NYBÅTEN: Nye «Nesejenta», slik den er tegnet.ILLUSTRASJON: REDERIET
NYBÅTEN: Nye «Nesejenta», slik den er tegnet.ILLUSTRASJON: REDERIET
NYBÅTEN: Nye «Nesejenta», slik den er tegnet.ILLUSTRASJON: REDERIET

Fjeldskår bygger ny båt til 50 millioner - mest fordi det er gøy

August Fjeldskår har bestilt nye båt til 50 millioner kroner. Nye «Nesejenta» skal bygges i Danmark og vil få større fiskeradius og høyere fart.

- Hvorfor ny båt, Fjeldskår?

- Det er i grunnen for å ha ny båt. Hvorfor kjøpe ny bil? Det er i grunnen ganske moro av og til. Den er ikke så dårlig den vi har, men det er moro å fornye oss. Vi er veldig godt fornøyd med den båten vi har, men når den nye kommer i 2020 er den gamle ni år. Og det er gøy å fornye litt, sier fiskebåtreder August Fjeldskår til Fiskeribladet. 

Han er mangeårig tillitsmann i Norges Fiskarlag og leder av Fiskerlaget Sør. 

zoomHAR DET GØY: Reder August Fjeldskår sier det en mange unge som vil fiske, og de liker også nye båter
HAR DET GØY: Reder August Fjeldskår sier det en mange unge som vil fiske, og de liker også nye båter

Unge fiskere

Fjeldskår sier det en mange unge som vil fiske, i motsetning til tidligere, og de liker også nye båter, vet han.

- Er det unge i familien som vil på fiske?

- Ja, noen, men ikke bare familie. Det er mer populært blant unge å fiske nå, og det er godt. Det har ikke alltid vært slik, sier Fjeldskår.

«Nesejenta»

  • I dag har rederiet Vårsol Fiskeri as i Lindesnes fiskebåten «Nesejenta» bygget i 2011, ifølge Fiskeridirektoratet.
  • Båten er 32,55 meter lang og ni meter bred og har fiskerettigheter på torsk i Nordsjøen og torsk, sei og hyse i nord.
  • I 2020 kommer nye «Nesejenta, en 35 meter lang kystbåt som skal bygges ved det danske verftet Hvide Sande og leveres i 2020.
  • Selskapet eies av Ronny Arve Hardy og Nesefisk as. Agust Fjeldskår og familien eier Nesefisk as.

Bygger etter moloen

Båten er 110 fot lang, eller cirka 35 meter og 9 meter bred. Den nye fiskebåten skal bygges ved det danske verftet Hvide Sande. Rederiet kunne ikke bygge større da kommer den ikke inn i moloen i hjemmehavnen i Lindesnes. Når båten blir levert i 2020, blir det den femte «Nesejenta» i rekken. 

Dagens «Nesejenta» ble levert i 2011. Den er 32,55 meter lang og 9 meter bred. Den har kvoter for sei, torsk og hyse i nord og torsk i sør. Det er mulig Fjeldskår beholder gamlebåten siden rederiet har nok kvotegrunnlag til å drifte to båter. Men det har han god tid til å tenke på. 

zoom
"Nesejenta"

Kanskje er vi litt gammeldags, men de brukte jo garn på Genesaretsjøen, så vi får fortsette med det

Reder August Fjeldskår

- Ingen revolusjon

- Hva er nytt med nye «Nesejenta»?

- Det er ikke noen revolusjon. Den er effektiv den vi har. Den nye er litt smalere og litt lenger. Vi farter mye og lever av fersk fisk og må inn til land hver fjerde dag. Da er det fint med litt ekstra fart, sier rederen som mener at større radius og høyere marsjfart trengs når fiskerne gjerne seiler 300 nautiske mil på en tur.

- Og prisen den ligger rundt 50 millioner kroner?

- Ja, det koster å være kar, vet du. Det er en ren garnbåt. Vi har jo vurdert litt andre fangstmetoder, men vil holder oss til garn. Kanskje er vi litt gammeldagse, men de brukte jo garn på Genesaretsjøen, så vi får fortsette med det. Vi har alltid forsvart våre forpliktelser med garn. Og så fisker vi en del i Nordsjøen på kronglete bunn, men snurrevad har jo fristet oss i nord. Men vi får nå det vi skal ha på garn, vi, sier Fjeldskår.

 
Del saken