Gisle Mikalsen i Vågen viser frem en transportskrue med krillmel.Foto: Camilla Aadland
Gisle Mikalsen i Vågen viser frem en transportskrue med krillmel.Foto: Camilla Aadland
Gisle Mikalsen i Vågen viser frem en transportskrue med krillmel.Foto: Camilla Aadland

Fikk rekordkontrakt med Røkkes nye krillfartøy. Nå skal de levere til åtte nye trålere.

Oljekrisen ga halvert omsetning for Vågen på Tysnes. - Det var da det åpnet seg muligheter i fiskeri, sier salgs- og markedssjef Gisle Mikalsen.

For ett år siden dro det lille selskapet i land sin største enkeltkontrakt noensinne, på levering av transportskruer til Aker Biomarines nye krillfartøy.

- Det ryktes fort i bransjen. Etter at vi landet den ordren, har vi landet åtte trålere til, der vi leverer skruer og kverner, sier Mikalsen til Tekfisk. 

Er tilbake

Kvernene maler opp restråstoffet etter at fisken er filetert om bord. Når det er blitt til mel, transporteres det med skruene til pakkestasjoner. 

De åtte russiske trålerne bygges ved Vyborg skipsverft i Russland. Vågens kontrakt er med AMOF Fjell som skal levere fiskemelsfabrikker til trålerne.

I tillegg leverer selskapet avvanningsskruer til et kinesisk krillfartøy, som kan bli verdens største krillbåt.

- Ingen av disse er i nærheten av den store ordren med Aker Biomarine, men det er godt å ha med seg. Vi er tilbake der vi var i 2014, der vi er veldig tunge i en bransje. Fisk er det store og det som driver oss fremover, sier Mikalsen.

Da oljekrisen slo inn, stod oljenæringen for 70 prosent av omsetningen. 

- Det som gjorde det store utslaget, var at noen av kundene våre gikk fra olje til fiskeri. Gjennom gamle forbindelser havnet vi hos Aker Biomarine, og de inviterte oss med på krilleventyret, forteller Mikalsen.

Her kan du se listen med leverandører til krillfartøyet.

zoomIllustrasjon av Aker Biomarines nye krillfartøy som er ventet på sjøen i 2019,
Illustrasjon av Aker Biomarines nye krillfartøy som er ventet på sjøen i 2019,

16 meter lange skruer

Vågen leverer 40 transportskruer til krillbåten, som sammenstilles hos Vard Brattvaag i Møre og Romsdal. Både skroget og skruene har nå ankommet verftet.

- De ligger klar på kaien, og skal sjaues inn sammen med alt det andre.

De to lengste skruene er på 16 meter, og måtte leveres til verftet i Romania, der skroget ble bygget.

- De er så store at de måtte tas inn i skroget før de lukket det, sier Mikalsen.

Selskapet står for engineering av transportskruene, mens produksjonen skjer i Danmark og Spania.

Arbeidsro

I dag står fisk for 40 prosent av omsetningen til Vågen, mens produkter til oljenbransjen utgjør ti prosent. Bare kontrakten med Aker Biomarine representerte en halv årsomsetning for selskapet. 

- Det har gitt oss arbeidsro. Vi har aldri hatt en så langsiktig horisont som nå. Vanligvis er den på tre måneder, nå ser vi ett år frem i tid, sier Mikalsen.

I fjor omsatte selskapet for 22 millioner kroner. I år ventes omsetningen å lande rundt 32 millioner kroner. 

- Vi er nå inne i vårt beste år noensinne, så vi har vokst kraftig i fiskeri og andre næringer etter at oljenedturen startet på tampen av 2014, sier Mikalsen.

Hva synes du om Tekfisk? Vi blir takknemlige om du vil svare på denne korte spørreundersøkelsen.

( VILKÅR )
 
Del saken