Ved å skanne en QR-kode skal kjøperne av islandsk fisk få full sporbarhet på fisken fra fiskefeltet til butikken. (Illustrasjonsbilde)Foto: Kristján Maack
Ved å skanne en QR-kode skal kjøperne av islandsk fisk få full sporbarhet på fisken fra fiskefeltet til butikken. (Illustrasjonsbilde)Foto: Kristján Maack
Ved å skanne en QR-kode skal kjøperne av islandsk fisk få full sporbarhet på fisken fra fiskefeltet til butikken. (Illustrasjonsbilde)Foto: Kristján Maack

Fra Hollywood til teknologiutvikling på Island

Han har jobbet for Walt Disney og med kjendiser i Hollywood. Nå utvikler han teknologi på Island slik at forbrukerne skal kunne spore den ferske fiskens ferd fra sjø og anlegg til butikk ved hjelp av QR-kode.

Det var samarbeid med den islandske artisten Bjørk som tok Oliver Luckett til Island.

Før han dannet Niceland Seafood, samarbeidet Luckett med Bjørk i et selskap kalt theAudience, som han startet sammen med Napster-grunnlegger Sean Parker.

Sosiale medier

Det Los Angeles-baserte selskapet håndterte sosiale medier for kjendiser.

Ifølge en artikkel fra 2014 i LA Times, så håndterte selskapet foruten Bjørk, også andre A-listede kjendiser som Mark Wahlberg, Charlize Theron og Hugh Jackman.

- Det er en lang vei, sier Luckett til IntraFish, når han ser tilbake på en 17-årig karriere i Hollywood.

zoomOliver Luckett er en av grunnleggerne av Niceland Seafood.
Oliver Luckett er en av grunnleggerne av Niceland Seafood.

I 2015 solgte han theAudience og bor nå sammen med ektemannen i Reykjavik på Island, i hva han beskriver som «et gammelt museum ved havet».

Luckett, som også er tidligere leder for innovasjon hos Walt Disney, sier at det også var Island som inspirerte han til å gå inn i sjømat.

- Ideen til Niceland ble skapt av min verdsettelse av Island som land, sier han.

For Luckett inkluderer islandske verdier en ærbødighet for naturen, bærekraft, medmenneskelighet og tilhørighet.

Modell for bærekraft

Han peker også på Islands havforskningsinstitutt som en modell for bærekraft i sjømatverden. De utsteder årlige kvoter og passer på at opp til 98 prosent av landets fangst blir utnyttet.

Luckett grunnla Niceland sammen med Heida Helgadottir, som er administrerende direktør i selskapet. Hun har bakgrunn fra politikk på Island.

Niceland Seafood er, ifølge selskapets hjemmeside, den første leverandøren av fersk islandsk fisk som tilbyr full sporbarhet fra sjø til panne.

De tilbyr Marine Stewardship Council (MSC)-sertifisert torsk, røye, uer og hyse til detaljvarehandelen. Produktene er pakket med en unik QR-kode, som så snart den er skannet visualiserer hver individuelle forsendelse fra fiskegrunnene til butikken.

- Vi prøver å fortelle en historie ved bruk av teknologi, sier Luckett.

Denne prosessen er på noen måter lik merkevarehistoriene han jobbet med for både kjendiser og Disney, sier han.

Sporing

Niceland sitt system lar detaljvarehandelen kjøpe og spore ordrene i sanntid, og alt kan gjøre fra smarttelefonen.

Selskapet har så langt inngått samarbeid med Colorado-baserte Seattle Fish Company, og har begitt seg ut på en regional utrulling av sine produkter i butikker eid av Kroger i staten.

- Vi tar oss tid til å gjøre dette rett. Vi vokser regionalt først og får kontroll på hvordan vi skal gjøre det i lokalområder.

Luckett sier at selskapet også bruker Colorado som et utgangspunkt for sine produkter fordi det passer godt med cargo-rutene til Icelandair, som Niceland bruker til å transportere produktene til Denver i Colorado innen 24 timer.

Niceland har også etablert et hovedkvarter i Nord-Amerika i Mile High City.

Neste år har selskapet planer om å vokse til flere markeder hvor det er vanskelig å finne fersk fisk.

Niceland støttes av Reykjavik-baserte Eyrir Invest, som også investerer i utstyrsleverandøren Marel.

- Dette er med god margin den enkleste, og mest synkroniserte jeg har vært med en investor, sier Luckett om samarbeidet. Eyrir har så langt investert millioner i Niceland, sier han.

( VILKÅR )
 
Del saken