VIDEREUTVIKLING: Den nye Havfisk-tråleren skal erstatte «Kongsfjord» som går ut på et senere tidspunkt.Foto: Vard
VIDEREUTVIKLING: Den nye Havfisk-tråleren skal erstatte «Kongsfjord» som går ut på et senere tidspunkt.Foto: Vard
VIDEREUTVIKLING: Den nye Havfisk-tråleren skal erstatte «Kongsfjord» som går ut på et senere tidspunkt.Foto: Vard

Ny norsk Havfisk-tråler til 400 millioner

Om to år vil den hypermoderne norskbyggede tråleren erstatte «Kongsfjord» og Havfisk vil ha ti store trålere.

Havfisk-sjef Webjørn Barstad sier til Fiskeribladet at rederiet er svært opptatt av å bygge norsk, når de nå har inngått kontrakt med Vard om den nye 80-meters hekktråleren. Den skal leveres om knappe to år, i januar 2020.

Videreutvikling

- Vi er veldig opptatt av å bygge fartøy i Norge for å styrke og ta vare på den kompetansen norske verft har for å bygge fiskebåter. Denne nye båten er en videreutvikling av «Nordtind» som Vard bygget for oss. Det er teknologisk videreutvikling, batteridrift og ikke minst fiskebehandling med levende mottak. Vi slakter fisken fra levende tilstand, det hever kvaliteten på fisken. Og i tillegg hundrevis av små forbedringer, sier Barstad til Fiskeribladet.

zoomSTOLTE KARER. Fra venstre: Agnar Juvik (Vard), Torgeir Folland (Vard), Webjørn Barstad (Havfisk) og Stein Oksnes (Havfisk)
STOLTE KARER. Fra venstre: Agnar Juvik (Vard), Torgeir Folland (Vard), Webjørn Barstad (Havfisk) og Stein Oksnes (Havfisk)

Mange Vard-båter

Før «Nordtind» bygget Vard serien med de tre Gadus-båtene. «Gadus Poseidon», «Gadus Njord» og «Gadus Neptun» ble levert i 2013 og 2014 til Havfisk. 

- Planer om flere båter?

- Vi tar en av gangen, sier Barstad.

Båten får en lengde på 80 meter og en bredde på 17 meter. Tråleren får installert en avansert fiskefabrikk med to separate lasterom for kjøling og frysing av fisk, samt en frysekapasitet på 80 tonn per døgn. 

Det nye fartøyet vil få en spesiell løsning for fangsthåndtering, med en tank for inntak og oppbevaring av levende fisk, som ivatar fiskehelsen frem til foredling. Det skal gi høy kvalitet på fisken. Hode og innmat blir lagret i ensilasjetanker og levert på land, for å sikre at all biomasse av fangsten blir utnyttet.

Første med batteri

Fartøyet vil bli den første hekktråleren med integrert energilagringssystem, med muligheter for både batteridrift, diesel-mekanisk og dieselelektrisk fremdrift. Batteribanken sammen med Vard's SeaQ Power Management System og en løsning for eksosrensing sikrer lave utslipp av CO2, NOx og støy. 

Systemet brukes i alle operasjoner og medfører redusert oljeforbruk både under tråling, i transitt og under lossing i havn.

Vard i Søviknes

Fartøyets skrog vil bli bygget ved Vard Braila i Romania, og Vard Søviknes i Haram vil være ansvarlig for utrusting og ferdigstilling. Levering er planlagt i første kvartal 2020.

- Vard og Havfisk har utviklet et verdifullt og innovasjonssamarbeid, som har resultert i fire høyteknologiske trålere. Vi har nå inngått kontrakt på enda et nytt fartøy, som nok en gang vil ta oss et steg videre med ny teknologi og nye løsninger om bord. Vi ser frem til å fortsette vårt gode samarbeid, og utvikle det nye fartøyet til Havfisks flåte, sier Roy Reite, konsernsjef i Vard.

( VILKÅR )
 
Del saken