NYE BÅTER: «Selbjørnen» var nylig innom Stamsneset i Bergen, der Engesunds nye betongmerd er bygget.Foto: Camilla Aadland
NYE BÅTER: «Selbjørnen» var nylig innom Stamsneset i Bergen, der Engesunds nye betongmerd er bygget.Foto: Camilla Aadland
NYE BÅTER: «Selbjørnen» var nylig innom Stamsneset i Bergen, der Engesunds nye betongmerd er bygget.Foto: Camilla Aadland

- Dette er den eneste båten av sitt slag

De to nye arbeidsbåtene til Engesund Fiskeoppdrett er helt kvadratiske.

Båtene «Selbjørnen» og «Engesund Junior» er bygget ved Solund Verft i Sogn og Fjordane, og ble overlevert i vår.

- De har fungert over all forventning, sier daglig leder Svein Eivind Gilje ved Engesund Fiskeoppdrett.

Ett skrog, ikke to

Ideen til den kvadratiske båttypen på 7,99 ganger 7,99 meter, var det verftet som hadde.

- Grunnen til at vi bygde den sånn, er at den får en helt annen oppdrift enn båtene som vanligvis bygges i den størrelsen. Det vanlige er katamaraner, men denne er bygget med ett skrog, sier driftsleder Frank Ødejord ved Solund Verft.

Ifølge ham gir det en stødigere båt og bedre arbeidsplass.

- Den har ett fremdriftsmaskineri, som gir enklere installasjon og mindre vedlikehold, sier han.

Båten har en maksfart på ni knop.

- Du får ikke noen stor fart på den, men det som er viktig er at det er en fantastisk stabil plattform. Når vi siger rundt på anlegget og gjør forskjellige operasjoner, er den helt optimal, sier Gilje.

Båten har blant annet en 15,5 tonns kran fra Palfinger.

- Vi kan ha så stor kran siden det er en enskrogsbåt, som gir stabilitet og oppdrift, sier Gilje.

zoomSvein Eivind Gilje i Engesund Fiskeoppdrett
Svein Eivind Gilje i Engesund Fiskeoppdrett

- Ikke fin

Engesund Fiskeoppdrett bruker båtene til blant annet rigging, klargjøring til avlusing, vinsjoperasjoner, leppefiskhåndtering, sette opp nøter og vask av anlegg. 

- Det er godt å ha litt dekksplass, selv om det er en liten båt, sier Gilje. 

- Har dere fått noen kommentarer på utseendet?

- Ja, det er ikke en direkte fin båt, men det er et fantastisk redskap.

Han var ikke skeptisk til å kjøpe to helt nyutviklede båter.

- Solund Verft gjorde oss trygge på beregningene og tegningene som lå til grunn. Vi var sikre på at de ville levere etter avtalen, og det gjorde de til de grader, sier Gilje. 

Engesund Fiskeoppdrett har nylig fått bygget en lukket, flytende betongmerd der smolten skal få vokse seg stor. 

Stor interesse

Båten, som ikke har lugarer, er beregnet for at to mann skal jobbe om bord.

- Det er en båt spesielt for oppdrettsnæringen, en lokalitetsbåt. Den skal ikke gå over lange havstykker, sier Ødejord. 

Nå håper verftet på å få bygge flere slike båter.

- Det har vært veldig stor interesse etter at vi leverte den. Det har vært masse forespørsler og vi har gitt priser til flere, men vi har foreløpig ikke signert flere kontrakter, sier driftslederen.

Ifølge ham er prisen omtrent den samme som en «vanlig» arbeidsbåt.

- Den er litt dyrere å bygge, men det at det bare er ett motoranlegg, gjør at prisen går ned.

- Finnes det tilsvarende båter?

- Ikke med ett skrog, det finnes ikke. Dette er den eneste i sitt slag, sier Ødejord.

( VILKÅR )
 
Del saken