Liegruppen og Salt Ship Design AS bygger en ny «Libas» som skal være mer miljøvennlig. Illustrasjonsbilde: Liegruppen
Liegruppen og Salt Ship Design AS bygger en ny «Libas» som skal være mer miljøvennlig. Illustrasjonsbilde: Liegruppen
Liegruppen og Salt Ship Design AS bygger en ny «Libas» som skal være mer miljøvennlig. Illustrasjonsbilde: Liegruppen

Når «Libas» ruller fra side til side, produseres det strøm

Stabilisatortanken gjør nemlig mer enn å stabilisere fiskebåten.

Enova har gitt syv millioner kroner i støtte til miljøvennlig teknologi om bord i nye «Libas», som blir blir første fiskebåt med batteri- og gassdrift.

Fiskebåten blir også det første kommersielle fartøyet med en nyutviklet, strømproduserende stabilisatortank om bord.

- Dette er et stort skritt som viser at denne teknologien er kommersielt attraktiv. Det er en grønn teknologi, som kan kutte drivstofforbruket om bord på skip, sier administrerende direktør Ludvig Nyquist i Gear Consult.

Produserer strøm

Selskapet har agenturet på den strømproduserende stabilisatortanken fra det franske selskapet GEPS Techno.

Som andre stabilisatortanker er denne fylt med vann. Det som er nytt, er at det er en turbin i hver ende av tanken som produserer strøm.

- Når skipet ruller fra side til side, flytter vannet seg. Et sneglehusformet kammer i hver ende av tanken gjør at vannet holdes igjen. Dette fører til at vannet er i motsatt ende av den veien skipet krenger. På den måten stabiliseres skipet. I det sneglehusformede kammeret dannes en spiralstrøm, som igjen får turbinene og generatorene til å rotere. På denne måten har man en stillegående stabilisatortank, som samtidig produserer strøm, sier Nyquist.

De to turbinene som skal om bord på «Libas» har hver en kapasitet på 30 kW. Strømmen som produseres, går blant annet til belysning om bord. 

zoomStabilisatortanken har fått navnet GSIRE, og teknologien er patentert.
Stabilisatortanken har fått navnet GSIRE, og teknologien er patentert.

Testet på forskningsskip

Stabilisatortanken GSIRE har blitt testet om bord på et fransk forskningsskip i to år. Nyquist vil ikke ut med hva kostnaden ved den nye tanken til «Libas», men ifølge beregninger GEPS Techno har gjort, vil den være nedbetalt i løpet av fem-syv år. 

Tanken ga GEPS Techno «Green Ship Technology of the year award» under GST & Shipping 2030 Europe tidligere i år. Stabilisatoren skal leveres til det tyrkiske verftet Cemre som bygger «Libas» i april til neste år. 

- Stabilisatortanken må skreddersys. GEPS Techno kjører store regneoperasjoner for å se hvor mye væske det er behov for, størrelse, turtall etc. Alt må stemme med blant annet plassering av tanken og skipets egen frekvens, altså hvor hurtig det ruller fra side til side, sier Nyquist.

Tilgjengelig energi

Han har tro på at flere fiskebåter vil få slike stabilisatortanker om bord.

- Ja, det har jeg. Så lenge de bruker stabilisatortanker er det masse energi tilgjengelig der. Selve tanken er også mer stillegående, i tillegg til at man får strømproduksjon som er med på å betale kostnaden ved å installere tanken, sier han. 

Nye «Libas» blir 86 meter langt og 17,80 meter bred. Skipet blir utrustet som snurper, og for både singel- og dobbelttrål. Salt Ship Design har utviklet fartøyet. 

- Det er to års byggetid på båten og den koster i overkant av 300 millioner kroner, sa skipper Ole Christer Lie til Fiskeribladet da byggingen av skipet ble kjent tidligere i år.

Skipsdesigner Egil Sandvik i Salt Ship Design er en av dem som kommer på arrangementet vårt på Nor-Fishing: Fremtidens båtteknologi.

( VILKÅR )
 
Del saken