon. Måtte hell og lykke følge deg, ditt mannskap og alle ombord på alle oppdrag i nord og sør, sa prinsesse Ingrid Alexandra i det hun døpte skipet med en en iskjerneprøve fra Arktis.Foto: Jørn Berger-Nyvoll, UiT
- Jeg døper deg Kronprins Haakon. Måtte hell og lykke følge deg, ditt mannskap og alle ombord på alle oppdrag i nord og sør, sa prinsesse Ingrid Alexandra i det hun døpte skipet med en en iskjerneprøve fra Arktis.Foto: Jørn Berger-Nyvoll, UiT

«Kronprins Haakon» er døpt

Prinsesse Ingrid Alexandra (14) fikk det ærefulle oppdraget med å døpe det nye forskningsskipet.

UiTs forskningsmiljøer blir største bruker av det nye forskningsfartøyet, mens Norsk Polarinstitutt er eier og Havforskningsinstituttet (HI) skal drifte det.

- Dette er uten tvil en stor merkedag for forskning, ja, en historisk dag. Med dette skipet har vi fått et fantastisk godt verktøy for å drive god forskning på klimaendringer. Vi vet at unge mennesker frykter klimaendringene mer enn krig, og det må vi ta på stort alvor. Med FF Kronprins Haakon skal vi blant annet forske på det levende Barentshavet og områder knyttet til rom og jord, reiseliv, fiske og akvakultur, marin bioprospektering og olje og gass, forteller rektor ved UiT, Anne Husebekk til universitetets nettsider.

Skipet har allerede vært på sitt første tokt, og skal snart på nytt tokt i Antarktis.

Båten kom rett fra «service» i Harstad til dåpen.

- Med en ny båt er det alltid garantisaker, feil og mangler som må utbedres. I en prøveperiode må vi nødvendigvis samle opp slike forhold, og det er derfor vi nå har hatt båten på verksted i Harstad fram mot den offisielle dåpen. Og vi blir ferdig i tide, sa Per Nieuwejaar, avdelingsdirektør ved Havforskningsinstituttets rederiavdeling til Fiskeribladet før helgen.

Nieuwejaar beskriver 100 meter båt fullstappet med utstyr og teknologi fra baug til hekk.

- Dette er avanserte saker, og mye som skal prøves og samkjøres før et endelig ok er på plass. At det er mellom 100 og 200 garantisaker på et slikt fartøy er innenfor det vi må regne med. Det kan være store og små feil og mangler. Og både spesialister og leverandører fra nær og fjern er på plass når vi har samlet opp saker som nå. I dette tilfellet har vi en garantiperiode på to år å forholde oss til, forteller avdelingsdirektøren.

Dette var ikke den eneste skipsdåpen i helgen. Også det nye slakteskipet «Norwegian Gannet» har hatt storstilt skipsdåp.

( VILKÅR )
 
Del saken