MER MARKEDSFØRING: De pelagiske artene trenger mer markedsføring, ikke mindre, mener Fiskeribladet.Foto: Kristian Ridder-Nielsen
MER MARKEDSFØRING: De pelagiske artene trenger mer markedsføring, ikke mindre, mener Fiskeribladet.Foto: Kristian Ridder-Nielsen

Total skivebom om markedsføring av sild og makrell

Leder
12. juni 2019 05:00

Et nytt rapport slår fast at Norges sjømatråd burde kuttet ut markedsføringen av sild og makrell (pelagiske arter). Ekspertene bak rapporten mener at å markedsføre disse artene har et begrenset poeng, og dermed bør kuttes. Får de gjennomslag for sine synspunkt betyr det i realiteten bom stopp for all markedsføring av disse produktene, noe som vil være svært uklokt. Tvert imot burde reklamebudsjettet på sild og makrell økes.

Rapporten tar for seg virkemidlene og apparatet for å fremme norsk næringsliv i utlandet. I tillegge til Sjømatrådet ser rapporten på Innovasjon Norge, energiindustriens markedsorgan NORWEP og Utenriksdepartementets tjenester i utlandet. Den er utarbeidet av rådgivningsselskapene PwC og Oslo Economics.

De siste årene har den pelagiske næringen brukt mindre og mindre penger på å markedsføre sild og makrell. I 2017 brukte Sjømatrådet kun 35 millioner kroner, noe spesielt fiskerne og Norges Sildesalgslag mener er altfor lite. De ser et stort potensial for disse produktene ute i verden. Derfor har Sildelaget også bevilget ti ekstra millioner kroner til markedsføring.

Det må satses på mer markedsføring, og ikke på mindre.

I rapporten går det imidlertid frem at konklusjonen er tatt etter at flere aktører i næringen er blitt intervjuet om saken. Vi må spørre oss om hvem disse aktørene i så fall er? Frem til i dag er det hovedsakelig Sjømat Norge, og næringens største industribedrift Pelagia, som har stått for slike kutt-holdninger. At deres synspunkter er de eneste som vektlegges i rapporten, virker både underlig og uklokt. Spesielt når vi vet hvor delt bransjen er i denne saken.

Er det noen norsk sild- og makrellnæring trenger er det tvert imot større innsats i forhold til markedsføring. Uten synlig tilstedeværelse ute, vil norske produkter tape kampen om kundene. Å tro at et produkt markedsfører seg selv er nemlig ganske naivt.

Den pelagiske bransjen går generelt godt, og det er i gode tidene bransjen bør investere i markedsføring og i nye marked. Slik sett kan de stå bedre rustet når de dårlige tidene kommer. Flere bør derfor lytte til dem som mener det må satses mer på markedsføring, og ikke mindre slik det konkluderes så feil i rapporten.


Ja til klokt Lofot-vern 

Klima- og energiminister Ola Elvestuen (V) åpnet søndag den nye nasjonalparken «Lofotodden» ytterst i Lofoten. Den nye nasjonalparken har ikke bare blitt mottatt med jubel. Flere har advart mot konsekvensene av de sterke verneinteressene. Mange frykter at Lofoten skal bli et museum. En nasjonalpark vil bety at vi legger store deler av regionen legges brakk, heves det. Vi kan ikke se at et mindre område vernes vil ødelegge for eksempel fiskerne. Tvert imot kan det være positivt. Noen områder av Norge, også i havet, skal vi tillate blir vernet. Utfordringen er å gjøre det på en klok måte ved alle korsveier. Lytt grundig til alle næringsinteresser er vårt råd.

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00