Illustrasjon.Foto: colourbox
Illustrasjon.Foto: colourbox

Ap vil stoppe dødstrailerne

Sikkerhet
13. april 2019 08:46

- Skal vi stanse farlige vogntog på norske veger må vi gjøre noe radikalt med lønns- og arbeidsvilkårene til sjåførene, sier Sverre Myrli, som er transportpolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, i en pressemelding. Han er bekymret over hvor passiv regjeringen er etter en vinter med mange alvorlige ulykker.

- Det er nær sammenheng mellom trafikksikkerhet og dårlige lønns- og arbeidsforhold for lastebilsjåfører, påpeker Myrli. Han mener regjeringen trenger hjelp til å ta grep om situasjonen.

- Arbeiderpartiet mener regjeringen ikke gjør nok for å stanse dødstrailerne som raser inn over grensen og fortsetter på våre vinterveger. En aktiv innsats mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet innen transportsektoren er helt avgjørende, sier Myrli.

En betydelig andel av trailerne frakter norsk sjømat.

Dårlig kultur

Han påpeker at økende press på lønns- og arbeidsvilkår i transportnæringen gir uholdbare konkurransevilkår for seriøse transportører. Situasjonen gjør at en dårlig sikkerhetskultur vokser fram.

Ap-politikerne Sverre Myrli, Kirsti Leirtrø, Hadia Tajik og Arild Grande foreslår blant annet en ordning med prikkbelastning for transportører som bryter arbeidsmiljøloven og vegtrafikkloven. I tillegg vil de at utenlandske busselskaper skal betale moms på linje med de norske.

- Vi vil også at yrkesbiler under 3,5 tonn skal omfattes av kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Vi må få en slutt på at enkelte transportører bruker varebiler til vanlig godstransport for å omgå reglene om kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Dermed tvinges sjåfører med lav lønn til å sitte bak rattet i dagesvis. Trafikkfarlig er det også.

Myrli sier forslagene er laget i samarbeid med de som kjenner utviklingen i transportbransjen på kroppen.

- Forslagene er utarbeidet i samarbeid med 9 ulike organisasjoner og fagforeninger i transportsektoren. På denne måten kan vi bedre yrkesstoltheten, styrke rekrutteringen til næringen og gi bedre økonomiske rammebetingelser for seriøse transportører, sier Myrli.

( VILKÅR )

Kommentarer

Har du en mening om denne saken? Delta gjerne i debatten her i Fiskeribladet. Vi setter pris på sterke meninger, og i våre kommentarfelt skal det være høyt under taket. Vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis også respekt for andre debattanter. Vær saklig og husk at mange kan se hva du skriver. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå.
Vennlig hilsen Øystein Hage, redaktør.

Henter kommentarer Henter kommentarfelt...
 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00