UENIG OM SLAKTEBÅTER: Tidligere fiskeriminister Per Sandberg (Frp) (t.h.) overlot nøkkelen til kontoret til sittende fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp) i august i fjor. I saken om slaktebåter, har de to Frp-erne motsatt syn.Foto: Gunnar Blöndal
UENIG OM SLAKTEBÅTER: Tidligere fiskeriminister Per Sandberg (Frp) (t.h.) overlot nøkkelen til kontoret til sittende fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp) i august i fjor. I saken om slaktebåter, har de to Frp-erne motsatt syn.Foto: Gunnar Blöndal

Mens Nesvik sier nei til slaktebåt, jublet Per Sandberg for nybåten

Mens fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp) slåss med nebb og klør mot at slaktebåten som skal få føre laks fra Vestlandet til Danmark, var tidligere fiskeriminister Per Sandberg (Frp) svært positiv.

Havbruk
Agnar Berg
Telefon 75 54 49 21
Mobil 932 56 324
29. januar 2019 05:00

Nesvik har omgjort et vedtak gjort av Mattilsynets hovedkontor som ville gitt grønt lys for at slaktebåten «Norwegian Gannet» kunne hente laks fra merder på Vestlandet, slaktet den om bord og ført laksen til Hirtshals i Danmark for bearbeiding.

Slaktebåt i Stortinget

Fra Stortingets talerstol 12. april i fjor var det en debatt på litt over en time der hovedtemaet var slaktebåtkonseptet.

I debatten sa Sandberg blant annet dette:

«Som jeg har vært inne på, ser jeg ingen grunn til at vi skal stille oss kritiske til fremveksten av slaktebåter. Snarere kan slike båter være et godt tilskudd til oppdrettsnæringen».

Debatten i april i fjor hadde utgangspunkt i en interpellasjon fra stortingsrepresentant og Arbeiderpartiets oppdrettspolitiske talskvinne, Ruth Grung, til Sandberg.

zoomKRITISK: Ruth Grung (Ap) stilte i fjor spørsmål om hvilken nasjonalitet arbeiderne om bord på den nye slaktebåten «Norwegian Gannet» skulle ha.
KRITISK: Ruth Grung (Ap) stilte i fjor spørsmål om hvilken nasjonalitet arbeiderne om bord på den nye slaktebåten «Norwegian Gannet» skulle ha.

Grung spurte Sandberg om ikke konsekvensene av å tillate slaktebåtkonseptet burde evalueres før de gis tillatelse slik at en sikrer større verdiskaping og norske arbeidsplasser.

Fiskeribladet var i går i kontakt med tidligere fiskeriminister Per Sandberg (Frp) for å få en kommentar, men han ønsker ikke å si noe om saken nå. Årsaken er at han er i karantene etter at han gikk av som statsråd i august i fjor.

Interpellasjon

Grung skiver blant annet dette i sin interpellasjon til Sandberg:

«Dersom vi kommer i den situasjon at disse båtene skal opereres med utenlandsk mannskap, levere direkte på kontinentet og på sikt muligens ha utenlandsk eierskap, er det lite motivasjon for kommuner til å stille sjøareal til disposisjon når det gir så få arbeidsplasser.»

Sandberg sa også dette fra Stortingets talerstol 12. april i fjor:

«Det er for tiden en betydelig utvikling i norsk oppdrettsnæring. Det gjøres store - enorme - investeringer i nytt utstyr og nye løsninger for å effektivisere og forbedre driften. Det har vært en enorm interesse for utviklingstillatelsene som ble utlyst av regjeringen. Da er det naturlig at næringen ser på slakteprosessen og om de kan ta noen grep som kan øke effektiviteten og lønnsomheten også på slaktesiden.»

Debatten i Stortinget i april i fjor handlet mye om arbeidsplasser, lønnsomhet, effektivisering og klimaavtrykk.

Fiskekvalitetsforskiften

Den debatten som er nå om fenomenet slaktebåt, har fått et nytt element som var helt fraværende i den litt over en time lange debatten om slaktebåten i Stortinget i april i fjor: Nemlig ordet produksjonsfisk.

I den såkalte fiskekvalitetsforskriften, slik Nesvik tolker den, må produksjonsfisk sorteres ut i Norge.

Produksjonsfisk er laks som er skadet eller som på en eller annen måte er av lavere kvalitet enn ordinær og superior laks.

De som snakker om produksjonsfisk snakker i samme setning om arbeidsplasser. Det er arbeidsplasser denne saken egentlig handler om.

