BÅTBYGGERKUNST: - Vi er stolte av at vi får en bunke aluminiumsplater inn på gulvet og plutselig er det en fiks ferdig båt som ligger ute på brygga klar til levering etter x antall måneder, sier Andre Rustad, daglig leder i Skogsøy Båt. Foto: Kjersti Kvile
BÅTBYGGERKUNST: - Vi er stolte av at vi får en bunke aluminiumsplater inn på gulvet og plutselig er det en fiks ferdig båt som ligger ute på brygga klar til levering etter x antall måneder, sier Andre Rustad, daglig leder i Skogsøy Båt. Foto: Kjersti Kvile
BÅTBYGGERKUNST: - Vi er stolte av at vi får en bunke aluminiumsplater inn på gulvet og plutselig er det en fiks ferdig båt som ligger ute på brygga klar til levering etter x antall måneder, sier Andre Rustad, daglig leder i Skogsøy Båt. Foto: Kjersti Kvile

«Alle» vil ha en Skogsøy-båt

På Skogsøy Båt drar de hjem til folk for å selge fiskebåtene sine. Det betaler seg.

Klink, klank, klunk.

I verftshallen på Gismerøya i Mandal er det full aktivitet. Her sveises det på høyt nivå. Bygg 98 har reist seg. To kjøler ligger bortenfor.

Tre båter er til enhver tid under bygging hos Skogsøy Båt.

Fantastiske grenser

I etasjen over, i freshe kontorlokaler, deler André Rustad og Bjørnar Mydland kontor. De er begge svigersønner av mannen som startet det hele for 34 år siden. 

Svigerfar Per Eigebrekk har pensjonert seg, men beholdt ti prosent eierskap i selskapet. Nå er det de to svigersønnene som sitter ved roret, André Rustad som daglig leder, og Bjørnar Mydland som produksjonssjef.

I vår fikk selskapet nye eiere, Global Ocean Technology, og nå skal det bare være fantasien som setter grenser. Det er i alle fall beskjeden André Rustad har fått fra sine nye sjefer. 

zoomKVALITET: - Vi har alltid vært kjent for å bygge sterkt. Vi har alltid lagt oss litt over kravet, for at det skal være ordentlig kvalitet, ikke noe som kan ristes i filler etter at det blir tatt i bruk, sier daglig leder Andre Rustad.
KVALITET: - Vi har alltid vært kjent for å bygge sterkt. Vi har alltid lagt oss litt over kravet, for at det skal være ordentlig kvalitet, ikke noe som kan ristes i filler etter at det blir tatt i bruk, sier daglig leder Andre Rustad.

Global Ocean Technology

  • Opprettet høsten 2017 av Tor Henning Ramfjord og Tor Ove Bråthen, sammen med investorene Endre Glastad og Leif Hübert. 
  • Målet er å få til ny industribygging på Sørlandet. 
  • I mai ble det klart at selskapet kjøpte det aller meste av Båtservice-konsernet i Mandal, som da var største aksjonær i Skogsøy Båt.
  • Eier nå 70 prosent av aksjene i Skogsøy Båt. De resterende aksjene er fordelt likt på Per Eigebrekk, Andre Rustad og Bjørnar Mydland.

Flaskehals og ketsjup-effekt

Det er ikke så mange år siden det var flere skyer i horisonten. I august 2016 var de helt nede i 16 ansatte, og det gikk trått med kontrakter. Ikke at de var nervøse, forsikrer Rustad, men det var en flaskehals. 

Siden har de opplevd rene ketsjup-effekten. 

For fem år siden hadde de en omsetning på 29 millioner kroner. I fjor var inntektene oppe i 91 millioner. 

Gjennom høsten og hele fjoråret og første halvåret av 2018 har de bemannet opp. Signalene fra de nye eierne er at det må de bare fortsette med.

- Med innleide og faste er vi 44 ansatte i dag, forteller Rustad. 

Må si nei

Verftet fikk god respons på designen de endret for noen år tilbake.

- Vi gjorde en del med de grunnleggende linjene. Før var vi mer der at vi skulle tilfredsstille alle, og den enkelte fisker kunne velge og vrake så mye han ville. Det var jo en av tingene som var litt utfordrende, for det er ikke gøy å bygge pilotprosjekter hver eneste gang, sier Rustad. 

For to-tre år siden fikk de inn Marine Competence i Tromsø som agent. Der fikk de innspill og gode råd på hvordan de skulle gjøre det på designsida.

- Fra da har det egentlig tatt av. Vi har hatt mye å gjøre frem til nå, men nå har vi virkelig mye å gjøre fremover, sier Rustad og ler.

- Det er så galt nå at vi sier faktisk nei.

- Hvor ofte sier dere nei?

- Minst mulig, du må ikke fokusere mye på det! Da er det noen sjefer over meg som blir i dårlig humør.

Dyrt og bra

Betalingsviljen hos fiskerne er en helt annen i dag enn for noen år siden. Rustad og co. har jobbet lenge for å komme opp på et høyere prisnivå. 

- Det var i hvert fall ofte før at de sa i markedet «alle vil ha en Skogsøy-båt, men det er ikke alle som har råd». Det er negativt og positivt på samme tid, sier han. 

