Servicefartøyet har nytt utstyr for avlusing om bord.Foto: Volt Service
Servicefartøyet har nytt utstyr for avlusing om bord.Foto: Volt Service
Servicefartøyet har nytt utstyr for avlusing om bord.Foto: Volt Service

Nå skal denne båten avluse laks langs hele kysten

Det nye servicefartøyet «VOLT Processor» døpes torsdag.

Båten er bygget ved Damen verft i Nederland, og ble levert til Volt Service for et par uker siden. 

Volt Service ble stiftet i 2016 for å eie og drifte fartøy som skal brukes i oppdrettsnæringen. Den nye båten er første fartøyet i denne satsingen, og planen er å bygge flere høstingsfartøy (Stun & Bleed) som neste del av satsingen.

M/V «VOLT Processor»

  • Har en lengde på 43 meter og en bredde på 12 meter. 
  • Fartøyet er utrustet med diesel-elektrisk fremdrift og har Volvo Penta generatorsett. 
  • Fartøyet er også det første med permanentmagnet el-motorer på fremdriftsthrusterene fra Veth. 
  • Dekksutrustningen består blant annet av fire kraner, fortøyningsvinsjer, seks capstans og gode tilkoblingsmuligheter for strøm, vann, vaskeanlegg med ozon og lignende for ivaretakelse av behandlings- og dekksutstyr. 
  • Fartøyet er utrustet med DP (Dynamisk Posisjonering) og vil dermed også være en plattform for blant annet ROV operasjoner og kabellegging.

Forbedret utstyr

«VOLT Processor» kommer rett fra Optimar, som har instalert Optilice 4 behandlingssystem for avlusing av laks. 

I dette anlegget er det en rekke forbedringer fra tidligere versjoner, i tillegg vil det være en del av den nye digitale plattformen fra Optimar. 

Les også: Salget av avlusere flater ut

Den digitale plattformen, sammen med det forbedrede styringssystemet vil gjøre at alle behandlinger og prosesser kan logges og dokumenteres med mange nye parameter, samt at en kan følge med i sanntid med flotte grafiske fremstillinger av behandlingen, heter det i en pressemelding. 

- Systemet vil levere beslutningsstøtte til operatørene og kan foreslå en ideell behandling basert på logget behandlingshistorikk og på kjente parametre som legges inn i systemet før behandling, uttaler operasjonssjef Robert Søviknes i meldingen. 

Oksygen

Fartøyet kan også tilsette oksygen i merd før fisken tas ombord.

- At fartøyet kan levere oksygen til merdene fra egne oksygengeneratorer letter arbeidet for oppdretter, samt øker sikkerheten under operasjonene, fortsetter Søviknes.

Fartøyet vil betjene fiskeoppdrettere langs hele kysten og primært levere Optilice 4 XL behandlinger. Det vil være kunder på faste avtaler, men fartøyet vil også operere i spotmarkedet.

Avlusingsanlegget kan levere to forskjellige behandlingstyper mot lus: En med lunkent vann og en med nedkjølt vann.

Remøy Management er ansvarlig for driften av fartøyet.

( VILKÅR )
 
Del saken