Carl-Erik Arnesen, adm. dir Hav Line

Om lag to prosent av laksen som slaktes kommer i kategorien produksjonsfisk.

Saken om produksjonsfisk har de siste ukene vært et hett tema fordi i konseptet til slaktebåten til rederiet Hav Line, «Norwegian Gannet» skal båten hente laks fra merder på Vestlandet. Laksen skal slaktes om bord og føres til Hirtshals i Danmark for videreforedling.

Bergen tingrett

Administrerende direktør Carl-Eirik Arnesen i Hav Line har tidligere uttalt til Fiskeribladet at det ikke er lønnsomhet i prosjektet hvis produksjonsfisken må sorteres ut i Norge.

Grung sier hun, og neppe de andre som deltok i debatten i Stortinget i april i fjor, var klar over at produksjonsfisk var avgjørende for slaktebåtkonseptet.

Slaktebåt

«Norwegian Gannet» er at spesialfartøy for slakting og frakt av oppdrettsfisk.

Fisken slaktes og sløyes under transport til mottakeranlegget.

I tilfellet «Norwegian Gannet» hentes fisk fra merder på Vestlandet og føres til Hirtshals i Danmark.

Det er Hav Line som eier skipet og som har utviklet metoden for slakting og frakt av oppdrettsfisk.

Norske myndigheter har satt foten ned for at «Norwegian Gannet» skal få ta med seg produksjonsfisk til Danmark.

Den danske sjømatorganisasjonen Dansk fiskeindustri- og eksportforening har blant annet klaget eksportforbudet inn for Eftas overvåkningsorgan Esa.

«Norwegian Gannet» er imidlertid i drift nå etter at rederiet tok Nesvik sitt neivedtak til Bergen tingrett.

Bergen tingrett kom med en midlertidig forføyning som inntil videre gir grønt lys til å føre produksjonsfisk til Danmark.

Forføyningen blir stående helt til departementet har fått omgjort saken i domstolen. Den blokkerer også virkningen av et eventuelt negativt vedtak, for rederiet, i regjeringen.

zoomKUN ARBEIDSPLASSER: Administrerende direktør Carl Erik Arnesen i Hav Line mener hele saken dreier seg om en strid rundt arbeidsplasser.
KUN ARBEIDSPLASSER: Administrerende direktør Carl Erik Arnesen i Hav Line mener hele saken dreier seg om en strid rundt arbeidsplasser.

Mange baller i luften

Det er mange baller i luften, en av dem er at rederiet har klaget Nesvik sitt neivedtak inn for Kongen i statsråd.

Et tredje og fjerde spor er at den danske sjømatorganisasjonen Dansk fiskeindustri- og eksportforening har klaget eksportforbudet inn for Eftas overvåkningsorgan Esa.

Danskene har også meddelt eksportforbudet til konkurransekommissæren i Europakommisjonen.

Arnesen sier begrepet produksjonsfisk egentlig handler om noe annet.

- De som snakker om produksjonsfisk snakker i samme setning om arbeidsplasser. Det er arbeidsplasser denne saken egentlig handler om, sier Arnesen.

Tapte arbeidsplasser

Arnesen sier at dette med produksjonsfisk ikke ble en sak før administrerende direktør Robert Eriksson i Sjømatbedriftene gikk ut i media i fjor og sa at hvis Mattilsynet i den nye fiskekvalitetsforskriften gikk inn for å ta bort punktet om at produksjonsfisk må sortere i Norge, da ville konsekvensen være mange tapte arbeidsplasser i Norge.

Eriksson har tidligere sagt til Fiskeribladet at Sjømatbedriftene bidro til at det kom et punkt i regjeringserklæringen til den nye firepartiregjeringen om produksjonsfisk.

I regjeringserklæringen under punktet havbruk, står det at regjeringen vil:

«Fortsette en restriktiv linje hva gjelder miljøkrav til havbruksnæringen og håndtering av produksjonsfisk.»

( VILKÅR )
DEL SAKEN

Kommentarer

Kommentarfeltene er midlertidig stengt. Dette skyldes at dagens ordning er i strid med Fiskeribladets GDPR-regler.
Om GDPR

Vennlig hilsen
Øystein Hage, redaktør.

 
Få nyheter rett inn i innboksenI tillegg får du: Ledige stillinger, rubrikkannonser og daglige vitser.
Fiskeribladet
Sandbrogaten 5 - 7
5003 Bergen
Org nr 911 650 924
Sentralbord
55 21 33 00
Fiskeribladet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.