Maren Hjort Bauer er daglig leder i Katapult OceanFoto: Anders Furuset
Maren Hjort Bauer er daglig leder i Katapult OceanFoto: Anders Furuset
Maren Hjort Bauer er daglig leder i Katapult OceanFoto: Anders Furuset

Vil kick-starte oppstartsbedrifter - lokker med penger og nettverk

Katapult Ocean vil hjelpe nyoppstartete «havselskaper» til å vokse raskt, mot en eierandel i selskapet.

31. oktober er søknadsfrist for å bli med i programmet.

- Vi ser etter oppstartsselskaper som virkelig endrer noe. Det kan være selskaper som bruker satellittdata for å hindre ulovlig fiske. Det kan være noen som har smart fiskeutstyr for å redusere bifangst, eller noen som bruker blokkjede-teknologi for å skape transparens i verdikjeden, sa Maren Hjort Bauer på DNs konferanse «Havet» tirsdag. 

Katapult Ocean

  • Oslo-basert akseleratorprogram for selskaper som jobber innen hav
  • Et privat og kommersielt selskap som mot penger, nettverk og kunnskap får eierdeler i oppstartsselskaper
  • Eies blant annet av Selvaag-arving Tarald Nustad, Stena-arving Marie Eriksson og ledende ansatte
  • Leter nå etter 12 selskaper de skal investere i
  • Ser etter selskaper som «helst har noe omsetning, eller i alle fall en fungerende prototype»

Hun er daglig leder, medgrunnlegger og deleier i akselerator-programmet Katapult Ocean, et privat og kommersielt initiativ for å løfte oppstartsselskaper. Forretningsideen deres er å investere i oppstartselskaper, og hjelpe dem til «å få fart på butikken».

Fem områder innen hav

Selvaag-arving Tharald Nustad er en av de største eierne i Katapult Ocean. Katapult-systemet har tidligere gjennomført tilsvarende runder for andre bransjer, men dette er første gang de kjører programmet på «ocean».

De har definert fem ulike områder innen hav de ser på. Områdene er:

  • Energi
  • Transport
  • Havets «helse»
  • Høsting av mat og andre ressurser
  • Nye frontiers (flytende byer, leting, nye måter å bruke havet)

- For noen av disse områdene er det være forretningsmodellen som er utfordrende, mens for andre kan det være teknologiske utfordringer. Vi ser både på høyteknologiselskaper og lavteknologiselskaper. I enkelte områder i verden kan lavteknologiselskaper med lave kostnader gjøre store forskjeller, sa Bauer.

Screener rundt 6.000 prosjekter - skal ende opp med 12

Katapult Ocean startet opp i april i år.

- Vi har drevet med screening av selskaper og prosjekter siden juni. Det pågår stadig, og det kommer hele tiden nye selskaper inn, sier Bauer til Tekfisk.

De ser på initiativ over hele verden.

- Vi har sett på rundt 6.000 prosjekter. Rundt 500 av dem er med videre i vurderingene våre. Vi skal ende opp med 12, som vi investerer i. Søknadsfristen for dem som kan være interessert i å bli med er 31. oktober, sier Bauer til Tekfisk.

Folk er viktigere enn teknologi, mener Bauer.

- Når vi velger selskaper, ser vi veldig nøye på teamet. Å ha et godt produkt i seg selv er ikke nok. En supersmart ingeniør med et bra produkt er bra det, men produktet må dekke et behov, og kunne kommersialiseres. Mange er for redde for salgsarbeidet - de prøver å ha et helt perfekt fungerende produkt før de tør å ta kontakt med potensielle kunder. Vi ønsker at selskapene skal komme seg ut av komfortsonen sin, teste ting kjapt, slik at de får tilbakemeldinger og innspill til enda bedre løsninger.

«Trening» i Oslo

Katapult Ocean har altså mål om å investere i 12 selskaper. De vil gå inn med 150.000 - 250.000 dollar, og vil eie 8 prosent.

- Noen av selskapene har kanskje hentet penger til høyere prising tidligere, men ønsker likevel å bli med i programmet, som de ser stor verdi i, sier Bauer.

De som blir med videre, må sende en eller flere av de ansatte til et tremåneders program i Oslo, som starter i januar.

- Vi jobber veldig globalt, men Norge er et godt land for å en rask start for utenlandske selskaper også. Vi har veldig sterke kompetansemiljøer på hav. Vi er et lite land med høy tillit og korte beslutningsprosesser. I tillegg er Norge et fint sted for å teste ut konsepter, da vi har mange potensielle pilotkunder. Å komme til Norge blir oppfattet som et kvalitetsstempel i de fleste land.

Ønsker mentorer, investorer og samarbeidspartnere

Akseleratoren ønsker ikke bare å komme i kontakt med nyetablerte selskaper å investere i. De ønsker også kontakt med potensielle investorer, samarbeidspartnere og pilotkunder.

- Vi har allerede et nettverk med rundt 120 mentorer som gi gir tilgang til. Vi har partnere i Asia, USA og Europa som vil bidra til å gi selskapene våre en global start, sier Bauer.

Tirsdag denne uken kom det også en pressemelding fra ABB, som blir en av industripartnerne til Katapult Ocean. NTNU, Western Bulk, Redningsselskapet og Veracity er blant de andre partnerne.

I Bergen var akseleratorprogrammet Hatch tidligere i år. Også i Stavanger har det vært egne vekstprogrammer, blant annet «Ocean of opportunities».

Her kan du høre podkast med ett av selskapene som sprang ut av Hatch:

( VILKÅR )
 
Del saken