BOM STOPP: Fisketrailer på vei opp de bratte partiene fra Husøy må stoppe for møtende trafikk og blir deretter stående fast. Nå vil samferdselsministeren overføre de ti viktigste sjømatveiene fra regionene til staten.Foto: Nico Åland
BOM STOPP: Fisketrailer på vei opp de bratte partiene fra Husøy må stoppe for møtende trafikk og blir deretter stående fast. Nå vil samferdselsministeren overføre de ti viktigste sjømatveiene fra regionene til staten.Foto: Nico Åland

Kan bli kloke veivalg fra regjeringen

Leder
10. mai 2019 19:45

I 2010 ble 44.200 kilometer med riksvei overført fra staten til landets fylker. Dermed slapp staten unna sine forpliktelser for mange av de elendige veiene i Distrikts-Norge. Samtidig fikk fylkene, som fra før ikke nødvendigvis hadde prioritert vei høyest, ansvar for enda mer vei. Nå ønsker imidlertid samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) å snu. Han vil gjøre landets sjømatveier til riksveier igjen. Hvordan han skal velge ut hvilke som skal få statlig styring igjen, blir spennende å se. 

Samferdselsspørsmål er en heit potet, og det var under Frps landsmøte sist helg Dale kom med planene om å føre de ti viktigste sjømatveiene tilbake til staten. Foreløpig har han ikke snakket med regionene, og det skal bli spennende å høre hva de tenker rundt valgene Dale vil ta. Det er ikke sikkert de er enig i dem.

Regjeringen må velge Distrikts-Norge når veipengene skal fordeles.

Det er gjennom Nasjonal transportplan valget eventuelt skal gjøres, og Dale påpeker at det er to muligheter å løse sjømatvei-problematikken på. Den ene muligheten er å omklassifisere strategisk viktige godskorridorer til riksveier. Alternativt to kan det bli en egen ordning for å øremerke midler til fylkeskommunale sjømatveier, som er viktig for nasjonen. Dette vil skje tidligst i 2021, og samtidig må regjeringen ta hensyn til regionreformen som vil snu opp ned på det meste i Norge.

Men hvordan gjennomføre dette i praksis er vanskelig å forstå. Både regionreformen og oppsplittingen av Statens vegvesen kan få stor betydning for ansvaret for de ulike veiene. Og er Dale så sikker på at regionene er enig med de valgene han tar for hvilke veier som skal prioriteres? Vi tviler på det. Å komme under et statlig ansvar er det mange som ønsker seg.

Dale skal imidlertid ha ros for at han tar sjømatvei-problematikken på alvor. Eksempelvis holder ikke veistandarden på Senja mål, selv om det transporteres sjømat for over åtte milliarder kroner på de elendige veiene ut fra øya. Også andre steder på kysten står veistandarden til stryk. Det er derfor kanskje på tide at regjeringen velger Distrikts-Norge fremfor storbyene når pengene skal fordeles. Det er nemlig her verdiene skapes.


Taus og usynlig Nesvik 

Norge fikk ny fiskeriminister i august i fjor, men hittil har han ikke satt preg på næringen. Saken Harald Tom Nesvik (Frp) har markert seg mest i er konflikten rundt slaktebåten «Norwegian Gannet». Ellers har det stort sett vært stille. Taus opplevde vi også ministeren å være, da Fiskeribladet var til stede på landsmøtet til Frp i helgen. For første gang ville ikke en sittende fiskeriminister snakke fiskeripolitikk med oss. Ministeren nektet rett og slett å forholde seg til Fiskeribladet, noe vi finner svært kritikkverdig. Som statsråd burde Nesvik vært langt mer åpen. 

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00