ETTERTRAKTET: Det er ikke bare brasilianerne som liker klippfisk av sei - også dominikanerne går mann av huse for å få tak i denne fisken. Illustrasjonsfoto: Einar Lindbæk
ETTERTRAKTET: Det er ikke bare brasilianerne som liker klippfisk av sei - også dominikanerne går mann av huse for å få tak i denne fisken. Illustrasjonsfoto: Einar Lindbæk

Klippfisk av sei er superpopulær i Den dominikanske republikk

Torhild Måkestad Martinussen
Telefon 55 30 22 34
Mobil 98404287
23. august 2019 13:16

Flere enn åtte av ti dominikanere mener klippfisken fra Norge er den aller beste, melder Norges sjømatråd i en pressemelding. Faktisk er det slik at ingen andre i verden spiser like mye norsk klippfisk av sei som det dominikanerne gjør. Siden 2015 har eksporten økt med nesten 40 prosent.

Tar hele markedet

Det siste året har Sjømatrådets fiskeriutsending i Den dominikanske republikk og Brasil, Øystein Valanes, gjort et dypdykk i rapporten «Dominican Republic Bacalao Study» for å bedre forstå hva som skal til for å stimulere til fortsatt eksportvekst. Rapporten tar blant annet for seg spisevaner, forbrukertrender og kjennskap til den norske klippfisken av sei, eller «Bacalao Noruego», som den kalles av dominikanerne.

- Den norske «bacalaoen» har en svært høy preferanse og en markedsandel på hele 90 prosent, forteller Valanes.

Lange tradisjoner

I 2018 eksporterte Norge over 13.300 tonn klippfisk av sei til Den dominikanske republikk. Det er ny eksportrekord og en økning på 17 prosent i forhold til året før. I samme periode økte verdien fra 334 til nærmere 380 millioner kroner, ifølge Valanes.

- «Bacalao Noruego» har lange tradisjoner i Den dominikanske republikk, og eksporten hit har vokst betraktelig over flere år. Mellom 2015 og 2018 var eksportveksten på klippfisk av sei på nesten 40 prosent. 

Matlagingskonkurranse

I Santo Domingo den 26. september er det duket for en stor matlagingskonkurranse med norsk klippfisk av sei på menyen. Kjente tv-fjes, journalister, stjernekokker og influensere skal skape blest om arrangementet som forventes å få bred mediedekning både på tv, i aviser og magasiner og i sosiale medier.

- Med konkurransen setter vi høyt fokus på opprinnelse, og at klippfisken smaker ekstra godt fordi den kommer fra Norge. I tillegg vil vi motivere til innovasjon og opplysning om hvordan man sunt og enkelt kan tilberede «Bacalao Noruego», forteller Valanes. 

I alt skal 40 dominikanere, fordelt på kategoriene «hjemme-kokker», profesjonelle kokker og studenter kjempe om hvem som lager den beste bacalaoretten. Og Valanes har planene klare for vinneren.

- Vi håper at vinneren kan bli vår neste klippfiskambassadør, gjerne en ung person som kan fronte klippfisken i ulike medier i tiden fremover.

Valanes har også planene klare for tilreisende norske klippfiskeksportører som skal bivåne arrangementet.

- I forbindelse med konkurransen legger vi opp til å skape møteplasser der de norske eksportørene kan treffe både nye og eksisterende kunder.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.