NYBYGG: Daglig leder i Blokken skipsverft, Anders Stoltz-Rasmussen, foran 15-metringen «Storstein», som ble overlevert til reder Arve Guttelvik før helga. Foto: Silje Helene Nilsen
NYBYGG: Daglig leder i Blokken skipsverft, Anders Stoltz-Rasmussen, foran 15-metringen «Storstein», som ble overlevert til reder Arve Guttelvik før helga. Foto: Silje Helene Nilsen
NYBYGG: Daglig leder i Blokken skipsverft, Anders Stoltz-Rasmussen, foran 15-metringen «Storstein», som ble overlevert til reder Arve Guttelvik før helga. Foto: Silje Helene Nilsen

Blokken skipsverft har doblet både arbeidsstokken og omsetninga

Blokken skipsverft i Vesterålen jobber med sin femte aluminiumsbåt siden comebacket i båtbyggerbransjen. Nå har de flere nye konsepter under utvikling.

Det er hektisk aktivitet på kaikanten i Blokken. Flere båter er inne til reparasjon, én venter på en større ombygging og det jobbes med siste innspurt før overlevering av nye «Storstein»

Det blåser godt og daglig leder ved Blokken skipsverft i Vesterålen, Anders Stoltz-Rasmussen, småløper frem og tilbake med en blå hjelm på hodet.

- Vi har full sysselsetting, og vel så det, ut vinteren. Hadde vi hatt kapasitet kunne vi levert langt flere nybygg, sier han og smiler.

zoomNY ANDENES-BÅT: Daglig leder i Blokken skipsverft, Anders Stoltz-Rasmussen ved skroget til «Ole Elvan», som er under arbeid. 15-metringen skal leveres til Andenes kystfiske neste vår. 
NY ANDENES-BÅT: Daglig leder i Blokken skipsverft, Anders Stoltz-Rasmussen ved skroget til «Ole Elvan», som er under arbeid. 15-metringen skal leveres til Andenes kystfiske neste vår. 

Kostbar omstilling

I 2016 sjøsatte det familiedrevne verftet i Sortlandssundet sitt første nybygg på 29 år. Nå jobber de med skroget til den femte båten i rekken siden den gang, nye «Ole Elvan», som skal leveres til Andenes Kystfiske i nabokommunen neste vår. 

Verftssjefen legger ikke skjul på at comebacket i båtbyggerbransjen har krev mye av dem. 

- Selv om bedriften er 120 år, har det nesten vært som å starte opp på nytt. Det har vært krevende og har kostet oss mye. Men jeg føler at vi tar tilbake en verdiskaping som vi i større grad enn i dag burde ha i Nord-Norge. Det er jeg fornøyd med, sier Stoltz-Rasmussen som sitter med aksjemajoriteten i selskapet sammen med broren Jørgen.

På få år har de både doblet arbeidsstokken og omsetninga. Mens de første prosjektene gikk i minus og sørget for røde tall i regnskapet, ser det nå langt bedre ut. 

- De siste båtene har vi levert med positive marginer. Vi har effektivisert produksjonen og har klart å hente ut mer ved å sette prisene rett, sier Stoltz-Rasmussen.

Målet er å få produksjonstida per båt ned i åtte måneder, nå har de ligget på rundt 14.

Jeg føler at vi tar tilbake en verdiskaping som vi i større grad enn i dag burde ha i Nord-Norge. Det er jeg fornøyd med.

Anders Stoltz-Rasmussen

- Beste i sin klasse

De siste nybyggene har vært av konseptet Nordtind 50, godt utrustede aluminiumsbåter på 14,99 meter, som de selv har utviklet i samarbeid med Gunnar Flatmo.

Vi har hatt stort fokus på at byggene vi leverer fra oss skal gjenspeile det vi står for, og det handler om god kvalitet. I denne klassen mener vi at vi bygger de beste båtene på markedet. Vi får svært gode tilbakemeldinger, forteller Stoltz-Rasmussen.

