Den nye fabrikken til Lerøy Midt ferdigstilles. Fabrikken kostet rundt 700 millioner kroner, og ligger på Jøsnøya industriområde i Hitra kommune. Foto: Anders Furuset
Den nye fabrikken til Lerøy Midt ferdigstilles. Fabrikken kostet rundt 700 millioner kroner, og ligger på Jøsnøya industriområde i Hitra kommune. Foto: Anders Furuset
Den nye fabrikken til Lerøy Midt ferdigstilles. Fabrikken kostet rundt 700 millioner kroner, og ligger på Jøsnøya industriområde i Hitra kommune. Foto: Anders Furuset

Lerøy har hatt første levering fra den nye fabrikken

I slutten av mai startet Lerøy Midt opp prøveproduksjon på den nye fabrikken på Hitra.

Den nye fabrikken ligger på det nye industriområdet på Jøsnøya, rett ved det Hitra-tunellen kommer opp fra dypet. Fabrikken skal etter hvert slakte all Lerøy Midts laks, for tiden rundt 70.000 tonn i året, skriver IntraFish.

- Produksjonslinjene er ikke ferdigstilt. Det er testkjøring, hvor vi så vidt har fått råstoff inn. Vi har heller ikke fått montert alle linjene ved filetavdelingen, sier produksjonssjef Pål KLeven i Lerøy Midt.

Under konferansen «Automatisering i havbruksindustrien» som Norsk Forening for Elektro og Automatisering (NFEA) arrangerte på Hitra forrige uke ga Kleven en oppdatering på fabrikken. Han har stillingstittelen produksjonssjef land Lerøy Midt.

Til nå har Lerøy slaktet hos Salmar, og noe på et eget gammelt, eget slakteri på Hitra.

- Sommeren 2016 fullførte vi prosjektering og detaljprosjektering av fabrikken. Grunnarbeidet startet i oktober 2016. Prøveproduksjonen startet i slutten av mai, og vi håper på ferdigattest nå til høsten, sa Kleven.

Fortsatt drift i Hestvika

Lerøy har fra før to anlegg på Hitra, Dolmøya og Hestvika.

- Hestvika er lagt ned, og alle ansatte flyttes over til ny-fabrikken. Foredlingsanlegget i Hestvika kjøres videre, og produserer andre typer produkter enn ny-fabrikken, hovedsakelig fryste porsjonspakker, sa Kleven.

En av grunnene til at den nye fabrikken ble bygget, var at dagens brønnbåter er så store at de ikke passer til det gamle. Det nye slakteriet har for øvrig ikke ventemerder, noe de først planla. Nå skal de losses direkte fra brønnbåt og inn i slakteriet.

Fortsatt litt manuell behandling

Lerøys visjon er at laksen skal kunne gå gjennom hele verdikjeden uberørt av menneskehender.

- Det er vår visjon, men laks er biologisk materiale, og ikke alle individ er egnet for automatisering. En liten andel vil vi nok fortsatt måtte håndtere manuelt, sa Kleven.

- Det er fortsatt en manuell prosess, men vi har et prosjekt for å få det automatisert, sa han videre.

En del byggearbeid gjenstår fortsatt

Fabrikken koster rundt 700 millioner kroner. For ett år siden sa Lerøy at den skulle stå ferdig i mai 2018. Det holdt ikke helt.

- Vi er ikke ferdig med fasader og området rundt. Vi har prioritert produksjonshall og utskipingsområdet.

Første prøvelevering laks til fabrikken skjedde 23. mai.

- Vi er på langt nær i mål, og har nylig startet testproduksjon. Det blir noen uker med testing. Vi er ikke helt ferdig med installasjon på filetavdeling, sa Kleven.

En del områder gjøres det manuelt arbeid, og all integrasjon mellom ulike leverandører er ikke ferdig.

- Det er en god del jobb som gjenstår før mange kan ta ferie.

Mye automatisert

Den nye fabrikken er på 10.500 kvadratmeter produksjonsareal. I tillegg er det et administrasjonsbygg på rundt 2.000 kvadrat.

Mye av arbeidet blir som sagt automatisert.

- Vi vil unngå manuelle, monotone arbeidsoppgaver.

Det vil for eksempel være selvkjørende trucker som transporterer kasser og paller med ferdige produkter. Slakte- og prosesseringsutstyr er i all hovedsak automatisert, og store mengder data registreres i skyen for full oversikt og mulighet til analyser av ymse slag.

Lerøy-lederen sier at selv om fabrikken blir langt mer automatisert enn de to gamle anleggene, blir det ikke nedbemanninger. Det skyldes volumøkningen.

- Vi vil ha en kapasitet på rundt 300 tonn per skift om en har en viss fordeling mellom helfinsk og filet. Etter hvert vil vi produsere 50-70 prosent filet, men andelen vil være lavere i begynnelsen, sa Kleven.

Prioriterer ferdigstillelse før besøk

Som en del av konferansen «Automatisering i havbruksindustrien» var det opprinnelige planlagt et besøk av nyfabrikken. Det utgikk - og deltakerne fikk i stedet besøke Salmars Innovamar på Frøya.

- Vi har sagt nei til en rekke besøkende, både kunder, politikere og andre interessenter. Første prioritet er å få ferdig fabrikken, da skal de som jobber med installasjon og igangkjøring få arbeidsro, sa Kleven.

( VILKÅR )
 
Del saken