BLÅ: Slik skal Havøysund-flåtens nyeste tilvekst se ut når den overleveres i slutten av første kvartal 2019.Foto: NSK Ship Design
BLÅ: Slik skal Havøysund-flåtens nyeste tilvekst se ut når den overleveres i slutten av første kvartal 2019.Foto: NSK Ship Design
BLÅ: Slik skal Havøysund-flåtens nyeste tilvekst se ut når den overleveres i slutten av første kvartal 2019.Foto: NSK Ship Design

Snurrevadbåten «Meybell» med feminine former skal føles trygg når været blir ille

De runde formene fra snurrevadbåten «Sofie» føres nå videre med en ny båt fra Grovfjord Båtbyggeri til våren.

Denne gangen er det Havøysund-flåten som fornyes fra verftet i Sør-Troms. Litt utpå nyåret overleveres etter planen rederiet SLMs 12,99 meter store «Meybell». Båten får litt mer shelterdekk og litt endret dekksutstyr i forhold til «Sofie», men kvinnenavnet og de feminine formene fra forgjengeren blir beholdt. Det blir imidlertid ikke den gule fargen.

FAKTA: «MEYBELL»

Snurrevadbåt på 12,99 x 6,0 meter som etter planen skal leveres til Havøysund i slutten av første kvartal 2019. Lasterom på 52 kubikkmeter, hovedmotor på 500 hk. Tegnet av NSK Ship Design i Harstad.

Det er lagt opp til at et mannskap på to skal drive båten store deler av året, mens det forsterkes med en person i de mest hektiske sesongfiskeriene.

Båten kan enkelt rigges om til linedrift og krabbeteiner ved behov, og det kan også fiskes med not.

To toner blått

- Ingenting vondt sagt om fargen, men her har rederiet det siste ordet. Om bord på «Sofie» er man godt fornøyd med gulfargen. Mange liker den, mens andre ikke synes en fiskebåt skal være gul. Direkte negative kommentarer har det likevel vært lite av, og fargen har uansett skapt oppmerksomhet rundt båten og oss som båtbyggeri. Det må vi si oss godt fornøyd med. Selv om det blir blått i to toner denne gangen, så vil nok også «Meybell» bli lagt merke til, sier Marius Sjøvoll, driftsleder ved tradisjonsrike Grovfjord Båtbyggeri noen mil utenfor Harstad.

zoomLEDELSEN: Marius Sjøvoll (tv) og Vidar Sjøvoll er henholdsvis driftsleder og daglig leder ved Grovfjord Båtbyggeri.
LEDELSEN: Marius Sjøvoll (tv) og Vidar Sjøvoll er henholdsvis driftsleder og daglig leder ved Grovfjord Båtbyggeri.

Lykketreff

Det håper også reder Stig Meyer fra Havøysund. Fisket driver han sammen med sin kone Liv, og 50-fotingen «Steinryggen», nå solgt til Lofoten, har vært deres arbeidsplass de siste årene.

- Vi undersøkte mulighetene for å bygge nytt, og havnet etter hvert i Grovfjord på grunn av en leveringstid vi kunne leve med. Den avgjørelsen viste seg å være et lykketreff, og vi får en båt som rommer alt vi vil ha om bord innenfor 13 meter, samtidig som den ser bra ut i mine øyne. Som på «Sofie» blir snurrevad hovedredskapet, men vi legger også opp for krabbeteiner, og i tillegg linedrift slik at vi enkelt kan rigge om når hysa måtte dukke opp, sier Meyer.

zoomOGSÅ KRABBE: Havøysund-reder Stig Meyer har også kongekrabbefiske som en del av driftsgrunnlaget for den nye båten.
OGSÅ KRABBE: Havøysund-reder Stig Meyer har også kongekrabbefiske som en del av driftsgrunnlaget for den nye båten.

Likte formene

Det skal sies at navnet på nybåten ikke egentlig er et jentenavn, men en sammensetning av navnene til besteforeldrene Meyer og Isabella.

- Likevel er de nevnte runde skrogformene, for eksempel i baugen, blant de tingene jeg setter pris på med denne båten, sier rederen.

De runde skrogformene var opprinnelig en «gimmick» fra NSK Ship Design, som har tegnet den nye serien kystfiskebåter fra verftet i Grovfjord. Bortsette fra utseendet er teorien at de runde linjene skal bidra til mer harmoniske bevegelser i sjøen.

