Tråleren «Molnes» ble bygget om for drøye to år siden.Foto: Nordic Widfish
Tråleren «Molnes» ble bygget om for drøye to år siden.Foto: Nordic Widfish
Tråleren «Molnes» ble bygget om for drøye to år siden.Foto: Nordic Widfish

Forhandler om ny tråler neste uke

Nordic Wildfish har varslet at de vil bygge ny tråler spekket med ny teknologi. Nå vurderer de tilbud fra ulike verft.

Den nye teknologien skal blant annet gi lavere drivstofforbruk. Konseptet ble lansert for halvannet år siden, og nå er Nordic Wildfish klare for å gå videre med det.

- Vi skal forhandle med to av verftene neste uke, så vi jobber på, sier administrerende direktør Tore Roaldsnes i Nordic Wildfish til Tekfisk.

Lavere energiforbruk

Ett norsk verft er med i forhandlingene om bygging av den nye tråleren. 

Konseptet har fått navnet EcoFive, og planen er å oppnå 30 prosent lavere energiforbruk ved at skrog og propellsystem er optimalisert for tråling i lav fart (tauekondisjon) og bruk av flytende naturgass (LNG) som drivstoff i stedet for diesel. Planen er også hundre prosent ressursutnyttelse av alt råstoffet.

- Nybygget skal bygge videre på den kompetansen og de investeringene som har vært gjort på «Molnes» og «Roaldnes». Det er et spennende arbeid, sa Roaldsnes til Tekfisk i april.

- Vil ta litt tid

Rederiet bygget om frysetråleren «Molnes» for 100 millioner for drøye to år siden. Båten er rigget med hydrolyseteknologi som henter ut fiskeprotein, aminosyrer, fiskeolje og fiskekalsium i fra restråstoffet, men hadde startproblemer.

Roaldsnes vil foreløpig ikke ut med mer detaljer om den nye tråleren som skal bygges.

- Vi jobber med verft og med finansieringsløp, det vil ta litt tid, sier han. 

Her kan du høre podkast med Tore Roaldsnes, spilt inn tidligere i år:

( VILKÅR )
 
Del saken