SØKER KONSESJON: Fish Guard of Norway søker to krillkonsesjoner med ny krillbåt på tegnebrettet. Fototegning: Harald M. Valderhaug
SØKER KONSESJON: Fish Guard of Norway søker to krillkonsesjoner med ny krillbåt på tegnebrettet. Fototegning: Harald M. Valderhaug
SØKER KONSESJON: Fish Guard of Norway søker to krillkonsesjoner med ny krillbåt på tegnebrettet. Fototegning: Harald M. Valderhaug

Ny aktør i konkurransen om krillkonsesjoner

Med nytegnet båt og ny teknikk for å bearbeide krillen, søker Fish Group of Norway fra Ålesund på to av de utlyste krillkonsesjonene.

Teknikken som er tenkt er å kaldpresse krillen og ta saltvannet ut før den fryses ned på fartøyet. 

- Dermed har krillen flere bruksområder enn om den prosesseres om bord, sier daglig leder i Fish Group, Nils Hallvard Molsnes. 

Det er tre aktører som har søkt på nytildeling av krillkonsesjoner. Foruten selskapet fra Ålesund som har søkt om to konsesjoner, har Aker Biomarine Antarctic AS søkt om en konsesjon i likhet med Rimfrost Antarctic II AS.

Miljøvennlig

Det vanlige i dag er å prosessere krillen om bord ved hjelp av hydrolyse og varmedamp. 

- Dette får du ikke til uten å produsere mye ferskvann, og det er svært energikrevende. Når man begynner å tilsette varme, begynner man også å ta bort egenskapene i krillen og det legger begrensninger på sluttproduktet, ifølge Molsnes.  

Når krill tilsettes varme vil også fluor i krillskallet føres ut til hele krillen. 

- Å skille ut fluoren er energikrevende fordi det kreves ferskvann til prosessen. Derfor ønsker ikke vi å gjøre det på den måten, sier Molsnes.

Fish Group har et samarbeid med GEA Norge som har utviklet metoden. 

- Den brukes på andre produkter, men ingen har gjort det på krill før. Metoden kan også brukes til å ta vare biprodukter i alle fiskerisektorer, sier Molsnes.

Ny båt

Skulle Fish Group få konsesjon, blir det nybygg.

- Det nytter ikke å bygge om på en gammel båt. Det er så mange regler å oppfylle at et nybygg må til. Krilltråleren, som ennå ikke har fått noe navn, er designet av Skipsteknisk AS i Ålesund og blir 140 meter lang, med lugar til 65 personer. 

Det blir et hybridskip, med vindturbiner, solcellepaneler og ny batteriteknologi. I tillegg til selve produksjonsmetoden vil også selve driften redusere miljøavtrykket i Arktis, ifølge daglig leder.

Prisen på ny pelagisk tråler er et sted mellom 600 millioner kroner og 1 milliard, ifølge Molsnes. Deres vil ligge et sted midt mellom.  

Molnes er fra fiskerifamile på Sunnmøre og har jobbet med å få åpnet krillfiske i Sørishavet siden 1997.

( VILKÅR )
 
Del saken