- I hvor stor grad enkeltfaktorer slår ut er vanskelig å si nøyaktig, men tilbakemeldingene fra «Sofie» er i hvert fall at den beveger seg som en langt større båt i sjøen og føles trygg når været blir ille, sier Sjøvoll.

Starter i Kina

Grunnskroget bygges imidlertid ikke i Grovfjord, og det måtte letes litt for å finne en produsent som kunne lage et aluminiumsskrog av denne typen med runde former i stedet for den mer vanlige knekken. Et selskap i Finland påtok seg oppgaven, og samarbeidet med finnene videreføres med det nye prosjektet i Grovfjord. Men denne gangen med en spesiell vri: For å kunne levere til relativt korte frister tar finnene denne gangen i bruk et verft de eier i Kina.

zoomPÅ RETT KURS: Denne kompassrosa i dørken er et av byggeverftets kjennemerker på nybyggene, forteller daglig leder Vidar Sjøvoll.
PÅ RETT KURS: Denne kompassrosa i dørken er et av byggeverftets kjennemerker på nybyggene, forteller daglig leder Vidar Sjøvoll.

- Vi har vært to turer i Kina for å se på byggingen - og er imponert. Kinesernes skrogproduksjon står absolutt ikke tilbake for noe annet vi har sett, og vi føler oss helt trygg på at det grunnarbeidet vi skal bygge videre på i Grovfjord er av ypperste kvalitet. Går alt etter planen er skroget nå underveis til Norge, og etter en tur på tre-fire uker bør det kunne losses her i nærheten rundt 1. desember, sier Sjøvoll.

Kortere båt

- Når vi går ned i båtstørrelse fra 15 til 13 meter har ikke det noen direkte reguleringsmessig begrunnelse. Selv om «gammelbåten» var fra 2002, og en romslig båt den gangen, så har tidene forandre seg betydelig i bransjen. Faktum er at vi som nevnt får plass til alt utstyr vi ønsker om bord i den nye båten, med grei margin. Da er det liten grunn til å legge penger i et større skrog. Vi får alle fasiliteter vi trenger for å bo og arbeide om bord, enten vi driver fiske hjemmefra, som vi stort sett vil gjøre, eller vi flytter på oss etter hvor fisket måtte foregå, sier Meyer, og påpeker at det legges opp til stamplinedrift om bord på nybåten. Det gir enklest mulig omrigging til annet bruk, samtidig som egning i dag tilbys mange steder i den nordlige delen av landet.

Lengden på 13 meter gir primært ekstra muligheter i seinotfisket, og selv om ikke Meyer-rederiet har umiddelbare planer i så måte, så kan den muligheten få verdi når «Meybell» en gang skal selges.

- Et lite poeng er det også at vi nå får samsvar mellom kvotelengde og båtlengde, sier Meyer, og regner med å tilbringe mye tid i Grovfjord under byggeprosessen.

Nye kontrakter?

Hos NSK Ship Design, som har tegnet «Sofie» og «Meybell», sier prosjektleder Anders Andreassen seg godt fornøyd med at båttypen med de runde formene har falt i smak hos fiskerne. Nå utvikles versjoner på både 10,99 og 14,99 meter, og i samarbeid med verftet i Grovfjord kan nye kontrakter være nært forestående.

- Det er også artig at fiskerne vil tenke litt nytt når det gjelder farger. Den gule er blitt lagt merke til, og det blir nok også «Meybell» med sine to blåfarger. Det er en kombinasjon vi tidligere har brukt på fôr-fraktebåtene «Nyksund» og «Høydal», forteller Andreassen.

Tradisjoner

I Grovfjord er byggeverftet travelt opptatt med vedlikehold, ombygginger og reparasjoner, men med «båtbyggeri» i navnet ser Sjøvoll og hans medarbeidere spesielt fram til å starte på prosjekt nummer to i det tradisjonsrike firmaets «nye» historie som byggeverft.

zoomHAR INNFRIDD: «Sofie» har så langt innfridd forventningene til den nye båtserien fra Grovfjord Båtbyggeri - inkludert den gule fargen. Havøysund-rederne Meyer har imidlertid valgt sin egen fargevariant når «Meybell» kommer fra byggeverftet til våren.
HAR INNFRIDD: «Sofie» har så langt innfridd forventningene til den nye båtserien fra Grovfjord Båtbyggeri - inkludert den gule fargen. Havøysund-rederne Meyer har imidlertid valgt sin egen fargevariant når «Meybell» kommer fra byggeverftet til våren.
( VILKÅR )
 
Del saken