- Nå ser vi at ting begynner å bli bra og at vi kan tjene penger på det vi driver med. Det er ikke realistisk å få en båt til 8 millioner når den egentlig skulle koste 11.

Det nærmer seg 12 millioner for en 11-metring fra Skogsøy Båt.

- Klart det er en tøff investering for det man kaller enkeltmannsforetak. Du skal ha kvoter og litt egenkapital, sier Rustad. 

zoomEFFEKTIVE: Skogsøy Båt har lav timekost per tonn produsert. 
EFFEKTIVE: Skogsøy Båt har lav timekost per tonn produsert. 

Verftets yngste kunde

Og så ber Rustad Fiskeribladet om å presse inn noen linjer om bygg 107 og deres yngste kunde. Ikke særlig vanskelig å etterkomme det. Jacob Heløy er 20 år, og første gang verftet var i kontakt med ham var for over to år siden. 

- Jeg fikk egentlig litt hakeslipp da jeg møtte gutten første gang. Vi hadde bare prata sammen på telefonen. Jeg skjønte at han var ung, men trodde kanskje han var 25. Han var utrolig målretta og visste hva han ville ha, sier verftssjefen.

17 år gammel var Heløy klar for å skriver kontrakt, men prosjektet ble satt på vent mens han ventet på svar på noen søknader fra hjemmekommunen. 

- Han hadde spart opp en hel haug med egenkapital, og kontroll på dette med økonomi og kvoter. Han hadde skikkelig planen klar. 

Mors gode behandling

I stedet for en kontrakt fikk Rustad en hyggelig tur til Rødøy på Helgeland. 

- Jeg ble tatt varmt imot hjemme hos ham. Det er jo en fiskerfamilie langt ut i fingerspissene. Jeg overnattet hos dem og fikk mors gode behandling.

Kontrakten kom på plass i mars i år, og «Heløygutt V» skal leveres neste høst.

- Det blir veldig gøy å gi vårt verktøy til en så målbevisst og god mann som det.

Hjemmehygge med kundene

Akkurat det gjør Rustad ofte. Reiser ut til kundene, og han bor gjerne hos dem. 

- Jeg er opplært av min svigerfar. Ikke bare at jeg drar på sånne turer og bor privat, men har fiskere boende hjemme hos meg. 

Det var nemlig helt vanlig hjemme hos svigermor og svigerfar. Et familiært bånd til kundene er viktig. 

- Det er ikke alltid det er like populært med min kone at jeg drar kunder og fiskere hjem, men så blir det sånn noen ganger, sier Rustad og ler.  

zoomSVEISEKUNST: Kim André Leland (t.h.) og Reidar Bentsen, sveiser i maskinrommet.
SVEISEKUNST: Kim André Leland (t.h.) og Reidar Bentsen, sveiser i maskinrommet.

Stolt av arbeidsplassen

Skogsøy Båt har 35-årsjubileum neste år. Rustad er glad for at både administrasjon og båtbygging fremdeles skjer i Mandal. De har full kontroll på hele kjeden, og trenger ikke involvere underleverandører på skrogsiden. 

Slik holder de også båtbyggerkunsten i hevd. 

- Jeg vet at mange av de gutta som jobber her er stolte av arbeidsplassen, og å kunne si at man bygger båter. Jeg tror det har mye å si for Mandal som by, som båtbyggerby, og det var jo et båtbyggeri på hver en liten holme rundt forbi her for 30-40 år siden. Det er ikke så veldig mange igjen.

Jeg vet at mange av de gutta som jobber her er stolte av arbeidsplassen, og å kunne si at man bygger båter

Andre Rustad

250 millionersmål

Skogsøy Båt kan se tilbake på noen tøffe år der mesteparten av investeringene har måttet gå fra drift, tjene litt der, investere litt der. Nå har de fått kapital i ryggen.  

- Ting kommer til å bli veldig mye mer spennende fremover. Nye eiere kommer til å løfte oss til enda høyere nivå. Det er i alle fall det som er ønsket fra dem, og også fra oss, sier Rustad. 

- Hvor store skal dere bli?

- Jeg vet ikke om jeg kan sette noen begrensninger på det. Det som er målet mot 2020 det er 250 millioner, så får vi se hvordan veien videre blir. 

zoomFLERE ANSATTE: Gjennom fjoråret og første halvåret av 2018 har verftet bemannet opp. Her jobber Jarek Kovalzyk på i verkstedshallen.
FLERE ANSATTE: Gjennom fjoråret og første halvåret av 2018 har verftet bemannet opp. Her jobber Jarek Kovalzyk på i verkstedshallen.
zoomGODE TIDER: Signalene fra de nye eierne er at verftet kan fortsette å ansette flere. Nye platearbeidere og sveisere er trolig på vei inn i staben.
GODE TIDER: Signalene fra de nye eierne er at verftet kan fortsette å ansette flere. Nye platearbeidere og sveisere er trolig på vei inn i staben.
zoomKAN FEIRE: Skogsøy Båt har 35-årsjubileum neste år. 
KAN FEIRE: Skogsøy Båt har 35-årsjubileum neste år. 
( VILKÅR )
 
Del saken