TO NYE: "Hovden Viking" og "Nordhavet" er to av de nye båtene i kystflåten. Det skjer på Larsnes Mek Verksted.Foto: Einar Lindbæk
TO NYE: "Hovden Viking" og "Nordhavet" er to av de nye båtene i kystflåten. Det skjer på Larsnes Mek Verksted.Foto: Einar Lindbæk
TO NYE: "Hovden Viking" og "Nordhavet" er to av de nye båtene i kystflåten. Det skjer på Larsnes Mek Verksted.Foto: Einar Lindbæk

Nybygg i fiskeri og havbruk for 17,3 milliarder - se hele listen her

På samme tid i fjor var det båter for 16,2 milliarder kroner under bygging.

Det har aldri før vært så stor byggeaktivitet i sektoren som har opplevd en kontinuerlig årlig vekst i alle fall i de fem-seks siste årene. Totalt er hundre fartøy under bygging eller i ordre i denne sektoren.

Oversikten som Fiskeribladet har laget omfatter båter som bygges for norske og utenlandske rederi ved norske verft og båter som bygges ved utenlandske verft for norske rederi. Dette gjelder båter som leveres fra nå og ut 2020 altså i løpet av to år. 

Se listen her:

LAST NED FILNYBYGG_FISKERI_OG_HAVBRUK.xlsx (18kB)

Norsk og fiskebåter

Det er to store endringer årets statusrapport sammenlignet med den som ble laget for et år siden:

Norske verft står nå for over 88 prosent av byggingen i sektoren med å bygge for 10,5 milliarder for norske rederi og 4,9 milliarder for utenlandske rederi. Det bygges bare for 2,1 milliarder ved utenlandske verft for norske rederi i fiskeri- og havbrukssektoren.

Byggingen av nye fiskebåter har hatt størst vekst. For tiden bygges det fiskebåter for 9,1 milliarder kroner, syv milliarder av dette for norske fiskebåtrederi i Norge og utlandet. Utenlandske fiskebåtrederi bygger for tiden båter for 2,1 milliarder ved norske verft. Verdien av fiskebåter under bygging har økt med 2,4 milliarder på ett år.

Kraftig kystflåtevekst

Innen nybygging i fiskerisektoren, er det særlig kystfiskeflåten som er i en kraftig fornyelse for tida. Totalt bygges det 36 kystfiskebåter til en samlet verdi på 2,3 milliarder kroner for norske og utenlandske rederi. For et år siden var tilsvarende status en milliard kroner. Med unntak av syv trålere til Island, bygges kystfiskebåtene for norske rederi ved norske og utenlandske verft.

I havbrukssektoren er det nesten like stor byggeaktivitet nå som for et år siden og verdien på båter under bygging er på 5,4 milliarder kroner, 150 millioner mindre enn på samme tid i fjor.

Mens fjorårets status inneholdt bygging for offentlig sektor for 2,2 milliarder kroner, viser årets oversikt bare bygging av båter for 300 millioner i denne sektoren.

zoom

Luksuriøst forskningsskip

Forskningsskipet «RAV» til Kjell Inge Røkke er det klart dyreste skipet som bygges. Prisen for det 182,6 meter lange skipet er foreløpig hemmelig, men anslag gjort av kompetente kilder innen bygging av luksuriøse fartøy som dette, mener at prisnivået sannsynligvis vil ligge opp mot 2,5 milliarder kroner. Dette er dette beløpet Fiskeribladet har lagt til grunn i sin oversikt.

Fitjar på flere fronter

Fitjar Mekaniske Verksted er blant verftene med mange båter under bygging i flere ulike sektorer. Snart leverer de den tredje båten i Kystverkets flåtefornying. Før årsskiftet skal tre av de store arbeids- og servicebåtene for havbruksnæringen leveres. I april neste år er det klart for overlevering av industritråleren «Cetus», som er eneste fiskebåt i arbeid for tida. En brønnbåt til Hordalaks står også på lista som inneholder båter til fiskeri. havbruk og offentlig sektor for over 1,1 milliarder kroner.

- Det kommer flere prosessbåter og ganske sikkert noen fiskebåter også, vurderer Hugo Strand i Fitjar Mekaniske Verksted som konstaterer at det går sin gang. 

zoomVerftsjef Hugo Strand ved Fitjar Mekaniske Verksted
Verftsjef Hugo Strand ved Fitjar Mekaniske Verksted

 - En del underleverandører sliter med å holde leveringstider og vi har hatt forsinkelser ved levering av skrog fra Polen. Oppgangen i oljesektoren fører til mangel på arbeidskraft, forklarer Strand som synes verftet er inne i en bra trend. 

 - Vi er spesielt godt fornøyd med konseptene utviklet med Heimli Ship Design og samarbeidet som gir gode resultater, sier Strand.

zoom

En tredjedel til Vard

Det er Vardgruppen som har den klart største andelen i byggevirksomheten med bygging av 15 store av i alt 100 fartøy på lista. Verdien på fartøyene som bygges ved ulike verft i Vard-gruppen, anslås til 5,7 milliarder kroner. Det betyr at nesten en tredjedel av verdien i den pågående nybygging går til et verft i Vardgruppen. Det er Langstein, Brattvåg og Aukra som er de tre verftene i Vard som sørger for flåtefornyingen i dette segmentet.

zoomSHETLAND: «Research» på Båtbygg i Raudeberg, bygges for pelagiske rederi på Shetland.
SHETLAND: «Research» på Båtbygg i Raudeberg, bygges for pelagiske rederi på Shetland.

Aas med jerngrep på brønnbåter

I brønnbåtsektoren er det ingen verft som kan måle seg med Aas Mek Verksted på Vestnes når det gjelder nybyggingsoppdrag. Her bygges fem av de ni brønnbåtene som er bestilt fra norske og utenlandske rederi, anført av Sølvtrans som har tre av sine fire brønnbåter i bestilling ved verftet på Vestnes.

- Vi er godt fornøyd med aktiviteten, sier daglig leder Halvard Aas ved Aas Mek Verksted som ikke har merket noe til en eventuell stagnasjon i brønnbåtbyggingen. 

 - Dette går litt i bølgedaler, sier lederen ved verftet som har bygget rundt 60 nye brønnbåter siden denne flåten kom til fra 1980-årene.

Sølvtrans bygger samtidig verdens største brønnbåt (116x23 meter) ved Havyard Shipyard Technology på Leirvik til en pris over 500 millioner kroner.

zoomHalvard Aas, daglig leder i Aas Mek Verksted.
Halvard Aas, daglig leder i Aas Mek Verksted.

Prosessbåter i vekst

Det kan se ut som om bygging av prosessbåter har tatt over for den veksten som har vært i bygging av brønnbåter de siste årene.

- Vi ser også på mulighetene til å bygge prosessbåter. Til nå har vi bare hatt en ombygging og ingen nybygging av slike båter, sier Halvard Aas.

Verft med betydelig aktivitet i fiskeri- og havbrukssektoren er spesielt Larsnes Mek Verksted og Stadyard i Norge, Karstensen Skibsværft i Danmark og Tersan Shipyard og Cemre Shipyard i Tyrkia. Det betyr at de fleste av verftene som har satset på fiskeri og havbruk i mange år, høster mest av oppgangen i byggeaktiviteten i sektoren.

( VILKÅR )
 
Del saken