Daglig leder Erik Ianssen i Selfa Arctic med den nye båten Lofotværing.Foto: Camilla Aadland
Daglig leder Erik Ianssen i Selfa Arctic med den nye båten Lofotværing.Foto: Camilla Aadland
Daglig leder Erik Ianssen i Selfa Arctic med den nye båten Lofotværing.Foto: Camilla Aadland

Det ble for dyrt å bygge elsjark, nå blir det hybride båter i stedet

Selfa Arctic var først ute med den elektriske sjarken Karoline. Men noen ny elsjark blir det ikke med det første.

- Den var en fantastisk teknologisk suksess for oss, en økonomisk suksess for rederen, men ikke en økonomisk suksess for oss, sier daglig leder Erik Ianssen i Selfa Arctic i denne podkasten:

Men selv om det ble et dyrt prosjekt, angrer han ikke. Lærdommen fra nyvinningen tar de med seg over i satsingen på hybride båter. 

- Vi gjør en gradvis innfasing, der vi starter med fiskehaleoperasjoner med garn, line, jukse eller not. Her kan fiskerne bruke energi med nullutslipp. Neste skritt er at fremdfriften til båten når den haler også er nullutslipp fordi du har en elmotor, sier Ianssen.

For dyre batterier er årsaken til at en ren elsjark ikke lønte seg for verftet. Men Ianssen mener hybride båter har nesten de samme fordelene, samtidig som de er billigere å produsere.

- Hvordan er det å være verdens første med ny teknologi?

- Det er for folk med dødsforakt, det er ikke ikke å anbefale for normale folk. Det er dyrt, og krever mye, men er artig.

Hør mer om hvordan verftet jobber med utvikling, hva han mener skal til for å få grønnere fiskeflåte og planene Selfa Arctic har for en hydrogenbåt i podkasten. Det gjør du ved å trykke på spilleren over, eller søke opp Tekfisk i podkastspilleren din. 

Her finner du alle podkastene til Tekfisk, og her er noen utvalgte episoder:

( VILKÅR )
 
Del saken