De har mye kompetanse blant de 40 ansatte på huset, og gjør det meste av jobben selv, fra design til skrog og innredning. De har fem ingeniører i staben, og leier inn to. De begynte comebacket med et tradisjonelt aluminiumsskrog, men har brukt mye tid på å videreutvikle dette med tanke på sjøegenskaper og drivstofforbruk. 

- Vi har hatt fokus på hvordan båtene fungerer når de er lastet - og ikke tom. Vi har utviklet et skrog som laster rett ned og som oppfører seg mer som en større båt i sjøen. Det gjør at du sparer drivstoff og får en marsjfart som ligger tett opp mot toppfart på båten, forteller han.

Men de har ingen planer om å stoppe her.

Siden Stoltz-Rasmussen selv begynte i familiebedriften for 15 år siden, har utviklingen vært enorm. Han forventer at den ikke blir noe mindre i årene som kommer, og det skal de rigge seg for.

- Vi kan ikke fortsette å bygge 50-fotinger om markedet vil ha noe helt annet. Omstillingen er kontinuerlig. I løpet av to år skal vi være klar til å snu oss mot hva som enn måtte komme, sier han.

Nye konsepter 

Under utvikling er en kombinert båt for havbruk og fiske. Det blir en større og nyere utgave av «Norveig», som de leverte til Indre Nærøy i fjor. De har også begynt å se på hybridløsninger, og skal ha et konsept klart hvis det kommer forespørsler fra markedet. Til neste fiskerimesse regner de med å lansere et nytt konsept på en 10,99 meter lang sjark.

- Prisutviklinga på de mindre båtene har vært enorm. Vi jobber med en båt som ikke skal være så vanvittig stor. Det skal bli en svært effektiv båt som skal kunne drives av to personer, sier han.

De jobber også med å fornye seg på service-sida.

- Verkstedindustrien driver slik den alltid har gjort, og ruster seg for sesonger, mens båtene i dag er i fiske hele året og har lite tid til verkstedopphold. Utfordringa vår er at vi ikke vet hva kundene vil gjøre før de kommer hit, og da skal du ha de rette folkene og den rette slipkapasiteten. Vi ønsker å tilby kystflåten et serviceprogram, slik du har på biler. Med planlagt periodisk vedlikehold får du mer forutsigbarhet og mer effektive verkstedopphold, sier han.

zoom120 ÅR: Skipsverftet i Blokken i Vesterålen er et av Nord-Norges eldste. 
120 ÅR: Skipsverftet i Blokken i Vesterålen er et av Nord-Norges eldste. 

Henter seg inn

Planen er å knytte til seg faste underleverandører, slik at båteierne får et komplett tilbud når de kommer til Blokken.

- Vi sitter som et av få verft i nord på en ganske stor ingeniørstab, som gjør at vi også kan prosjektere arbeid på en annen måte, og vi kan trekke paralleller mellom det vi driver med på nybyggsida og servicesida.

Av nybygg er det nå kun «Ole Elvan» som er under arbeid, de jobber for å lande ny kontrakt.

- Frem til nå har det vært litt armer og bein for å få gjennomført det vi har hatt på blokka. Vi har vært en del forsinket med de båtene vi har levert, så vi har bestemt oss for å ta en pust i bakken før neste kontrakt, for å forsikre oss om at vi klarer å levere til de datoene vi setter, sier han. 

Nøkkeltall BLOKKEN SKIPSVERFT AS (tall i millioner kroner)
20172016Endring
Inntekter39,428,737,3%
Driftsresultat-1,0-6,3-
Resultat før skatt-1,7-6,9-
Årsresultat-1,2-5,3-
Driftsmargin---
Egenkapital-1,7-2,8-
Totalbalanse51,529,972,2%
Langsiktig gjeld0,04,8-100,0%
( VILKÅR )
 
Del saken