BACALAO: Brasilianske hypermarked har alltid norsk klippfisk sentralt i vareutvalget. Foto: Einar Lindbæk
BACALAO: Brasilianske hypermarked har alltid norsk klippfisk sentralt i vareutvalget. Foto: Einar Lindbæk
BACALAO: Brasilianske hypermarked har alltid norsk klippfisk sentralt i vareutvalget. Foto: Einar Lindbæk

Vil dele ut åtte millioner til fremtidens klippfiskproduksjon

Det handler om automatisering og ny teknologi.

Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) lyser ut de åtte millionene som en del av sin strategiske satsning.

De blir fordelt på to forskjellige områder: «Utvikling av teknologi for automatisk kutting av flekket klippfisk» og «Teknologi utvikling for full-kala testing og fullautomatisert produksjon av utvannet klippfisk/saltfisk».

En av årsakene til satsingen er at klippfisk er den største produktkategorien i den norske hvitfisksektoren, målt i mengde rund vekt og verdi, skriver FHF i en melding. 

Sektoren står for cirka 60 prosent  av landingene av torsk, sei, lange og brosme fra norske fiskefartøy. Dagens produksjonsmetode er, med noen unntak, den samme som man hadde på 1960-70 tallet. Det er flere tunge operasjoner som fortsatt utføres manuelt. Gjennom de seneste årene har klippfiskmarkedet hatt en økende utvikling mot mer bearbeidede sluttprodukter, denne utviklingen skjer i flere av de største mottakerlandene for norsk klippfisk. En slik utvikling i markedene forventes å bare øke, heter det i meldingen. 

På grunn av svært arbeidsintensiv produksjonsteknologi er ikke den norske næringen konkurransedyktig mot produksjon i lavkostland, og norsk næring taper markedsandeler. 

En utvikling av ny teknologi vil, i tillegg til å ivareta konkurransekraft, gi potensial for å øke bearbeidingsgrad, foredling og verdiskaping i Norge. FHF håper dermed denne strategiske satsningen vil være et viktig bidrag til å oppnå en nødvendig utvikling innen sektoren.

( VILKÅR )
 
Del saken