«Norwegian Gannet» ruver godt i havnen i Spania.Foto: Balenciaga Shipyard
«Norwegian Gannet» ruver godt i havnen i Spania.Foto: Balenciaga Shipyard
«Norwegian Gannet» ruver godt i havnen i Spania.Foto: Balenciaga Shipyard

Håper den nye slaktebåten er i full drift i oktober

Forskning skal gi best mulig metode å slakte laksen på.

Det nye skipet «Norwegian Gannet» som rederiet Hav Line har under bygging skal hente fisk direkte fra merdene, slakte den om bord og levere den i Hirtshals i Danmark. Skipet blir verdens største flytende slakteri.

Testing i september

Nå har Hav Line fått tre millioner kroner fra Regionalt forskingsfond Vestlandet til å finne gode løsninger for slakting av laks direkte fra merdene.

- Vi er først i verden på det vi har startet opp. Prosjektet skal optimalisere slaktingen, og dokumentere metodene vi setter i gang med. Målet er bedre kvalitet på fisken, lenger holdbarhet, god fiskevelferd og en optimalisering av hele slakte- og transportprosessen, sier administrerende direktør Carl Erik Arnesen i Hav Line Gruppen til Tekfisk. 

Båten bygges ved det spanske verftet Astilleros Balenciaga og ble døpt 16. mai. Arnesen håper de kan være i gang med testing av båten i september og at den er i kommersiell drift i løpet av oktober.

Slaktebåten

  • Hav Line sin nye slaktebåt vil ha en fraktekapasitet på opptil 150.000 tonn fisk i året fra Vestlandet til Hirtshals.
  • Båten er innredet for slakting, sløying og kjøling. Etter at fisken er sløyd, vil den gå direkte til lagring i RSW-kjølte tanker.
  • Skipet er designet av det finske konsernet Wärtsilä, og utstyres med en el-hybrid-løsning fra samme selskap. Slaktekapasiteten om bord vil være 100 tonn timen, mens lagringskapasiteten blir på 1000 tonn. 
  • Prosessanlegget om bord leveres av Optimar og C-Flow. 

«Game changer»

Slaktebåten blir utstyrt med 14 sløyemaskiner om bord som hver kan sløye 25 fisk i minuttet. Forskerne vil gjennomføre risikoanalyser og ta miljøprøver gjennom hele slakteprosessen for å sikre maksimal matsikkerhet og minimal smitterisiko. De tar også sikte på å redusere svinnet fra prosessen gjennom superkjøling av restråstoff som kan brukes av prosessindustrien, ifølge en pressemelding fra RFF.

- Vi samarbeider med Nofima som skal dokumentere dette vitenskaplig. I tillegg skal underleverandører og egne folk være med og bidra, sier Arnesen. 

Testing av båten og forskningen skal skje parallelt.

- Vi er glade for at vi har fått pengene. Det er en tillitserklæring at andre har tro på det vi skal i gang med. Dette er av mange spådd å være en «game changer» i måten å slakte og transportere laks på, sier Arnesen.

zoomCarl Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line
Carl Erik Arnesen, administrerende direktør i Hav Line

100 tonn laks i timen

Også Enova støtter slaktebåten som får hybrid fremdrift, med 6,5 millioner. De har regnet ut at dette ene fartøyet kan fjerne minst 7 000 vogntog fra norske veier.

Slakteutstyret er i ferd med å bli montert i båten. 

- Vi tar fisken rett om bord på en smidig måte som gir lite stress, bedøver fisken, avliver den, lar den blø ut, sløyer og tar den raskt ned i tanker med kaldt vann, før vi transporterer den ut i markedet. Vi mener dette blir gjort på en sånn måte at vi får bedre kvalitet på produktet, sier Arnesen.

zoomFra dåpen til «Norwegian Gannet».
Fra dåpen til «Norwegian Gannet».

Gleder seg

Hav Line Gruppen vil gjennomføre forskningsprosjektet i samarbeid med Nofima, Optimar, Hav Line Vessel, Sekkingstad og Downstream Marine.

Seniorforsker Bjørn Roth ved Nofima gleder seg til å komme i gang med prosjektet.

- Jeg synes det er veldig spennende at slaktepunktet flyttes til merdkanten. Det gir flere fordeler, både at man slipper å transportere levende fisk og får mulighet til å slakte den helt ustresset. Det, kombinert med at den fraktes direkte til markedet, gir mange kvalitetsmuligheter, sier han.

Han skal se på fiskens holdbarhet, evaluere kvaliteten, vurdere ulike muligheter for innfanging og følge fiskens prosessering underveis helt til mottaksterminalen i Hirtshals. Prosjektet skal gå over tre år.

- Den store gevinsten ligger i prosesseringen. Her får du ferske produkter som er ferdig nedkjølt og koster lite å prosessere med dagens teknologi. I tillegg når de markedet flere dager tidligere, sier Roth.

Han mener denne måten å slakte på gir nye muligheter for norske utstyrsleverandører. 

- Når man begynner å bevege seg i retning av økt automatisering, blir utstyr brukt i fiskeri aktuelt for havbruk og omvendt. Det gir et mye større marked, sier han.

Skepsis

Jan-Egil Pedersen, forbundsleder i Norsk Nærings og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), er blant dem som har vært skeptisk til slaktebåten fordi han fryktet tap av norske arbeidsplasser. I ettertid har det kommet frem at mannskapet om bord skal være norske.

Arnesen ble hentet til Hav Line Gruppen mot slutten av fjoråret. Han synes det har vært et spennende prosjekt å jobbe med.

- Det er stor oppmerksomhet rundt det, og det er veldig kjekt. Noen frykter skipet, og ser på det som farlig konkurranse, andre gleder seg til det kommer. Det er gøy å jobbe med, sier han.

- Hva har du å si til dem som frykter konkurransen?

- Konkurranse er alltid sunt. Dessuten blir denne båten et supplement. Det er plass til alle. Dette er en næring som skal vokse, og da må man gjøre ting på andre måter.

( VILKÅR )
 
Del saken